رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 537745

کلنگیسازی یک بنای هنری/هنرمندان تئاتر و مدیران شهری در برابر هم قرار گرفته‌اند؟

ساعت 24-در ادامه اظهارات مخالف با نظر شخص سخنگوی شورای شهر، به تازگی دو هنرمند تئاتر نسبت به ایجاد حریم پیرامون تئاترشهر و لزوم ایمن‌سازی مجموعه فرهنگی هنری مهم چهارراه ولیعصر با رسانه‌ها گفت‌وگو کرده‌اند. بعد از انتقاد علی‌ نصیریان، رضا بابک، مرضیه برومند، بهروز غریب‌پور و اکبر زنجانپور طی روزهای گذشته و البته هنرمندانی که گلایه‌های‌شان به تناوب منتشر خواهد شد، هادی مرزبان و امیر دژاکام به انتقاد از وضعیتی پرداخته‌اند که یکی، دو تن از اعضای شورا مایلند ادامه یابد.

خبر
موضعی که در نتیجه سکوت ادامه‌دار جریان رسانه‌ای تخصصی تئاتر -سایت ایران تئاتر- و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم دارد یک‌طرف خودش را به خواست اهل هنر و خانواده‌های فرهنگ‌دوستِ حالا فراری از «تئاتر شهر» تحمیل کند. هادی مرزبان و امیر دژاکام دو هنرمندی بودند که نسبت به مقوله مورد نظر واکنش نشان داده‌اند.

دژاکام: برداشتن حریم تئاتر شهر اشتباه بود
امیر دژاکام، نویسنده و کارگردان تئاتر که این روزها نمایش «ایوب خان» را در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه دارد و برخلاف بعضی مدیران با وضعیت محیط چهارراه ولیعصر اصلا غریبه نیست درباره آنچه در محدوده پیرامونی بنای فرهنگی و هنری جریان دارد به خبرگزاری مهر گفته است «یک‌سری بزهکاری در محیط اطراف تئاتر شهر در حال رخ دادن است که باید جلوی این وضعیت گرفته شود. خانواده‌ای که یک مرتبه با این وضعیت در پیرامون مجموعه تئاترشهر مواجه شود بار دوم به این مجموعه نمی‌آید. مردمی نیز که از کنار مجموعه عبور می‌کنند و با تئاتر آشنا نیستند، با دیدن محیط پیرامون تئاترشهر و ناهنجاری‌هایی که در آن رخ می‌دهد درباره داخل این بنا نیز تصورات نادرستی پیدا می‌کنند.» او در ادامه به اقدام بلندمدت مدنظر بعضی منتقدان طرح ایجاد حریم اطراف تئاترشهر اشاره می‌کند. کاری که لابد باید یک دهه به انتظار اجرایش بمانیم. دژاکام در ادامه به کار خطایی اشاره می‌کند که با تبدیل تئاترشهر به پارک! توسط شهرداری تهران صورت گرفت.در حالی که در همین سال‌های اخیر پارک‌های متعددی حصارکشی شده‌اند. «از طریق شهرداری، بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر و نهادها و مراکز دیگر باید فکری برای رفع کردن ناهنجاری‌های شکل گرفته در اطراف مجموعه تئاتر شهر بشود که این اقدامی بلندمدت است. زمین‌های اطراف نیز متعلق به تئاتر شهر است و در این زمینه اسناد رسمی وجود دارد. این مجموعه در ابتدا دارای یک حریم امن بود و نگهبانی داشت و بعد از معرفی وارد محوطه تئاتر شهر می‌شدید. برداشته شدن حریم تئاتر شهر اشتباه بوده است. مطلع هستم که وزارت میراث فرهنگی با حریم تئاتر شهر موافق است و نیاز است که شهرداری تهران با دستور شهردار تهران در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد.» این کارگردان در ادامه به مقوله‌ مهمی اشاره می‌کند که حدود یک دهه‌ است توسط هنرمندان و رسانه‌ها اعلام می‌شود اما نه در شورای شهر و نه در شهرداری تهران برایش گوش شنوا وجود ندارد. «باید به داد مجموعه تئاتر شهر رسید و فضای پیرامون مجموعه تغییر پیدا کند و تبدیل به فضایی امن برای خانواده‌ها و مردم بشود.» کارگردان نمایش «ایوب‌خان» در ادامه می‌افزاید: «ما راجع به بزهکاری ساماندهی شده در اطراف تئاترشهر و همچنین یک بنای ملی صحبت می‌کنیم. چرا شورای شهر نگهبانی دارد و بین خود و مردم فاصله انداخته است؟ چرا سازمان‌ها و مراکز مختلف حریم دارند؟ بله در اطراف تئاترشهر یک حصار یا حائل زیبا نصب می‌شود تا مردم وارد آن شوند نه قاچاقچی‌های موادمخدر و بزهکاران.»
او همچنین در پاسخ به افرادی که آدرس غلط «خونِ رنگین هنرمندان و مرزکشی بین آنها و مردم» را مطرح می‌کنند، گفته است: «هنرمندان عمر خود را برای مردم سپری کرده و عاشق مردم هستند و فاصله‌ای بین خود و هنرمندان قائل نیستند. اینکه محیط اطراف تئاترشهر روی بزهکاران، افراد دگرباش و قاچاقچیان بسته شود به معنای بستن فضای تئاترشهر روی مردم است؟ این چه استدلالی است؟ مردم می‌خواهند در محوطه تئاترشهر به همراه خانواده و دوستان خود در محیطی امن با آرامش اوقات خود را سپری کنند. بسامان شدن فضای پیرامون مجموعه تئاترشهر چه ایرادی دارد که برخی بیرون گود ایستاده‌اند و با این موضوع مخالفت می‌کنند؟ سخنگوی محترم شورای شهر هنگام غروب به مدت ۱۰ دقیقه زمان خود را در اطراف مجموعه تئاترشهر سپری کند تا متوجه شود آیا وجود حریم در اطراف تئاترشهر به معنی جدا کردن فضا از مردم است یا جلوگیری از بزهکاری ساماندهی شده.»

هادی مرزبان: این محیط فرهنگی نیست
هادی مرزبان، کارگردان شناخته شده تئاتر نیز در واکنش به وضعیت اسفناک سال‌های اخیر پیرامون تئاترشهر به اظهارنظر پرداخته است. کارگردان نمایش «آهسته با گل سرخ» در صحبت‌های خود با خبرگزاری دانشجویان به حذف شدن این مجموعه فرهنگی از معادلات مدیران شهری اشاره می‌کند، حال ‌آنکه بعضی مسوولان شورای شهر در روزهای اخیر از تئاترشهر با عنوان «قلب فرهنگی پایتخت» یاد می‌کنند ولی در عمل سه بار هم برای بررسی وضعیت و تماشای نمایش به این مکان نیامده‌اند. «با وجود اینکه در این سال‌ها تئاترهای زیادی راه‌اندازی شده‌اند، تئاترشهر همچنان قبله آمال و مدینه فاضله بسیاری از فعالان تئاتر در تهران و دیگر شهرهاست و بسیاری از جوانان هنوز آرزو دارند در این مجموعه روی صحنه بروند ولی متاسفانه این مکان زیبا که یکی از نمادهای مهم شهر تهران است، همچنان با بی‌اعتنایی مسوولان روبه‌روست. می‌گویند حرمت امامزاده را متولیان نگه می‌دارند. بچه‌های تئاتری که عاشقانه تئاترشهر را دوست می‌دارند و علاقه خود را به این بنا اثبات کرده‌اند و مردم هم از اقشار گوناگون مخاطب این مجموعه هستند ولی این مکان در برنامه‌ریزی‌های شهری به حساب نمی‌آید.» مرزبان با ابراز تاسف از محیط بیرونی تئاترشهر یادآوری می‌کند: «وقتی به این مجموعه نزدیک می‌شویم، به جای اینکه با فضایی فرهنگی و هنری روبه‌رو شویم، با هر چیزی برخورد می‌کنیم به جز فضای فرهنگی. دستفروشان دور و بر تئاتر شهر هم محترم هستند ولی هر کسی جایی دارد. در این میان بی در و پیکر بودن پارک دانشجو هم قوز بالا قوز شده است. در این پارک همه جور آدمی و همه نوع خلافی وجود دارد. یک خانواده با چه امنیتی می‌تواند برای تماشای نمایش به تئاترشهر بیاید یا چگونه به فرزندان جوان خود اجازه ورود به این مجموعه را بدهد.» پرسشی که البته شورای شهر تا امروز برایش پاسخ روشن و عملیاتی نداشته و ندارد. این کارگردان با سابقه تئاتر خاطرنشان می‌کند: «مراجعه‌کنندگان یک مکان فرهنگی اعم از هنرمند یا تماشاگر یا کارکنان آن مجموعه باید در آن احساس امنیت داشته باشند ولی می‌بینیم که محیط اطراف تئاترشهر از همه جا شلوغ‌تر است. کسی که قرار است از بیرون به این مجموعه مراجعه کند، بعد از دیدن انواع و اقسام خلاف‌ها و شلوغی‌ها، با یک فکر مغشوش و به‌هم ریخته، برای اجرا یا تماشای یک اثر هنری پای به این مجموعه می‌گذارد و قرار است کاری تفکربرانگیز انجام دهد!» مرزبان اضافه می‌کند: «آرزو داشتیم روی نیمکت‌های پارک دانشجو کسانی را کتاب به دست و در حال مطالعه ببینیم و جالب اینجاست اگر کسی دست بر قضا در حال کتاب خواندن در این پارک دیده شود، احتمالا مورد تمسخر قرار می‌گیرد. امیدوارم مسوولان فکری برای حریم تئاترشهر بکنند و این مجموعه با بهره‌مند شدن از حریم امنی که متناسب با این بنا و معماری و جایگاه فرهنگی‌اش باشد، قدری سر و سامان پیدا کند و از این وضعیت تاسف‌برانگیز رها شود.»

معاون میراث ‌فرهنگی:
تئاترشهر بحران‌زده است
«محمدحسن طالبیان» معاون میراث ‌فرهنگی در نشست دی ماه خود با مدیران هنرهای نمایشی، مجموعه تئاترشهر را یکی از مهم‌ترین زنجیره‌های معماری دوره مدرن کشورمان خواند که حتی قابلیت ثبت در فهرست جهانی یونسکو را دارد و به مشکلاتی که برای این مجموعه فرهنگی و تاریخی به وجود آمده اشاره و تاکید کرد. «مباحثی در حوزه سلسله مراتب معماری و مرزبندی‌های موجود در عرصه‌ها وجود دارد که مشتمل بر قواعدی برای تردد مردم در فضای فرهنگی است. شاید در دو دهه قبل نگاه دیگری برای مجموعه تئاترشهر وجود داشت اما واقعیت این است که حتما باید در این مکان حصار وجود داشته باشد. تئاترشهر اکنون یک منطقه بحران‌زده است که باید با شهرداری تهران درباره بهسازی وضعیت موجود کارهای مهمی انجام داد.» حال باید دید در فاصله سه ماه مانده به برگزاری انتخابات شورای شهر کشمکش یکی، دو عضو این شورا با هنرمندان به کجا ختم می‌شود. آنچه تا این لحظه روشن به نظر می‌رسد این است که بعضی مدیران شهری مسیر خود را از جامعه فرهنگ‌دوست جدا کنند ولی در عین‌ حال این پیروز حناچی شهردار تهران است که ظاهرا تلاش دارد موضع میانه اتخاذ کند؛ اما شهردار تهران نیز درنهایت باید نشان دهد مایل نیست به راه دوره گذشته شهرداری و روند کلنگی‌سازی تئاتر شهر ادامه دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها