رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 541177

انتشار کارت شرکت در جلسه آزمون وکالت/ زمزمه‌های لغو امتحان ادامه دارد

ساعت24-کارت شرکت در آزمون کارآموزی وکالت سال ۱۳۹۹ بعد از ۲ بار تعویق، در سایت سازمان سنجش منتشر شد ولی همچنان زمزمه های لغو آزمون ادامه دارد.

روزهای دلهره آور کرونا با مرگ و میر و کسادی کسب و کارها برای برخی از خانواده ها با نگرانی های دیگری هم همراه است: تعویق یا لغو آزمون های سراسری. یکی از این آزمونهای سراسری، آزمون ورود به حرفه وکالت یا همان ورود به دوره کارآموزی وکالت است.

آزمونی که سال گذشته قرار بود ۲۸ آذرماه برگزار شود که به ۲۲ اسفندماه موکول شد و یکی دو روز پیش از برگزاری آزمون، باز هم آزمون عقب افتاد تا برای جمعه پیش رو یعنی ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ برگزار شود.

امروز سازمان سنجش در سایت خود، کارت ورود به جلسه آزمون وکالت سال ۱۳۹۹ را منتشر کرد. داوطلبانی که بیش از ۸۰ هزار نفر تخمین زده می شوند با دریافت کارت خود، قرار است جمعه سر جلسه ای بنشینند که پس از آزمون دستیاری تخصصی پزشکی به عنوان حساسترین آزمون حرفه ای کشور قلمداد می شود.

زمزمه های تعویق آزمون

با وجود انتشار کارت حضور در جلسه آزمون، باز هم در فضای مجازی، زمزمه هایی در خصوص لغو یا تعویق این آزمون شنیده می شود. برخی به استناد تجربه تعویق دفعه گذشته (۲۲اسفندماه) انتشار کارت آزمون را دلیل محکمی بر برگزاری آزمون نمی دانند.

آنها به مرگ و میر فراوان اخیر در اثر بیماری کرونا و دستورات وزارت کشور برای لغو برخی سفرها از جمله قرنطینه استانها و لغو سفرهای هوایی به کشور ترکیه اشاره می کنند و می گویند در دقیقه ۹۰ بار دیگر وزارت کشور یا ستاد ملی مقابله با کرونا، به سازمان سنجش تکلیف خواهند کرد برگزاری یک آزمون سراسری با ۸۰ هزار داوطلب را کنسل کند.

آنها به سخنان معاون ستاد استانی مقابله با کرونا در استان تهران استناد می کنند و می گویند ممانعت از برگزاری آزمون به دلیل جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا احتمال بسیار دارد.

موافقان لغو آزمون می گویند چرا آزمون استخدامی بانک تجارت که قرار بود ۲۰ فروردین و همزمان با آزمون وکالت برگزار شود، معلق شد؟ لغو آزمون بانک تجارت هم دلیل دیگری برای عدم برگزاری آزمون جمعه است.

در مقابل، عده ای معتقدند وزارت علوم و سازمان سنجش به همراه اسکودا (اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران) یک پا ایستاده اند تا این آزمون در هر شرایطی برگزار شود. آنها به سخنان و تاکیدات زرین آمیزی سخنگوی سنجش استناد می کنند که گفته حتی در صورت افزایش شهرهای قرمز و نارنجی هم آزمون برگزار می شود و سازمان سنجش همه تمهیدات لازم بهداشتی برای برگزاری آزمون را اندیشیده است. حتی نسبت به استقرار ۴ تا ۵ نفر در هر کلاس در زمان برگزاری آزمون هم تضمین داده است.

همچنین موافقان برگزاری آزمون می گویند در صورتی که آزمون در ۲۰ فروردین کنسل شود دیگر فرصتی تا پاییز آینده که موعد برگزاری آزمون ۱۴۰۰ وکالت است، باقی نخواهند ماند.

آنها همچنین می گویند فشار روانی و اقتصادی وارد شده به بیش از ۸۰ هزار خانواده داوطلبان حضور در حرفه وکالت، به اندازه ای افزایش یافته که دیگر امکان این تحمل نیست و در صورت لغو آزمون، هیچ اعتباری برای سخنان کوشا رئیس اسکودا و تصمیمات این تشکل حرفه ای و صنفی وجود نخواهد داشت. به خاطر همین، لغو آزمون ریسک بالایی برای لغوکنندگان خواهد داشت که شرایط ایجاب می کند هزینه گران لغو آزمون را کسی به خود نخرد.

در میان سخن موافقان و مخالفان برگزاری آزمون در روز جمعه آینده، برخی هم معتقدند باید آزمون کنسل شود چون رفتن سر جلسه آزمون به معنی مبتلا شدن به کرونای انگلیسی است و خطر مرگ را بالا می برد و برخی هم می گویند اگر آزمون کنسل شود، فرصت بیشتری برای مطالعه دروس خواهند داشت. عده ای هم معتقدند کسانی که باعث این شایعات در فضای مجازی می شوند، موسسات و آموزشگاه های آزمون وکالت هستند که نانشان در داغ کردن بازار و گرفتن مشتری بیشتر است.

در این بین، سازمان سنجش آموزش کشور با ارسال پیامکهایی به داوطلبان، به آنها گوشزد کرده کارت حضور در جلسه آزمون وکالت را دریافت کنند و روز جمعه راس ساعت مقرر در حوزه های آزمونی که نسبت به روز ۲۲ اسفند ۹۹ بسیار بیشتر شده است، مراجعه کنند، در غیر این صورت هیچ اعتراضی از آنها پذیرفته نمی شود.

حتما داوطلبان این دوره از آزمون وکالت بعدها از روزهای پیش از آزمون به عنوان خاطره ای عجیب و بلاتکلیفی هر روزه یاد می کنند که با یک خبر یا توئیت، روح و روانشان اسیر احساسات متفاوت می شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها