رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 541394

شگردهای رایج تبهکاران برای کلاهبرداریهای اینترنتی

ساعت 24-درحالی‌که آمار خرید و فروش‌های اینترنتی مرتب رو به افزایش است، کلاهبرداران نیز این فضا را مناسب تشخیص داده‌اند و با انواع شگردها سعی دارند از شهروندان کلاهبرداری کنند. مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران با تشریح شگردهای رایج این تبهکاران هشدارهایی را برای پیشگیری از وقوع جرم مطرح کرده است.

شیوه اول: کلاهبردار آگهی واهی در سایت اینترنتی به‌منظور فروش بارگذاری کرده و پس از تماس خریداران برای خرید کالا، آنان را اغفال و درخواست واریز مبلغی برای رزروکردن کالای موردنظر می‌کند و در ادامه خریدار مبلغ را واریز اما فرد کلاهبردار نیز تلفن همراه خود را خاموش می‌کند و پاسخ‌گوی تماس‌های فرد خریدار نیست.
شیوه دوم: این شیوه در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول، فرد کلاهبردار در نقش خریدار ظاهر شده و پس از تماس با فروشنده و توافق بر سر قیمت کالا، برای واریز مبلغ شماره کارت بانکی فروشنده را می‌خواهد. در مرحله دوم فرد کلاهبردار اقدام به درج آگهی واهی فروش کالا با قیمت پایین در سایت‌های اینترنتی کرده و در ادامه با فریب و نیرنگ، اعتماد خریداران را جلب و تحت عناوین مختلف درخواست واریز مبلغی از ثمن معامله را کرده و درنهایت شماره کارت فروشنده‌ای را که در مرحله اول به‌منظور خرید کالا از او دریافت کرده است، ارائه می‌دهد و پس از واریز وجه به کارت بانکی موردنظر توسط خریداران، اقدام به تحویل کالای مورد نظر خود از فروشنده کرده و در ادامه به افرادی که به حساب مذکور مبالغی را واریز کرده‌اند، پاسخ‌گو نیست.
شیوه سوم: کلاهبردار در نقش فروشنده ظاهر می‌شود و کالاهای سرقتی‌ یا جعلی را در سایت برای فروش بارگذاری می‌کند و در ادامه با فریب و نیرنگ موفق به فروش آنان می‌شود.
شیوه چهارم: کلاهبردار در نقش خریدار ظاهر شده و پس از تماس با فرد فروشنده به بهانه واریز وجه کالا، او را پای دستگاه خودپرداز کشانده و در ادامه با فریب و نیرنگ و انجام مهندسی اجتماعی موفق به انتقال وجوه وی به حساب بانکی خود می‌شود.
شیوه پنجم: در این شیوه کلاهبردار با افرادی که کالای خود را برای فروش در سایت‌های اینترنتی بارگذاری کرده‌اند، تماس می‌گیرد و پس از توافق بر سر قیمت کالا، درخواست شماره کارت فروشنده را کرده و بلافاصله با استفاده از نرم‌افزار رسیدساز جعلی که قبلا آن را دانلود کرده، اقدام به تهیه رسید جعلی بانکی کرده و در ادامه با نشان‌دادن رسید مورد نظر به فرد فروشنده، کالا را دریافت می‌کند و متواری می‌شود. فروشنده نیز پس از مراجعه به بانک‌ یا با بررسی حساب بانکی خود متوجه وقوع کلاهبرداری می‌شود.
هشدارهای پلیسی
1- شهروندان هنگام مراجعه به سایت‌های دیوار و شیپور یا سایت‌های مشابه، به تبلیغات مندرج در آنها به‌راحتی اعتماد نکرده و مراقبت‌های لازم را در نظر بگیرند.
2- درباره آگهی‌هایی ‌مانند خرید و فروش خودرو با قیمت پایین‌تر از بازار و خرید و فروش عمده کالا بسیار مراقب و هوشیار باشید؛ زیرا احتمال وقوع کلاهبرداری متصور است.
3- احتمال آگهی‌کردن کالای سرقتی‌ یا جعلی در سایت‌های اینترنتی توسط سارقان و کلاهبرداران وجود دارد، پس مراقب باشید.
4- خریداران باید مراقب درخواست‌هایی از طرف فروشنده (کلاهبردار) برای واریز برخط وجه باشند؛ زیرا به محض واریز وجه، فرد مذکور دیگر پاسخ‌گوی تماس‌های خریدار نخواهد بود.
5- هنگام انجام معامله از دریافت چک‌های تضمینی، رمزدار و... جدا خودداری کنید یا اینکه قبل از انجام معامله با این چک‌ها، از بانک‌های مربوطه استعلام بگیرید و از اصالت آنها اطمینان حاصل کنید.
6- چنانچه فرد خریدار تحت عنوان واریز وجه به حساب بانکی شما رسید واریز وجه ارائه کرد، هرگز به آن اعتماد نکنید و حتما پس از دریافت پیامک بانکی‌ یا اطمینان از واریز وجه به حساب خود کالا را تحویل خریدار بدهید.
7- کلاهبرداری ازطریق ارائه رسیدهای جعلی بانکی رو به افزایش است. پس در این خصوص مراقب باشید.
8- معاملات خود را که همراه با دریافت چک صورت می‌گیرد، حتما در ساعت کاری بانک‌ها انجام بدهید تا امکان استعلام و نقدکردن آنها وجود داشته باشد.
9- اگر قرار است وجهی ازطریق فروشنده یا خریدار به حساب شما واریز شود یا انتقال یابد، لازم نیست شما به دستگاه خودپرداز مراجعه کند. با ارائه شماره‌کارت و بدون حضور شما این امر صورت خواهد گرفت. مراقب باشید کشاندن شما پای دستگاه خودپرداز به‌بهانه واریز وجه کالا و... شگرد کلاهبرداران است.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها