رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 537931

علی قنبری: دیوار تحریم ترک برداشت/دولت برنامه‌ای برای ارزپاشی در بازار ندارد

ساعت24-یک اقتصاددان درباره خبرآزادسازی ۳ میلیارد دلار از منابع مالی ایران در سایر کشورها گفت: البته این میزان در مقابل بیش از ۱۰۰میلیارد دلار بازرگانی خارجی ایران ، رقم قابل توجه و چشمگیری نیست اما در عین حال نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

خبرهای رسیده بر آزادسازی سه میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در سه کشور عمان، عراق و کره استوار است. سید حمید حسینی، این خبر را پیش از این اعلام کرده است و با توجه به مواضع رسمی اعلامی از سوی بانک مرکزی ، به نظر می‌رسد این گام اولیه برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشورهایی چون کره جنوبی، عراق و ... است . مقامات کره جنوبی و عراق از چراغ سبز واشنگتن برای آزادسازی این منابع خبر داده‌اند. برخی کارشناسان این اتفاق را آغاز پایان تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌دانند. علی قنبری کارشناس اقتصادی و استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس نیز معتقد است دیوار تحریم با اتفاقات اخیر ترک برداشته و حالا فرصت مهمی است که ایران باید برای پیشگیری از تحریم مجدد از آن بهره ببرد. اشاره وی به تعیین تکلیف موضوع مهمی چون اف‌ای‌تی‌اف است چرا که اعتقاد دارد در صورت نپیوستن به این کنوانسیون ایران نمی‌تواند از این موقعیت یعنی لغو تحریم‌ها بهره مناسبی ببرد.

علی قنبری در گفت و گو با خبرآنلاین افزود: این رقم می‌تواند برخی از نیازهای اساسی و ضروری کشور در زمینه تأمین داروهای کمیاب وارداتی و همچنین کالاهای اساسی را پوشش دهد.

وی تاکید کرد: اما با آزادسازی این مبلغ نباید توقع و انتظارات خود را بالا ببریم زیرا ممکن است مردم به دلیل عدم پاسخگویی به نیازهایشان ناامید شوند.

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: اینکه دولت تلاش می کند تا منابع حبس شده را آزاد کرده و در این راه با دنیا تعامل کند، اقدام بسیار خوبی محسوب می‌شود. در این راه دولت به سمت اعتماد بخشی به کشورهای همسایه و همچنین کشورهایی که در حال تجارت با آنها هستیم، حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: به اعتقاد بنده اینکه انتظارات را افزایش دهیم و در نهایت دولت پاسخگوی نیازهای عمومی نباشد، کار خوبی نیست.

قنبری در پاسخ به این سوال که آزادسازی این مبالغ از منابع مالی بلوکه شده ایران را می توان به مثابه ترک خوردن دیوار تحریم دانست، بیان کرد: این مساله را می‌توان نویدبخش ترک برداشتن دیوار تحریم‌ها دانست و باید توجه داشت که پایداری و ماندگاری تحریم‌ها مانند گذشته نیست و اکنون خط بطلانی بر تحریم‌ها کشیده شده است.

وی ادامه داد: به اعتقاد بنده دیوار تحریم ها با این موارد ترک خورده و فرو می‌ریزد و باعث اعتماد و اطمینان بیشتر نسبت به پیشرفت اقتصادی و اطمینان از بهبود شرایط کشور خواهد شد.

وی درباره هشدار کارشناسان اقتصادی درباره احتمال ارزپاشی در بازار پس از آزادسازی منابع بلوکه شده، گفت: البته با دو تا سه میلیارد دلار، دولت امکان ارزپاشی در بازار را ندارد و این کار صحیحی نیست.

وی اضافه کرد: معتقدم به راحتی میزان عرضه و تقاضا نیز در بازار ارز متعادل نخواهد شد یعنی تا زمانی که صادرات نفت شکل نگیرد ،تا وقتی که صادرات و واردات بین ایران و کشورهای طرف معامله پایدار نشود و همچنین گام های مثبتی در زمینه ایجاد رابطه با کشورهای همسایه و طرف قراردادهای تجاری برداشته نشود، بعید است دولت با بی‌توجهی ارزهای آزادشده را در بازار هدر دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها