رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 537716

بیش از 3 میلیون واکسن «آسترازنکا» از کره جنوبی وارد میشود

ساعت 24-مدیر کل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو از واردات سه میلیون و ۱۲۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا از کره جنوبی تا پایان سال خبر داد.

حیدر محمدی در این باره افزود: «در مورد واردات واکسن کرونا از خارج نمی‌توانیم بر قول طرف‌های خارجی خیلی حساب باز کنیم، به عنوان مثال در مورد واکسن‌های سبد کواکس قرار بود تا پایان سال، پنج میلیون واکسن به ایران تحویل دهند، بعد شد، چهار میلیون و در نهایت قرار شد سه میلیون و ۱۲۰ هزار دوز وارد شود که امیدواریم این واکسن‌ها را که از نوع واکسن آسترازنکا از کره جنوبی است و سازمان غذا و دارو هم آن را تایید کرده، به موقع و طبق وعده تا پایان سال تحویل دهند. تاکنون 320 هزار دوز واکسن اسپوتنیک به ایران تحویل داده شده و تزریق آن هم شروع شده است. آسترازنکا هم یک واکسن سوئدی - انگلیسی است که علاوه بر سوئد، در قالب شرکت چند ملیتی در کشورهای دیگری مثل هند، روسیه و کره جنوبی نیز تولید می‌شود و ایران فعلا این واکسن را از شرکت کره جنوبی خرید می‌کند. شرکت بهارات هند هم واکسن کوواکسین را تولید می‌کند که این واکسن هم مجوز مصرف اضطراری در ایران را دریافت کرد. همچنین از موسسه سینوفارم چین هم با درخواست وزارت خارجه ۲۵۰ هزار دوز واکسن تحویل گرفتیم.» به گفته محمدی، غیر از واکسن‌های وارداتی، تولید مشترک با روسیه و کوبا هم محل‌های دیگری برای تامین واکسن کرونا در ایران است از جمله قرارداد تولید مشترک با موسسه گامالیای روسیه (تولیدکننده واکسن اسپوتنیک V) که تولید آن در کشور انجام می‌شود و مواد اولیه واکسن را روسیه تامین می‌کند. علاوه بر این، انستیتو پاستور ایران و یک شرکت کوبایی هم در حال طی مراحل برای تولید مشترک هستند . مسیر بررسی‌های سازمان غذا و دارو برای واکسن‌ها کاملا مشخص است و از زمانی که شرکت‌ها برای تولید واکسن اعلام آمادگی می‌کنند، بازرسی‌ها و ارزیابی‌ها درباره توان تولید واکسن این شرکت‌ها شروع می‌شود، مستندات لازم باید به سازمان غذا و دارو داده شود، مطالعات پیش بالینی و بالینی و تکمیلی نیز باید انجام ‌شود و اگر نواقصی باشد، رفع شود، اگر نواقص قابل چشم‌پوشی باشد به علت شرایط کنون اپیدمی ممکن است چشم‌پوشی و بر اساس ارزیابی‌های دقیق اعلام نظر ‌شود. اگر برنامه شرکت تولیدکننده واکسن تایید شد، شرکت برای دریافت کد اخلاق به کمیته اخلاق معاونت تحقیقاتی وزارت بهداشت معرفی می‌شود تا امکان مطالعات بالینی انسانی فراهم شود و اگر تایید شود مجوز شروع فاز مطالعات انسانی داده خواهد شد.»
مدیر کل داروی وزارت بهداشت تاکید کرد: « فعلا موسسه برکت، فاز یک انسانی واکسن کرونا را بر اساس ویروس غیرفعال تمام کرده است. موسسه رازی در فرم نوترکیب واکسن کار می‌کند که مسیر آن طولانی‌تر و سخت است اما مسیر تولید واکسن غیرفعال زودتر به نتیجه می‌رسد. آنتی ژن واکسن موسسه رازی را یک شرکت چینی تهیه کرده و اگر نمونه تولید شده بخش صنعتی را به سازمان غذا و دارو ارایه کنند بلافاصله برای تایید به آزمایشگاه می‌رود و اگر تایید شد با همان نمونه اول، مطالعات بالینی فاز یک را شروع می‌کنند. شرکت‌های دیگر هم هستند که برای تولید واکسن تلاش می‌کنند و در فاز پیش بالینی هستند، اگر این مرحله انجام شود، می‌توانند وارد فازهای بعدی شوند. برخی واکسن‌ها از نوع ویروس غیرفعال هستند. واکسن موسسه رازی هم از نوع نوترکیب است که در دو مرحله و در دو فرم تزریقی و استنشاقی تولید می‌شود که فرم استنشاقی بعد از فرم تزریقی استفاده می‌شود و کمک می‌کند که اثربخشی بیشتر باشد. مهم‌ترین مشکل تولید واکسن در کشور تامین مواد اولیه است که امیدواریم تولیدکنندگان انحصاری برخی از این مواد، این اقلام را به ایران بدهند و البته شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران نیز بتوانند این اقلام را تولید کنند و با تامین کامل این اقلام بتوانیم به تولید ماهانه ۱.۵ میلیون واکسن کرونا در تابستان ۱۴۰۰ برسیم.»
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها