رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 540858

انتخاب نام برندتان را با این روش های کلیدی انجام دهید!

رپورتاژ تبلیغی / در زمان­های قدیم که دایره واژگان اسامی آنقدر پیچیده و گسترده نبود.

dir="RTL" style="text-align:justify">انتخاب نام برندتان را با این روش های کلیدی انجام دهید!

در زمان­های قدیم که دایره واژگان اسامی آنقدر پیچیده و گسترده نبود. هر خانواده ای که صاحب فرزند می­شدند از بین اسامی معروف یکی را انتخاب می­کردند و نام گذاری فرد جدید به راحتی صورت می­گرفت. امروزه ولی قصه فرق می­کند. شاید به نظر بیاید که نام گذاری ساده است ؛ولی از آنجایی که دایره لغات وسیع است و هر کدام معنای منحصر به فرد خود را دارند عملیات نام گذاری را یک پروسه ایی کرده است که باید برای آن وقت گذاشت. حتما شنیده اید اسم هر کسی مهمترین داشته ی فرد است.

در مورد انتخاب برند نیز این جمله مستثنی نیست؛ چرا که اسم برند هویت آن را به مخاطب نشان می­دهد. و برای همین انتخاب اسم برند نیز رسم و اصولی دارد.

بد نیست اگر از روی عجله و بدون وقت گذاری و بررسی یک اسم برای برندتان انتخاب کنید و درآینده متوجه بشوید این نام اشتباه است و هیچ سنخیتی با کار شما ندارد. هزینه گزافی باید پرداخت کنید تا نام تجاری جدید را جایگزین کنید. پس با ما همراه باشید تا با مطالعه این مقاله در این زمینه با نکات کلیدی به شما کمک کنیم.

انتخاب اسم برند در ظاهر ساده ولی بسیار عمیق است!

برندینگ و انتخاب نام برند فرآیندی فراتر از انتخاب یک نام تجاری و طراحی لوگو می­باشد. پیدا کردن اسم برندی که مشتریان بتوانند با آن ارتباط خوبی برقرار کنند جزو اقدامات ضروری این سفر است؛ همانگونه که شرکت طراحی لوگو بصورت تخصصی هویت بصری برند را می سازد در دنیای امروز شرکت هایی هستند که مهارت حرفه ای آن ها ساخت نام برند است.

پس هر اسمی که به ظاهر جذاب می­رسد ممکن است انتخاب مناسبی نباشد. برندینگ و انتخاب یک نام برند مناسب فرآیندی پیچیده تر است چرا که اسم برند باید در قدم اول شامل مشخصات زیر باشد:

§ جذاب و گیرا باشد

§ مناسب شخصیت برند شما باشد.

§ به خاطر سپردنش برای مردم آسان باشد.

§ هنگام نمایش در تبلیغات آفلاین و آنلاین چشمگیر و جذاب به نظر برسد.

§ دامنه اینترنتی و اکانت­های شبکه­های اجتماعی اشغال شده نداشته باشد.

ممکن است پیدا کردن چنین اسمی کمی دشوار به نظر بیاید که شامل همه مشخصات بالا باشد. ولی با کمی حوصله خرج دادن و تفکر و بررسی­های دقیق ممکن می­شود.

چه ویژگی­هایی باید برای انتخاب اسم برند در نظر بگیریم.

فرمول­های زیادی برای انتخاب اسم برند وجود دارد. مثلا در سال 2010 گروهی از محققان دانشگاه آلبرتا در تحقیقات خود متوجه شدند که مشتریان به اسم برند­هایی مثل: کوکاکولا، کیت کیت، جلی بلی که از یک ساختار تکرار شونده تشکیل شده است واکنش مثبت تری نشان می­دهند.

در کشور ما هم برند­هایی مثل اَشی مشی، مزمز و چین چین از همین سبک برند استفاده شده است و جایگاه ویژه در ذهن مخاطب دارند. در واقع می­توان گفت هیچ فرمول قطعی برای نام برند وجود ندارد. ولی اگر نام برند دارای یک سری ویژگی­ها باشد که استفاده اش هم برای شما و هم مخاطب آسان باشد بهتر است. در ادامه به ویژگی­های یک برند ایده آل می­پردازیم:

1. با معنا باشد

معنا داشتن به این دلیل است که اسم برند باید با ارزش­های بنیادین شرکت­تان که جوهره برند شماست ارتباط معنایی داشته باشد و بتواند با ترسیم یک تصویر مثبت در ذهن مشتریان با آن­ها ارتباط برقرار کند.

تا به حال به اسم برند شرکت­های تولید کننده نوشابه­های انرژی زا توجه کرده اید؟

Monster: به معنای هیولا

RedBull : گاو قرمز

RockStar : ستاره راک

:Burnسوختن

big bear :خرس بزرگ

همه این نام­ها از نظر ذهنی حامل یک انرژی خاصی هستند؛ انگار که واقعا قدرتمند هستند و هرکس از این محصولات استفاده کند می­تواند مثل یک گاو خشمگین و خرس درنده نیرومند شود!

2. بصری باشد.

انتخاب نام برندتان را با این روش های کلیدی انجام دهید!یعنی بتوانید نام برندتان را از طریق المان­های گرافیکی و طراحی به شکل مناسبی بیان کنید. چرا که هم زمان با بردن نام برند شما یک تصویر ذهنی در ذهن مخاطب شکل می گیرد.

تصویری بودن نام برند می تواند مقدمه ای برای ساخت لوگو ماندگار باشد. برند اپل و برند­هایی همچون جگوار، عقاب؛ مثال خوبی از بصری بودن هستند.

3. راحت باشد

راحت بودن اسم برند به این معنا است که هرکسی بتواند راحت آن را تلفظ آن و بنویسد و گوگل کند.

توجه کنید که در انتخاب اسم برند به زبان فارسی بعضی از کلمات چند نگارش متفاوت دارند. ممکن است همین باعث سردرگمی مشتریان بشود. مثلا عاج و آج یا راضی و رازی. بنابراین سعی کنید اسمی انتخاب کنید که تنها یک نوشتار ثابت داشته باشد.

همچنین پیشنهاد می­شود از اسم­های مخفف استفاده نشود چرا که:

· تلفظ خیلی کلمات مخفف شده راحت نیست و اکثرا ترکیب جالبی ایجاد نمی­کند.

· به ذهن سپردن شان برای مخاطبان آسان نیست. زیرا ذاتا یک کلمه مخفف شده هیچ تصویر ذهنی در مخاطب ایجاد نمی­کند.

· فهماندن تک تک این حروف به مشتریان زمان و هزینه بالایی می­طلبد. و از آنجایی که شما منابع مالی عظیم مانند BMW در اختیار ندارید ریسک این حرکت بالا است.

4. قابل ثبت باشد

اسم برند باید هم به صورت قانونی و هم دامنه­های اینترنتی قابل ثبت باشد. اگر نتوانید به صورت قانونی برند خود را ثبت کنید؛ هرچه برای ثبت نام تجاری خود وقت گذاشته اید به هدر رفته است. پس قبل از هر حرکتی از قوانین انتخاب اسم برند کاملا مطلع شوید.

برای ثبت دامنه هم کافی است همین عبارت را در گوگل سرچ کنید تا شرکت­های ارائه دهنده خدمات سرور را پیدا کرده و به صورت آنلاین دامنه مورد نظرتان را بررسی و خریداری کنید.

5. متمایز باشد

انتخاب نام برندتان را با این روش های کلیدی انجام دهید!متمایز بودن ویژگی بسیار مهمی است. اسم برند باید منحصر به فرد باشد به یادماندنی باشد و از سایر رقبای شما متمایز باشد. در واقع فکر نکنید اگر نامی تزدیک به یک نام تجاری بزرگ و معروف انتخاب کنید؛ زرنگی است! مخصوصا اگر یک شرکت تازه تاسیس هستید از اسم­های مشابه برند­های بزرگ هرگز استفاده نکنید.

چون این باعث می­شود دیگران فکر کنند شما فیک باز هستید. در ضمن شرکت­های بزرگ وکلای درجه یک و قدرتمندی دارند که حاضرند برای محافظت از اسم برند خود میلیون­ها هزینه کنند. مثلا در حوزه مد و فشن شرکت معروف Victoria Secret از شرکتی که اسم برند خود را Victoria’s Little Secret گذاشته بود شکایت کرد و غرامت میلیون دلاری دریافت کرد!

6. آینده نگرانه باشد

برای انتخاب اسم برند باید آینده نگری را در نظر گرفت. و تفکر خود را فراتر از مرز­های جغرافیایی و وضعیت امروز خود ببرید. در واقع به این معناست که شاید الان در استان خود فعالیت­تان را آغاز کرده باشید ولی در آینده ممکن است حوزه فعالیت­تان وسیع بشود و یا حتی به کشور­های همسایه برود! پس بهتر است تفکرتان فراتر از مرز­های جغرافیایی برود. حتی شما باید نام برندتان را در فرهنگ­های بازار هدف نیز جستجو کنید.

یکی از شرکت های خوب ایرانی که در حوزه ساخت نام برند فعالیت می کند ایده پردازان است. آدرس اینترنتی ایده پردازان، naserabadi.com همنام موسس این شرکت ساخته شده است. سابقه طولانی فعالیت این شرکت در حوزه برندسازی و هویت سازی نمونه های قابل دفاعی را به لیست نام های تجاری خوب افزوده است.

شاید معنای آب معدنی الموت به معنای آشیانه عقاب را شنیده باشید که وقتی به کشور­های عربی صادر شد. فقط به این دلیل که در زبان عربی به معنای مرگ می­باشد توسط شرکت­های تجاری عربی با واکنش منفی روبرو شد!

همچنین بهتر است از نام خانوادگی به عنوان اسم برند استفاده نکنید.

سخن آخر

در این مقاله با ویژگی­های یک نام تجاری خوب برای انتخاب نام برند آشنا شدید. اینکه برای انتخاب نام برندتان باید به چه نکات کلیدی توجه کنید.

همانطور که در این مقاله بار­ها تاکید کردیم؛ نام برند قدمی بسیار مهم می­باشد و باید برای انتخاب یک برند مناسب با توجه به ویژگی­های ذکر شده وقت گذاشت. چرا که تعویض آن پس از ثبت کاری اشتباه است. اغلب مخاطبین با شنیدن اسم برند شما در صورت جذاب و مناسب بودن به سمت آن گرایش پیدا می­کنند تا بیشتر با خدمات تجاری برند شما آشنا شوند.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها