رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 541125

سازمان لیگ مقابل درخواست‌های غیرمنطقی کوتاه نیاید

دیواری که تا ثریا کج میرود

ساعت 24-ماجرا برمی‌گردد به پیش از فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال گذشته؛ جایی که پرسپولیس برای بازی با اولسان هیوندای در میانه نیم‌فصل نخست راهی قطر شد و بازی‌هایش در لیگ برتر به تعویق افتاد.

قرار بود بعد از بازگشت سرخ‌ها دیدار رفت دربی بین دو تیم پرسپولیس و استقلال برگزار شود. با این حال استقلالی‌ها با ارسال نامه‌ای به سازمان لیگ اعلام کردند تا پرسپولیس بازی‌های عقب افتاده‌اش، مخصوصا بازی با سپاهان را برگزار نکند حاضر نیستند دربی را برگزار کنند.
قبول این درخواست باعث به‌هم ریختن تمام برنامه‌ریزی‌های سازمان لیگ شد و شرایط وحشتناکی را برای تیم‌ها فراهم آورد، به نحوی که برخی تیم‌ها با تعطیلات 10، 12 روزه مواجه شدند و تا هفته‌ها تعداد بازی‌های تیم‌ها در جدول رده‌بندی اعداد متفاوتی بود. همان زمان که استقلال این درخواست غیرمنطقی را ارایه کرد بسیاری از کارشناسان و اهالی رسانه از سهیل مهدی، سرپرست برگزاری مسابقات سازمان لیگ خواستند که زیر بار این بدعت نرود و اجازه ندهد روند منظم بازی‌ها به‌هم بریزد. با این وجود جو رسانه‌ای و فشار هواداران استقلال در فضای مجازی و چانه‌زنی مدیران این تیم باعث شد سازمان لیگ کوتاه بیاید. جالب اینکه با همه این مصیبت‌ها درنهایت خواست استقلال نصفه نیمه به سرانجام رسید و هنگام بازی دربی، دو تیم تعداد بازی برابر نداشتند.
حالا و بعد از گذشت یک نیم فصل ماجرا از آن سمت در حال رخ دادن است. پرسپولیس بعد از لغو بازی استقلال و صنعت نفت آبادان پیش از شروع لیگ قهرمانان آسیا و با توجه به برنامه اعلام‌شده از سوی سازمان لیگ که نشان می‌دهد دربی برگشت در روز ۲۲ اردیبهشت برگزار می‌شود، اعلام کرده در صورتی که بازی‌های دو تیم هنگام دربی برابر نباشد بازی نمی‌کند. درخواستی غیرمنطقی دقیقا مشابه درخواست استقلال که به نظر یک جور تلافی و لجبازی می‌آید.
سهیل مهدی در واکنش به خواست پرسپولیسی‌ها گفت: «پاسخ پرسپولیس یا هر باشگاه دیگری در صورت نامه‌نگاری با سازمان لیگ را به صورت مکتوب می‌دهیم. اینکه قرار باشد هر موضوعی را در رسانه‌ها پاسخ دهیم، کار پیش نمی‌رود. با احترامی که برای رسانه‌ها قائل هستیم، بهتر است اخبار نهایی را منتشر کنیم. هرگونه نامه‌ از طریق واحد مربوط پاسخ داده می‌شود.»
این پاسخ در حالی از سوی سازمان لیگ اعلام شد که هواداران پرسپولیس در فضای مجازی همان جو هواداران استقلال را به راه انداخته‌اند و مدیران این تیم نیز با پشتوانه همین جوسازی‌ها روی سازمان لیگ فشار می‌آورند. از پاسخ متزلزل مهدی نیز چنین برمی‌آید که احتمالا شاهد یک به‌هم ریختگی دیگر در برنامه لیگ خواهیم بود. در حالی که جدول برنامه‌های باشگاه‌ها و تیم ملی به خاطر شرایط خاص امسال بسیار فشرده است. خود مهدی در این رابطه گفت: «برگزاری منظم و سلامت لیگ با وجود فشرده بودن مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، بازی‌های تیم ملی و... مهم‌ترین دغدغه سازمان لیگ است. باید از همکاری باشگاه‌ها تشکر کنیم. با توجه به شرایط موجود، باشگاه‌ها متحمل هزینه‌های زیادی بابت سفرها و لغو پروازها می‌شوند.»
وضعیتی که امروز شاهدش هستیم بدون شک محصول همان کوتاه آمدن سازمان لیگ در نیم‌فصل نخست مقابل درخواست استقلالی‌هاست. این درست همانند دیواری است که خشت اولش کج گذاشته شده و قرار است تا ثریا دیوار را کج ببرد بالا. سوال مهم این است که کجای دنیا تیم‌ ها اجازه دارند چنین درخواست‌هایی را مطرح کنند؟ در کدام لیگ معتبر فوتبال سراغ داریم که تیمی برای وارد شدن به زمین و برگزاری مسابقه شرط بگذارد؟ آن هم چنین شرطی؟ و از همه مهم‌تر اینکه چرا سایر تیم‌ها باید تاوان چشم و هم‌چشمی سرخابی‌ها و جنجال هواداران این تیم‌ها را بدهند؟
شاید در نگاه اول به نظر برسد حالا که سازمان لیگ مقابل استقلالی‌ها کوتاه آمده، باید این بار هم نظر پرسپولیسی‌ها را تامین کند و از فصل آینده از برنامه‌های اعلام شده خودش دفاع کند. با این حال کاش دفاع سازمان لیگ از برنامه‌هایش از همین امسال و از همین بازی اجرایی شود. حتی اگر این تصمیم به قیمت عصبانیت هواداران پرسپولیس منجر شود. حتی اگر بگویند تیم رقیب از الطاف فلان سازمان و بهمان شخص سود می‌برد. اینکه چرا چنین تصمیمی حتی اگر امروز هم اتخاذ شود دیر است از بررسی شرایط چند سال گذشته ناشی می‌شود. تجربه نشان داده تیم‌های استقلال و پرسپولیس شامل بازیکنان، مربیان، مدیران و هواداران دو تیم هیچ‌گاه حاضر نیستند شرایط را بپذیرند و هر اتفاقی هم که بیفتد باز هم معترض هستند. در همین بازی آخر پرسپولیس مقابل پدیده سیدجلال حسینی کاپیتان پرسپولیس بعد از تساوی و در حالی که مصدوم شده بود، گفت: «مصدوم شدم و این هم به خاطر خیانت‌های سازمان لیگ است. چمن بلند ورزشگاه و مسائل این‌چنین جزو مواردی است که روی خیانت سازمان لیگ رقم می‌خورد.» کاپیتان سرخ‌ها تاکید کرد: «چند سالی است سازمان لیگ در قبال پرسپولیس خیانت می‌کند و باید به حال آنها تاسف خورد. تعداد کسانی که کنار زمین بازی امروز بودند و مشخص نبود کرونایی هستند یا نه مشخص نیست. بازیکنان تیم تمام تلاش خود را کردند اما متاسفانه موقعیت‌سوزی کردند و نتوانستیم به گل برسیم.»
این اظهارات و اظهارات مشابه در چند سال اخیر بارها و بارها از زبان سرخابی‌ها شنیده شده بدون اینکه پشتوانه منطقی برای آنها ذکر شده باشد. حال در چنین شرایطی چرا باید تصور نمود که با پذیرفتن درخواست پرسپولیسی‌ها مبنی بر به هم ریختن جدول مسابقات آنها راضی می‌شوند یا استقلالی‌ها می‌پذیرند که چون آنها قبلا چنین درخواستی ارایه داده بودند، این بار حریف حق دارد چنین چیزی بخواهد؟ همین حالا در گروه‌های هواداری آبی‌پوشان آنها درخواست تیم رقیب را غیرقانونی دانسته و از سازمان لیگ خواسته‌اند که با انجام این کار موافقت نکند.
واقعا باید یک‌بار سازمان لیگ محکم جلوی این شرایط را بگیرد تا همه‌چیز روند منطقی‌اش را پیش بگیرد. از مدیریت جدید فدراسیون فوتبال هم انتظار می‌رود در این راه پشتیبان سازمان لیگ و تصمیماتش باشد. بدون شک این تنها حالتی است که به تثبیت آرامش و روندهای قانونی در فوتبال باشگاهی ایران منجر می‌شود. هر تیمی باید بداند داشتن طرفدار زیاد یا اسم و رسم نمی‌تواند برای آنها امتیاز ویژه‌ای به همراه داشته باشد و قرار نیست تمام فوتبال ایران به ساز آنها برقصند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها