رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 541109

پیشنهاد وزیر مسکن به کسانی که خانه خالی زیاد دارند

تکلیف برنامه مالیات بر خانه‌های خالی چه میشود؟

ساعت 24-پس از سال‌ها بحث و بررسی درباره یک طرح، حالا قرار است از امسال مالیات بر خانه‌های خالی رسما عملی شود. این طرح در سال گذشته به قانون تبدیل شد و به مرحله اجرا رسید. طبق اعلام رئیس کل سازمان امور مالیاتی، مرداد ۱۴۰۰ اولین مالیات از خانه‌های خالی دریافت می‌شود.

ماجرا به تصمیم سال گذشته مجلس و بررسی و تدوین برنامه‌هایی برای عملیاتی‌کردن هرچه زودتر این طرح برمی‌گردد که در نهایت به قانون هم تبدیل شد. بر اساس این طرح که ۲۲ تیر سال گذشته از سوی مجلس یازدهم و در دو فوریت با ۱۱ تبصره تصویب شد، خانه‌های خالی مشمول مالیات می‌شوند. اگرچه خلاصه ایده طرح همین یک جمله یعنی مالیات‌گرفتن از صاحبان خانه‌های خالی است، اما طرح جزئیات فراوانی هم دارد. بر اساس این قانون، واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای صد هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور خانه خالی شناسایی شوند، چنانچه بیش از ۱۲ ماه از پایان عملیات ساخت (برای واحدهای نوساز) یا بیش از شش ماه از آخرین نقل‌وانتقال یا آخرین زمان سکونت (برای واحدهای غیرنوساز) گذشته باشد، در سال نخست مشمول مالیاتی به ازای هر ماه دوبرابر ارزش اجاره ماهانه ملک می‌شوند که این مالیات در سال‌های بعد ۵۰ درصد بیش از سال قبل خواهد بود. همچنین، این مالیات از سال دوم اجرا و مشمول تمام شهرها نیز می‌شود. بر اساس قانونی که مجلس نوشته و به تأیید شورای نگهبان رسیده است، اگر خانه‌ای بیش از چهار ماه خالی بوده و ساکن نداشته باشد، پس از آن به ازای هر ماه در سال اول شش برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر مشمول مالیات متعلق به اجاره خواهد شد. طبق ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می‌شود، عبارت است از کل مال‌الاجاره، اعم از نقدی و غیرنقدی، پس از کسر ۲۵ درصد بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره. پس از اصلاحات صورت‌گرفته در این لایحه، سرانجام و با تصویب مجلس و طی‌کردن دیگر مراحل قانونی، این لایحه به قانون تبدیل شد و به مرحله اجرا رسید و به دنبال اجرائی‌شدن سامانه املاک و اسکان از ۲۸ مرداد سال گذشته، معادل ۱.۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه شناسایی و برای مالکان آنها پیامک ارسال شد و صاحب‌خانه‌ها باید با توجه به لینکی که در پیامک قرار داشت، نسبت به اعلام وضعیت سکونت خانه خود اقدام می‌کردند که بنا بر گفته محمودزاده، معاون وزیر راه‌وشهرسازی، عدم اصلاح و تغییر وضعیت سکونتی به معنای خالی‌بودن خانه تلقی می‌شود. همچنین، بر اساس آخرین اعلام محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی، از ۱.۵ میلیون واحد خالی که تاکنون شناسایی شده‌اند، حدود ۳۰۰ هزار مسکن به سازمان امور مالیاتی معرفی و به موجب قانون، این سازمان می‌تواند برای اخذ مالیات اقدام کند. در تازه‌ترین خبر حالا قرار است اولین مالیات از خانه خالی در تابستان ۱۴۰۰ عملی شود. به‌تازگی هم رئیس کل سازمان امور مالیاتی در این زمینه گفته که نخستین مالیاتی که از خانه‌های خالی دریافت می‌شود، در مرداد ۱۴۰۰ و به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن خواهد بود. طبق اعلام وی، برای مواجه‌نشدن با مالیات‌های بسیار سنگین، خانه‌های خود را اجاره دهید. هدف از مالیات بر خانه‌های خالی کسب درآمد نیست؛ هدف این است که افراد خانه‌های خود را خالی نگذارند. علاوه بر این، دو روز پیش وزیر مسکن نیز پیشنهادی را در این زمینه مطرح کرد.

پیشنهاد وزیر به کسانی که خانه خالی زیاد دارند

درباره این طرح خبرساز در سال‌های گذشته، وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به اجرای مالیات بر خانه‌های خالی از ۱۹ فروردین گفت: کسانی که خانه خالی زیاد دارند، در صورت عرضه به بازار، آمادگی داریم به آنها زمین مرغوب شهری جهت ساخت‌وساز بدهیم. «محمد اسلامی»، وزیر راه‌وشهرسازی که با خبرگزاری مهر سخن می‌گفت، درباره تأثیر ثبت اطلاعات ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه املاک و اسکان کشور اظهار کرد: ما روند شناسایی واحدهای خالی را انجام داده‌ایم، اما در قانون هم آمده که باید همه افرادی که ملکی دارند، آن را در سامانه اسکان ثبت کنند. او افزود: ما یک‌میلیون‌و ۳۰۰ هزار خانه خالی را به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده‌ایم؛ همچنین طبق اصلاحیه جدید قانون مالیات بر خانه‌های خالی، قانون‌گذار مردم را به ثبت اطلاعات ملکی خود در سامانه جامع املاک و اسکان و وزارت راه‌وشهرسازی را به تهیه زیرساخت‌های آن مکلف کرده است. اسلامی گفت: همین تکلیف قانونی موجب شده تا شرایطی در وزارت راه‌وشهرسازی فراهم کنیم که مردم از ۱۹ فروردین اطلاعات ملکی خود را در سامانه اسکان درج کنند. وزیر راه‌وشهرسازی همچنین در توضیح این موضوع گفت: دیتابیس ما در وزارت راه‌وشهرسازی کامل است و اگر مردم اطلاعات ملکی را وارد نکنند، ما می‌دانیم که آنها چه تعداد املاک در اختیار دارند. اما فراخوانی که از ۱۹ فروردین داریم، در حقیقت نوعی تأییدگرفتن از آنهاست. داشتن مسکن برای زندگی و همچنین یک اقامتگاه در شهر دیگر برای آنها مجاز است‌ اما افزون بر آن، مشمول مالیات مضاعف خواهد شد. اسلامی با تأکید بر اینکه درج اطلاعات ملکی افراد در سامانه اسکان تأثیر بسزایی بر کنترل قیمت در بازار مسکن خواهد داشت، ادامه داد: بر اساس اطلاعات سامانه املاک و مستغلات، به‌محض اینکه اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی را شروع کردیم، در سه ماه پایانی سال گذشته ۲۵ درصد قیمت مسکن کاهش یافت و عرضه نیز فراوان‌تر شد. بنگاه‌های معاملاتی، مملو از فایل‌هایی است که برای فروش در اختیار املاکی‌ها قرار گرفته است. او یادآور شد: در هر صورت عرضه بالاتر از طاقت بازار مسکن، حتما به تعدیل قیمت‌ها کمک می‌کند. وزیر راه‌وشهرسازی افزود: در کشور ما قیمت مسکن همچنان دچار حباب است و قیمت‌ها واقعی نیست. او دراین‌باره ادامه داد: تاکنون درخواستی از دولت برای تجمیع درآمدهای حاصل از انواع مالیات‌های بخش مسکن در وزارت راه‌وشهرسازی نداشته‌ایم؛ چون دولت به دنبال کسب درآمد از مسیر مالیات‌های مسکن نیست، بلکه به دنبال تعادل‌بخشیدن به بازار بوده و دنبال این است که مسکن کالای سرمایه‌ای نباشد و از سوداگری و بورس‌بازی خارج شود. وزیر راه‌وشهرسازی گفت: مسکن باید به‌عنوان کالای مصرفی در سبد مالی مردم قرار گیرد. برای ما هم تمام هدف این است که تمام پول‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در مسکن وارد می‌شود، به بخش تولید هدایت شود نه در بخش سوداگری. اسلامی درباره اینکه آیا بخش‌هایی از مردم می‌توانند از پس رقم مالیاتی سنگینی که برای خانه‌های خالی تعیین می‌شود، بربیایند یا خیر؟ گفت: نکته مهم این است که مالکان خانه‌های خالی یا واحد خود را به بازار اجاره بیاورند یا با فروش آن، برای سرمایه‌گذاری به بخش‌های دیگر مانند سایر بازارها منتقل کنند. باید کاری کنیم که سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، صرفا به سمت تولید برود. او تأکید کرد: کسانی که واحد مسکونی خالی زیادی دارند، در صورت عرضه این واحدها به بازار، آمادگی داریم در مقابل آن، زمین مرغوب شهری برای ساخت‌وساز بدهیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها