رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 537845

پاسخ حمله سایبری روس‌ها به امریکا داده نشد، چینی‌ها حمله کردند

ناتوان در انتقام‌گیری/مقامات آگاه به نیویورک تایمز گفته‌اند تا سه هفته دیگر اقداماتی علیه روسیه انجام میشود

ساعت 24-در واپسین روزهای ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ مشخص شد گروهی از هکرهای وابسته به دولت روسیه توانسته‌اند با نفوذ به سیستم‌های دولتی و به ویژه چند وزارتخانه حساس نظیر پنتاگون بخشی از اطلاعات کاربردی دولت فدرال امریکا را دزدیده و چنان خسارتی را وارد آورند که نهادهای مسوول در ایالات متحده تا امروز قادر به ارزیابی ابعاد آن نباشند.

خبر
درست در روزهایی که دولت بایدن خود را برای پاسخگویی به این حمله آماده می‌کرد، ایالات متحده با حمله‌ سایبری دیگری روبه‌رو شده که هنوز ابعاد آن به ‌طور دقیق قابل تشخیص نیست اما شواهد نشان می‌دهد این‌بار پای یک کشور دیگر در میان است: چین!
اکنون جو بایدن با این چالش مواجه است که چگونه به اقدامات مخرب کشورهای دیگر در راستای آسیب رساندن به زیرساخت‌ها و دزدیدن اطلاعات از امریکا پاسخ خواهد گفت؛ سوالی که جواب آن می‌تواند در تعیین گام‌های بعدی کشورهایی که از سوی ایالات متحده «تهدید» خوانده می‌شوند موثر باشد. نیویورک‌تایمز به نقل از چند مقام آگاه نوشته است که طی سه هفته آینده دولت امریکا تصمیم دارد اقداماتی مخفی و مشخص برای مقابله با مثل با اقدامات دولت روسیه انجام دهد اما این اقدامات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تبعات آنها تنها برای ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و نهادهای اطلاعاتی این کشور قابل درک باشند و دیگران متوجه آن نشوند.
همزمان با این اقدامات پنهانی، دولت بایدن درنظر دارد کرملین را با اعمال برخی تحریم‌های اقتصادی - هرچند گزینه‌های زیادی برای تحریم پیش روی کاخ سفید قرار ندارد - مجازات کند. علاوه بر این، رییس‌جمهور جدید امریکا می‌خواهد با صدور دستوری اجرایی گام‌هایی جدی در راستای مقابله با تهدیدات سایبری و تقویت توان دفاعی ایالات متحده در برابر این تهدیدها بردارد.
پیش‌تر، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری گفته بود ادعاهای مقامات امریکایی پیرامون نقش داشتن دولت روسیه در حملات سایبری به ایالات متحده «اتهام‌زنی» است و نقش داشتن مسکو در این اتفاقات را تکذیب کرده بود.

مایکروسافت هدف حمله چینی‌ها
اتفاقاتی که در هفته‌های اخیر رخ داده، به موضوع مقابله با تهدید سایبری فوریتی ویژه بخشیده و شورای امنیت ملی امریکا در تلاش است تا هر چه سریع‌تر اقداماتی را در این راستا سازماندهی کند. از جمله اتفاقاتی که باعث شده کاخ سفید تصمیم بگیرد مقابله با تهدیدات سایبری را در اولویت قرار دهد، افشای نفوذ گروهی از هکر به یکی از سیستم‌های ایمیل مایکروسافت است که کسب‌وکارهای کوچک، دولت‌های محلی و برخی پیمانکاران نظامی مهم از آن استفاده می‌کردند. مایکروسافت ضمن انتشار یک نسخه پیچ برای پوشش دادن این ضعف امنیتی اعلام کرده است «گروهی از هکرها که از سوی دولت چین حمایت می‌شوند» این اقدام را صورت داده‌اند. به گفته مسوولان مایکروسافت این گروه از هکرها در هفته اخیر سوءاستفاده از برخی اطلاعات به دست آمده از ایمیل‌ها را شروع کرده‌اند و نگرانی‌های زیادی پیرامون توانایی دولت و شرکت‌های بزرگ در کنترل این تهدید وجود دارد.
کاخ سفید هنوز به ‌طور رسمی هیچ کشور یا گروهی را در این خصوص متهم نکرده است اما براساس گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، در روزهای اخیر نشست‌های مشترک زیادی میان کارشناسان مایکروسافت و تعدادی از مقامات امنیت ملی امریکا برگزار شده و در این نشست‌ها مقامات امریکایی نسبت به احتمال سوءاستفاده گسترده هکرها از اطلاعات لورفته ابراز نگرانی کرده‌اند. اصلی‌ترین نگرانی این مقامات، احتمال تغییر برخی داده‌ها در سیستم‌های دولتی یا حذف آن داده‌هاست که می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری ایجاد کند.

هشدار مقامات دولتی
شورای امنیت ملی امریکا در بیانیه‌ای که روز یکشنبه صادر کرد، نفوذ هکرها به مایکروسافت را تهدیدی جدی دانست و اعلام کرد «کاخ سفید در تلاش است تا با ارزیابی تبعات و دامنه این نفوذ، پاسخ مناسبی به حمله سایبری اخیر ارایه دهد.» براساس بیانیه شورای امنیت ملی ایالات متحده، در حال حاضر آن نوبرگر، یک مقام سابق دولت اوباما که اخیرا به عنوان معاون مشاور امنیت ملی در حوزه سایبر و تکنولوژی‌های نوظهور منصوب شده این اقدامات کاخ سفید را هدایت می‌کند. در انتهای این بیانیه هشدار داده می‌شود که تهدید اخیر تهدیدی مهم و در حال افزایش است و از شرکت‌های خصوصی خواسته شده تا چنین موضوعاتی را جدی بگیرند. جیک سالیوان روز پنجشنبه در توییتی پیرامون تهدید سایبری اخیر نوشت: «ما از
نزدیک گزارشات مربوط به نفوذ در نرم‌افزار
Exchange Server مایکروسافت و احتمال تهدید برخی اندیشکده‌ها و پایگاه‌های دفاعی را پیگیری می‌کنیم.» او ساعاتی پیش از این توییت و زمانی که هنوز ابعاد حمله سایبری چینی‌ها روشن نشده بود، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «اقدامات آشکار نظیر تحریم اشخاص و شرکت‌های مرتبط با حملات سایبری اخیر به ایالات متحده و اقدامات مخفیانه مدنظر شورای امنیت ملی، محتمل‌ترین ترکیب برای پاسخگویی به اقدامات روسیه و تحمیل گفت‌وگوهایی «استراتژیک و گسترده» به این کشور خواهد بود. او همچنین اضافه داشت «اقداماتی که برای سران روسیه محسوس و قابل درک باشد اما نمود ویژه‌ای در جهان بیرونی پیدا نکند، موثرترین اقدامات در راستای تفهیم خواست و اراده امریکا به کرملین خواهد بود.
در اوایل ماه ژانویه زمانی که هنوز ترامپ ریاست‌جمهوری را به بایدن تحویل نداده بود، جو بایدن وعده داد که در دوره او روسیه و دیگر کشورها درخواهند یافت «هیچ اقدامی علیه ایالات متحده بی‌پاسخ نخواهد ماند.»

دامنه غیرقابل‌ پیش‌بینی حمله
رسانه‌های امریکایی می‌گویند سکوت مقامات کاخ سفید پیرامون عاملان نفوذ به سیستم مایکروسافت از آن رو است که هنوز نتوانسته‌اند برآورد دقیقی درخصوص آسیب‌های ناشی از این حمله داشته باشند و بر این باورند که تبعات نفوذ به مایکروسافت می‌تواند بسیار گسترده‌تر از چیزی باشد که کارشناسان تصور می‌کنند. کریستوفر کربز، رییس پیشین آژانس امنیت سایبری امریکا در دوره ترامپ حملات اخیر را «نفوذی بسیار بزرگ و دیوانه‌وار» توصیف کرده است. او روز دوشنبه در توییتر نوشت: «هنوز مشخص نیست که آیا وضعیت از کنترل دولت بایدن خارج شده است یا نه. گزارشات غیررسمی متعددی درباره آسیب‌های وارده به شرکت‌ها به گوش می‌رسد و باید دید اطلاعات رسمی تا چه اندازه می‌تواند ماجرا را روشن کند.»
براساس برآورد مایکروسافت دست‌کم 30 هزار شرکت، سازمان و نهاد در پی این حمله سایبری آسیب دیده‌اند. تام برت، مسوول اجرایی پرونده تحقیقات مایکروسافت می‌گوید: «متخصصان زیادی در تلاشند تا هکرها و عاملان این حمله را شناسایی کنند و این اطمینان حاصل شود که این مهاجمان خطرناک در خاک ایالات متحده حضور ندارند و حمله را از اینجا هدایت نکرده‌اند.» یکی از نگرانی‌های بزرگ مقامات دولتی این است که هیچ یک از حملات سایبری اخیر- چه حمله روسیه و چه حمله چینی‌ها- از سوی نهادهای دولتی مسوول تامین امنیت در این حوزه شناسایی نشده‌اند و تنها زمانی درخصوص حملات آگاهی یافته‌اند که شرکت‌های خصوصی اطلاعاتی در این باره به دولت ارایه کردند. مقامات آگاه گفته‌اند که پاسخ این حمله نیز نظیر حمله روسیه داده خواهد شد اما آنها نگرانند که در پی تاخیر در واکنش، بی‌اعتمادی به دولت گسترش یابد و حملات بیشتری شکل گیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها