رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 537742

ادامه خشونت‌ها در میانمار/بیش از 55 معترض به کودتا تاکنون توسط نیروهای امنیتی کشته ‌شده‌اند

ساعت 24- آشوب‌ها در میانمار، 35 روز بعد از کودتای ارتش علیه آنگ سان سوچی و حزبش ادامه دارد. براساس گزارش سازمان ملل متحد تاکنون بیش از 55 معترض توسط ارتش و نیروهای امنیتی میانمار کشته‌اند.

خبر
میشل باشله، رییس دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده ‌است که تاکنون 1700 میانماری توسط دولت کودتا در اعتراضات بازداشت شده‌اند که در میان آنها دست‌کم 29 روزنامه‌نگار و تعدادی از نمایندگان پارلمان به چشم می‌خورند. نیویورک‌تایمز نوشته‌ است که در طول یک ماه گذشته دست‌کم 3 کودک با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی در میانمار جان خود را از دست داده‌اند.
تازه‌ترین قربانی خشونت کودتاگران یکی از اعضای حزب «اتحادیه ملی برای دموکراسی» وابسته به آنگ‌سان سوچی است‌ که به نوشته رویترز در بازداشت کشته شده ‌است. به نوشته رویترز عکسی از این سیاستمدار میانماری به دست این خبرگزاری رسیده ‌است که جسد او را با باند خونین دور سر نشان می‌دهد. سیتهو مائونگ، یکی از نمایندگان پارلمان منحل شده ویتنام در یک پیام فیس‌بوکی نوشته ‌است که کهین مائونگ لات، مدیر کارزار انتخاباتی او بود و شنبه شب در یکی از مناطق یانگون، بزرگ‌ترین شهر میانمار بازداشت شد و صبح روز بعد، جسد او تحویل اعضای خانواده‌اش شد. پلیس حاضر به اظهارنظری در مورد دلایل مرگ این سیاستمدار در بازداشت نشده ‌است. روز یکشنبه در بسیاری از شهرهای میانمار، درگیری میان معترضان به کودتا و نیروهای امنیتی ادامه داشت. براساس گزارش‌ها در شهرهای یانگون و لاشیو، پلیس برای متفرق کردن معترضانی که خواهان کناره‌گیری دولت نظامی و بازگشت قدرت به آنگ‌سان سوچی و پارلمان منتخب بودند، از گاز اشک‌آور استفاده می‌کند. به نوشته رویترز به نقل از شاهدان عینی، پلیس برای متفرق کردن معترضان در معبد تاریخی باگان، از گلوله‌های جنگی استفاده کرده ‌است. هنوز خبری در مورد تعداد تلفات این درگیری منتشر نشده‌ است.
فرار نیروهای امنیتی متمرد از میانمار
به گفته مقام‌های هندوستان در طول روزهای گذشته چندین افسر پلیس میانماری و خانواده‌های‌شان با عبور از مرز به سمت هند به این کشور پناهنده شده‌اند. این افسران که در جریان اعتراض‌های مردمی به کودتا، حاضر به اجرای دستورات برای سرکوب هموطنان‌شان نبودند، برای در امان ماندن از عواقب تمرد از دستورات حکومت نظامی، به هند پناه برده‌اند. یک مقام ارشد پلیس ایالت میزورام هند، به رویترز گفته‌ است که بعد از عبور نزدیک به 30 نفر از اتباع میانمار، از جمله 8 افسر پلیس و خانواده‌های‌شان، رییس پلیس منطقه فالام در میانمار با ارسال نامه‌ای خواهان استرداد این افراد به میانمار شده ‌است. در این نامه که لحن هشدارآمیزی دارد، از پلیس هند خواسته ‌شده‌ است که «برای حفظ روابط دوستانه دو کشور هشت افسر پلیسی را که از مرز عبور کرده‌اند بازداشت کند و به خاک میانمار بازگرداند.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه طی روزهای گذشته، تعداد اتباع میانمار که برای پناهنده شدن به هندوستان در مرز با این کشور تجمع می‌کنند به شکل چشمگیری افزایش یافته ‌است. به نوشته رویترز، مرزبانی منطقه چامپهای در ایالت میزورام هندوستان، اعلام کرده‌است که تعداد گشت‌های نگهبانی از مرز را افزایش می‌دهد و از روز جمعه دیگر به هیچ شهروند میانماری اجازه عبور از مرز نخواهد داد. یک مقام آگاه به رویترز گفته‌ است که علی‌رغم افزایش گشت‌های مرزی، همچنان روزانه تعدادی از اتباع میانماری از مسیرهای مختلف وارد خاک هندوستان می‌شوند. به گفته این مقام مرزها میان دو کشور منافذ زیادی دارد و نمی‌توان جلوی ورود پناه‌جویان را کامل گرفت.
وکیل اسراییلی حکومت کودتا
به نوشته خبرگزاری رویترز، ارتش میانمار یک لابیگر اسراییلی-کانادایی را برای کاهش فشارهای دیپلماتیک بر حکومت کودتا استخدام کرده ‌است. آری بن مناشه، جاسوس پیشین و دلال سلاح کانادایی-اسراییلی و ایرانی‌تبار که در حال حاضر برای بهبود چهره کودتاگران میانمار لابی می‌کند به رویترز گفته‌ است: «حاکمان فعلی میانمار، کاملا آمادگی دارند که روابط‌شان را با ایالات متحده امریکا بهبود ببخشند و از چین فاصله بگیرند.» این جاسوس پیشین گفته ‌است: «آنگ‌سان سوچی، خیلی بیش از آنکه موردپسند مقام‌های ارتش باشد به دولت چین نزدیک شده ‌بود.»
مناشه همچنین از سوی کودتاگران میانمار مامور شده‌ است تا با مذاکره با کشورهای عربی و مسلمان، آنها را متقاعد کنند که از حکومت نظامی میانمار حمایت کنند. او می‌گوید که برنامه‌ای برای بازگرداندن تابعیت و بازگشت مسلمانان آواره روهینگیا به میانمار در اختیار دارد که در مورد اجرای آن توسط دولت کودتا با مقام‌های کشورهای عربی مذاکره می‌کند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که هر چند آنگ‌سان سوچی، در دوران سرکوب و کشتار وسیع مسلمانان روهینگیا، قدرت را در میانمار در اختیار داشت و کاری برای جلوگیری از جنایات نسل‌کشی مسلمانان انجام نداد، اما سران کنونی نظامی دولت مسوول مستقیم اجرای نسل‌کشی و بی‌سرزمین کردن مسلمانان روهینگیا بودند.
بعد از برگزاری انتخابات در میانمار و پیروزی قاطع «اتحادیه ملی برای دموکراسی» به رهبری آنگ‌سان سوچی، ارتش میانمار بهمن ماه امسال و در روزی که قرار بود نخستین جلسه پارلمان منتخب جدید برگزار شود، با بازداشت آنگ‌سان سوچی و نزدیکانش اعلام حکومت نظامی کردند. هر چند در روزهای نخستین کودتا، به دلیل جو سنگین امنیتی در شهرهای میانمار، اعتراضات چندانی به این اقدام انجام نشد، اما در طول هفته‌های گذشته، شهروندان میانماری برای بازگشت پارلمان منتخب نافرمانی مدنی، اعتصاب‌ها و تجمع‌های اعتراضی را آغاز کرده‌اند که با سرکوب گسترده دولت نظامی مواجه شده ‌است.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها