رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 541349

آخرین خبر از مرزها؛ تردد مسافر از مرز ترکیه برای افراد مقیم

ساعت24-در جریان موج جدید کرونا، اخرین اعلام مسئولان گمرک ایران در رابطه با وضعیت مرزها از این حکایت دارد که در حال حاضر تبادلات تجاری با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال انجام است اماتردد مسافر از مرزهای زمینی به روال سابق با محدودیت هایی مواجه بوده و در مرز ترکیه نیز این تردد ممنوع و تنها با مجوزهای خاص صورت می گیرد.

با شیوع ویروس کرونا از پایان سال ۱۳۹۸ بود که محدودیت هایی در تبادلات تجاری و مسافری در برخی از مرزها اعمال شد ولی به تدریج تبادلات تجاری البته با رعایت ضوابط مربوط به کرونا به روال قبل برگشت اما تردد مسافران هنوز عادی نشده است.

با توجه به اوج گرفتن بیماری کووید ۱۹ و اعمال محدودیت هایی در مرزها، آخرین وضعیت تردد مسافر و تبادل کالا از گمرک ایران مورد پیگیری قرار گرفت و در این رابطه سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران توضیحاتی به ایسنا ارائه کرد.

جریان عبور کالا و مسافر از مرز ترکیه

وی گفت که تبادلات تجاری در تمامی مرزها انجام می شود ولی بر اساس شرایط موجود و یا آنچه که طرف مقابل تعیین شده است؛ به طوری که در مرز ترکیه تبادلات تجاری با مشکل خاصی مواجه نیست اما در تردد مسافر از همان اوایل شیوع ویروس کرونا تاکنون تردد زمینی ممنوع بوده و تنها با مجوزهای خاص مثلا دانشجو، تجار، اتباع و یا درمان صورت می گیرد.

به گفته وی، در حال حاضر تبادل کالا در مرز ترکیه بدون مشکل انجام و آمار از این حکایت دارد که روزانه حدود ۷۰۰ کامیون بین دوکشور کالا مبادله می شود.

محدودیت تردد مسافر در مرز عراق بیشتر شد

طبق اعلام لطیفی، در مرزها عراق وضعیت تجاری با مشکلی مواجه نیست و تبادل کالا صورت می گیرد ولی برای مسافران محدودیت هایی بیش از قبل اعمال شده و در این مرز نیز تردد مسافر فقط با همان مجوزهای خاص انجام می شده که در حال حاضر محدودیت ها در این خصوص نیز افزایش یافته است.

این در حالی است که در اوایل اسفند ماه و با شیوع ویروس کرونای انگلیسی برای مدتی مرزهای ایران و عراق در مرزهای بخش عربی بسته شده بود که در حال حاضر باز است.

محدودیت حمل کالا در مرز افغانستان

در مرز افغانستان نیز تبادل کالا و مسافر انجام می شودو این جابجایی کالا به صورت ترانشیپمنت است یعنی کالا در مرز تخلیه و توسط کامیون های افغانستانی بار گیری می شود.

اما به گفته لطیفی، اخیرا این موضوع از سوی افغانستان مطرح شده که بارگیری بیش از ۵۰ تن توسط کامیون های ورودی به افغانستان ممنوع خواهد بود اگرچه کامیون های ایرانی بیش از ۲۰ تا ۲۵ تن بار حمل نمی کردند ولی در مجموع می تواند به دلیل کاهش خروجی زمان تبادل کالا را افزایش دهد و باعث ایجاد صف در مرزهت به ویژه در مرز ماهیرود خراسان جنوبی در ماه رمضان شود.

از مرز ترکمنستان چه خبر؟

در مورد مرز ترکمنستان نیز سخنگوی گمرک گفت که تبادل مسافر در دوران کرونا صورت نمی گرفته و در مورد تبادل کالا نیز محدودیت هایی نیز در مرزهای چهارگانه آن وجود دارد؛به طوری که مرز باجگیران بسته است در مرز اینچه برون به صورت ریلی در سرخس ریلی و جابجایی یدک و در لطف آباد با ریلی به صورت محدودتر وجابجایی با یدک کالا انجام می شود.

به گفته وی، در سایر مرزها نیز مشکلی وجود نداشته و تبادل کالا در حال انجام است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها