رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 541105

نگاهی به آخرین چینش انتخاباتی اصولگرایان

حمایت شورای وحدت و موتلفه از ابراهیم رئیسی

ساعت 24-منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان از آغاز گفت‌وگوها با کاندیداهای محتمل و بالقوه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ خبر داده است و گفته ما گفت‌وگوها را با نامزدهای مطرح در جریان ارزشی و انقلابی با این هدف که از پیش با ‌برنامه‌ها و افراد محوری در ترکیب دولت مدنظر آنها و مباحثی از این دست بیشتر آگاه شویم، آغاز کرده‌ایم.

سخنگوی شورای وحدت تأکید کرده که کماکان حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای رئیسی اولویت اول ما در گزینه‌های این شوراست. متکی اسفندماه هم گفته بود نظر ما هم در این رابطه خیلی صریح اعلام شده که با ورود آقای رئیسی به صحنه انتخابات،‌ شورای وحدت قویا از ایشان حمایت خواهد کرد. حزب مؤتلفه هم که عضو شورای وحدت اصولگرایان است، قبلا گفته بود ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، اولویت نخست این حزب برای انتخابات 1400 است اما این حزب بعدا در بیانیه‌ای نام چند نفر از اعضای حزب مؤتلفه ازجمله بادامچیان، دبیرکل و میرسلیم، عضو شورای مرکزی این حزب و نماینده فعلی تهران را به عنوان نامزدهای حزبی اعلام کرده بود. بادامچیان گفته بود: «ما در حزب از شورای مرکزی و از دبیران استان‌ها و شهرستان‌ها پرسیدیم نظری که درباره کاندیدای برون‌حزبی دارند آقای رئیسی است و البته در درون حزب هم تعدادی را مشخص کردند که در روزهای آینده اعلام می‌کنیم. ما مصمم هستیم افرادمان را با سیاست شورای مرکزی در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح کنیم و به عرضه مردم می‌گذاریم و به صورت تیمی هم می‌فرستیم یعنی به جای یک رئیس‌جمهور چند نفر را می‌فرستیم».
وحدت یا چماق بالای سر!
زودتر از شورای وحدت، جبهه پایداری اعلام کرده بود که گفت‌وگو با نامزدهای بالقوه و چهره‌هایی که قصد ورود به انتخابات 1400 را دارند، آغاز کرده است. این جبهه هم صادق محصولی و سعید جلیلی را به عنوان نامزدهای مطرح این حزب اعلام کرده بود. جبهه پایداری تا این لحظه صراحتا و رسما نامی از ابراهیم رئیسی به عنوان گزینه نبرده است.
این در حالی است که افرادی همچون مرتضی آقاتهرانی، نصرالله پژمانفر و سیدنظام‌الدین موسوی که جملگی به عنوان نیروهای پایداری شناخته می‌شوند، در مجلس برای دعوت از آمدن رئیسی امضا جمع کرده بودند با این حال مجید متقی‌فر سخنگوی این جریان بهمن‌ماه درخصوص خبر «جمع‌آوری امضا به‌منظور دعوت از رئیسی برای انتخابات ۱۴۰۰» در صحن مجلس و اینکه گفته می‌شود این اقدام توسط نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری انجام شده است، ضمن اظهار بی‌اطلاعی از چنین اقدامی گفته بود: «در میان نمایندگان بعضی افراد رسما عضو پایداری هستند اما بعضی افراد هم گفتمانی به پایداری نزدیک هستند و من با توجه به آنکه از جزئیات این مسئله در درون مجلس بی‌اطلاعم، نمی‌توانم وقوع آن را رد کنم. اما آنچه می‌توانم بگویم این است که جبهه پایداری به جمع‌بندی و مصداق درخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری نرسیده‌ است و اگر به مرحله پایانی در این زمینه برسیم موضع رسمی خود را اعلام می‌کنیم».
صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری، در جلسه شورای مرکزی با مسئولان استانی این حزب، روز گذشته گفت: ما در حال حاضر در شورای مرکزی جبهه پایداری و کمیته انتخابات در حال بررسی و ارائه سبدی از افراد هستیم و روی اینها به صورت متمرکز کار می‌کنیم. یکی از کارها این است که در این فاصله گفتمان انقلاب را در جامعه تعریف کرده و تمامی دوقطبی‌های کاذب را رد کنیم و در این راستا مهم‌ترین بحث، بحث گفتمان عدالت است که اگر ما بتوانیم این گفتمان را دقیق جا بیندازیم کار مهمی را انجام داده‌ایم.
او همچنین با کنایه به اصولگرایان گفته است: اصل وحدت اصل خوبی است و بزرگان هم به آن توصیه کرده‌اند و ما به دنبال آن هستیم و عمل می‌کنیم اما گاهی وحدت به مانند چماقی بر سر نیروهای انقلاب است. او که پیش‌تر اصولگرایان را به پدرخواندگی و پدرسالاری متهم کرده بود، دیروز هم گفت: برخی افراد در ظاهر اصولگرا تنها ملاک‌های شخصی خودشان را در نظر می‌گیرند و به‌جای سیاست‌ورزی، سیاست‌کاری می‌کنند و اینجاست که تناقض‌ها پیدا می‌شود و اینها همه به خاطر این است که با اسم اصولگرا، اصول را زیر پا می‌گذارند. دبیرکل سابق این حزب یعنی مرتضی آقاتهرانی هم قبلا گفته بود اصولگرایی تمام شده و ما دیگر با اصولگرایان
کاری نداریم!
سکوت شورای ائتلاف
تا این لحظه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به رهبری حدادعادل کمترین خروجی انتخاباتی را از خود بروز داده است. هنوز مشخص نیست که گزینه یا گزینه‌های مورد نظر آنها کیستند. درباره ابراهیم رئیسی هم اظهار نظر صریح نکرده‌اند؛ این در حالی است که هدایت و مدیریت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به ادعای اعضایش تا پیش از انتصاب ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه با او بوده است. در میان اعضای شورای ائتلاف اصولگرایان، چهره‌های نزدیک به قالیباف مانند چمران هم حضور دارند و احتمالا علت اینکه هنوز اظهار نظر صریحی راجع به گزینه یا گزینه‌ها نمی‌شود، همین مسئله باشد.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها