رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 541396

فرزاد آشوبی :

تیم ملی پرامیدی داریم/پرسپولیس بهترین نتیجه را بین تیم‌های ایرانی میگیرد

ساعت 24-روز شنبه با بازی فولاد ایران مقابل العین امارات در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا این تورنمنت رسما برای تیم‌های ایرانی آغاز می‌شود. از روز ۲۵ فروردین نیز مرحله گروهی این رقابت‌ها استارت می‌خورد و سه تیم دیگر ایران یعنی پرسپولیس، استقلال و تراکتور به مصاف رقبا می‌روند. مرحله گروهی تا یازدهم اردیبهشت ادامه پیدا می‌کند. در خرداد ماه هم شاهد برگزاری رقابت‌های مقدماتی جام جهانی قطر هستیم.

خبر
تیم ملی ایران باید برای صعود به دور بعد راهی منامه پایتخت بحرین بشود. در مجموع روزهای پیش رو تا خردادماه، روزهای بسیار حساس و پررقابتی برای فوتبال ایران است. روزهایی که می‌تواند سرنوشت چند سال آینده فوتبال کشورمان را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار دهد. موفقیت‌ باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان و صعود ایران به دور دوم مقدماتی جام جهانی یک سکوی پرش خواهد بود و هرگونه نتیجه نگرفتن تبعاتی چند ساله مخصوصا برای تیم ملی به همراه خواهد داشت. به همین مناسبت و در آستانه اعزام باشگاه‌های ایران به لیگ قهرمانان آسیا گفت‌وگویی با فرزاد آشوبی بازیکن سابق تیم‌های پرسپولیس، استقلال، تراکتور و تیم ملی ترتیب دادیم.


شرایط تیم ملی را این روزها چطور ارزیابی می‌کنید؟

تیم ملی با وجود اینکه کار خیلی سختی در پیش دارد شانس بالایی دارد برای اینکه بتواند نتایج را به سود خودش رقم بزند و راهی دور بعد شود. هرچند ‌ای کاش که شرایط میزبانی به این شکل نمی‌شد و ما می‌توانستیم در تهران از حق قانونی خودمان استفاده کنیم. حالا این اتفاق به هر دلیلی نیفتاده اما کماکان به اعتقاد من تیم پرامیدی داریم.

به‌طور مشخص نظرتان در مورد بازی با سوریه چیست؟

به لحاظ نتیجه که یک نتیجه خوب رقم خورد. ما باید واقع‌بین باشیم و بدانیم برای بازی‌های رسمی نیاز به سازماندهی بهتری داریم. همچنین نیاز به تمرکز بیشتر و درصد اشتباهات پایین‌تر برای رسیدن به موفقیت داریم. هم از این باب که واقعا کارمان خیلی سخت است و فرصت برای جبران نداریم و هم اینکه در بازی‌های رسمی شرایط متفاوت‌تر باشد. ولی در مجموع عملکرد تیم ملی بعد از مدت‌ها دوری از شرایط تمرین و مسابقه در بازی با سوریه قابل دفاع بود.

دو مساله هواداران تیم ملی را نگران کرده است. یکی احتمال نداشتن بازی رسمی تدارکاتی تا شروع مسابقات انتخابی و دیگری عوض شدن مدام ترکیب توسط سرمربی تیم ملی است. این نگرانی‌ها بجاست؟

اینکه ما تا بازی‌های رسمی بازی تدارکاتی دیگری نداشته باشیم شرایط مطلوبی نخواهد بود. حتما قبل از ورود به مسابقات رسمی باید مسابقه دوستانه را تجربه کنیم. این خیلی می‌تواند کمک‌کننده باشد. در مورد اینکه آقای اسکوچیچ ترکیب دلخواهش را نشناخته به اعتقاد من ترکیب می‌تواند تغییر پیدا کند. بسته به شرایط بازیکنان و کیفیتی که در تیم‌های باشگاهی خودشان بروز می‌دهند. ما بازیکنانی در تیم ملی داریم که حداقل در حال حاضر غیرقابل جانشین به نظر می‌آیند. با این حال در بعضی خطوط و برخی نقاط زمین باید واقع‌بین باشیم و اعضای کادر فنی شرایط را هر هفته رصد کنند. ممکن است بازیکنی در فرم بهتری قرار داشته باشد نسبت به رقبای خودش در آن پست.

می‌توانید برخی از این بازیکنان بی‌جانشین را نام ببرید؟

بازیکنان غیر قابل جانشین ما در خط حمله سردار آزمون و مهدی طارمی هستند. در خط دفاع به اعتقاد من محمد حسین کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده در حال حاضر شرایط ایده‌آلی دارند. خیلی سخت است بخواهیم به ترکیب این دو بازیکن دست بزنیم. مهرداد محمدی در سمت چپ واقعا دارد خوب کار می‌کند. در خط هافبک‌مان هم بازیکنان خیلی خوبی داریم. اما شاید خط هافبک جایی باشد که می‌شود با توجه به عملکرد بازیکنان نفرات متفاوتی را به تیم ملی دعوت کرد.

تیم ملی مدل اسکوچیچ چه فرقی با تیم ملی مدل ویلموتس کرده؟ ما با ویلموتس در بازی رفت به عراق و بحرین باختیم.

ما اصلا نباید آقای ویلموتس را لحاظ کنیم. مدت حضور ایشان آن‌قدر کوتاه بود و بازی‌های کمی در آن زمان انجام شد که واقعا سخت است بخواهیم راجع به فلسفه و ایده ایشان برای بازی تیم ملی نظر بدهیم. اما مشخصا نسبت به زمان آقای کی‌روش این تفاوت قابل لمس‌تر است و بازی ما از یک بازی بسته به یک بازی توپ محور تغییر کرده. می‌دانیم که این هم کار خیلی سختی است. اینکه ما در برخی لحظات و شرایط بتوانیم بازی را کنترل کنیم. در هر حال این وجهه و تمایل در تیم دیده می‌شود که سعی در انجام بازی‌ مالکانه دارند. کار ساده‌ای هم نخواهد بود. این بحث کرونا و شرایطی که به وجود آمد فکر می‌کنم خلل وارد کرده است. به هر حال اگر این بیماری نبود و تیم ملی اردوهای بیشتری داشت بازیکنان با فلسفه و ایده‌های آقای اسکوچیچ بهتر می‌توانستند هماهنگ شوند. به هر ترتیب فکر می‌کنم انتخاب آقای اسکوچیچ زمانی که انجام شد انتخاب منطقی و معقولی بود. با توجه به شناخت ایشان از فوتبال ایران و همین‌طور عملکرد فنی که در رقابت‌های لیگ برتر ما با باشگاه‌های مختلف داشتند.

از تیم ملی فاصله بگیریم. در آستانه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا هستیم. شرایط پرسپولیس از نظر شما چگونه است؟

پرسپولیس به اعتقاد من با توجه به نفراتی که در نیم‌فصل و پنجره نقل‌وانتقالاتی موفق شد به خدمت بگیرد می‌تواند یک عملکرد مطلوبی را مجددا از خودش به نمایش بگذارد. هرچند باید گفت که واقعا سخت است که ما بخواهیم صرف گذشته را مستمسکی قرار دهیم که امروز هم بتوانیم راجع به پرسپولیس هم با قدرت صحبت کنیم و از نتیجه‌گیری این تیم مطمئن باشیم. اما واقعیت این است که ساختار و شاکله خوبی که حفظ شده و به خوبی هم تقویت شده باعث می‌شود از نظر من بین تیم‌های خوب ایرانی احتمال موفقیت پرسپولیس در این مسابقات بیشتر باشد. ایده‌آل می‌شود اگر پرسپولیس بتواند پس از سال‌ها تیمی باشد که سنت‌شکنی کند و ما را به قهرمانی مسابقات آسیایی هم برساند.

ترس هواداران پرسپولیس گل نزدن مهاجمین این تیم است. آل‌کثیر ۶ ماه محروم بود، عبدی دروازه خالی گل نمی‌کند و مغانلو آن چیزی نشان نداده که هواداران انتظار داشته‌اند.

در مورد شهریار مغانلو که قطعا باید صبورتر باشیم. او بازیکنی است که نیم‌فصل نخست هم در فوتبال پرتغال دقایق زیادی را بازی نکرد و طبیعتا از آن شرایط ایده‌آل روحی دور است. باید منتظر باشیم و صبورتر نگاه کنیم در مورد کیفیت این بازیکن. به خاطر اینکه او قبلا کیفیت و توانمندی‌اش را اثبات کرده است. پس می‌تواند روزهای خوبش را تداعی کند. من فکر می‌کنم احتیاج به زمان هست. در مورد مهدی عبدی و توپی که مقابل دروازه خالی پدیده نتوانست تبدیل به گل کند، فکر می‌کنم یک مقدار کیفیت زمین روی ضربه‌ای که او می‌خواست بزند تاثیر گذاشت. حداقل توی تصاویر تلویزیونی می‌شد دید که سرعت توپ روی آن چمن کیفیت مطلوبی نداشت. و اینکه ما باید همه‌چیز را با هم در نظر بگیریم. وقتی تیمی می‌تواند با این کیفیت فوتبال بازی کند و موقعیت‌های متعدد و خوبی روی دروازه حریفان خلق کند یعنی کارش را به درستی انجام می‌دهد. حالا در مبحث استفاده کردن از موقعیت‌ها بعضا این اتفاقات می‌افتد. این روزها برای هر تیمی پیش می‌آید و موقعیت‌ها از دست می‌رود. اما این نمی‌تواند پایدار باشد. قطعا با هماهنگ‌تر شدن نفرات جدیدی که جذب شدند وضعیت بهتر می‌شود. من حتی معتقدم مهدی ترابی هم یک نفر جدید است که جذب شده. او ماه‌ها از پرسپولیس و اتمسفر تیم دور بوده و مجددا باقرار گرفتن در این ترکیب و تداعی کردن روزهای خوب گذشته نیازمند زمان است. من فکر می‌کنم گذر زمان شرایط را برای پرسپولیس خیلی بهتر خواهد کرد.

وضعیت استقلال چطور؟ آمدن فرهاد مجیدی به جای فکری می‌تواند به این تیم کمک کند؟

انتخاب فرهاد مجیدی در این برهه و زمان از فصل به اعتقادم انتخاب درستی بود. به این خاطر که مجیدی شناخت خیلی خوبی از نفرات تیم دارد و خود با خیلی از این بازیکنان کار کرده است. این خیلی کمک می‌کند که او بتواند ایده‌هایش را به تیم تزریق کند و آنها را مجاب کند که این تفکرات را در زمین پیاده کنند. همان‌طور هم که می‌بینیم تغییرات حداقل تا الان که بخش کوتاه‌مدتش را می‌توانیم در نظر بگیریم مثبت بوده است. استقلال تیم بسیار پرمهره‌ای است. واقعا از لحاظ نفری معتقدم این تیم کاملا مهیاست و قابلیت‌های زیادی دارد. امیدوارم که فرهاد مجیدی در سومین تجربه آسیایی‌اش عملکرد مطلوب‌تر و بهتری با تیم استقلال به نمایش بگذارد. کار سختی است البته. به هر حال ما باید با رقبایی بازی کنیم که از لحاظ سخت‌افزار فرسنگ‌ها با ما فاصله دارند. ولی کیفیت بازیکنان ایرانی، استعداد و تلاش‌شان خیلی اوقات می‌تواند برهم زننده معادلات باشد. امیدوارم که فرهاد مجیدی با استقلال روزهای خوبی در آسیا تجربه کند.

همان‌طورکه دغدغه هواداران پرسپولیس گل نزدن مهاجمین است، در استقلال هم هواداران نبود یک هافبک بازی‌ساز مثل علی کریمی را حس می‌کنند.

به هر حال علی کریمی بازیکنی بود که در مدت حضورش در استقلال، به ویژه تحت نظر آقای استراماچونی عملکرد خیلی خیلی خوبی از خودش نشان داد. او واقعا یک بازیکن تاثیرگذار و شاخص در ترکیب استقلال بود. اما حالا که امروز این بازیکن نیست،حالا این تبدیل به یک دغدغه بشود به نظر من نمی‌تواند خیلی مبنای منطقی داشته باشد. به این دلیل که تیم ارجحیت دارد و باید راهکارهایی اندیشیده تا مشکلات بر طرف شود. این راهکار می‌تواند جذب بازیکن باشد یا تغییر روش. می‌تواند جابه‌جایی نفرات یا هر عاملی که به بهتر شدن شرایط کمک کند باشد. همه اینها می‌توانند اتفاق بیفتند و کمبودها جبران یا لااقل کمرنگ ‌شود. من خیلی موافق این بحث نیستم که اگر یک بازیکن از تیم جدا شد آن تیم باید دچار مشکلات بزرگ شود.

در مجموع موافق هستید که استقلال در این پست مشکل دارد؟

من معتقدم استقلال بازیکنان خیلی خوبی دارد و خیلی به مشکل نمی‌خورد. قطعا بودن علی کریمی یا بازیکنی هم‌تراز با او می‌تواند کیفیت بیشتری برای تیم به ارمغان بیاورد. اما فکر نمی‌کنم نبودش به شکلی باشد که یک تیم را بتواند از روند خوبش دور کند. از نظر من این دغدغه بزرگی نیست.

شانس دو نماینده دیگر ما یعنی تراکتور و فولاد را چطور ارزیابی می‌کنید؟

باید ببینیم شرایط این دو تیم به چه صورت می‌شود. از الان خیلی سخت است در مورد شانس این دو تیم حرف زد. قطعا هم فولاد و هم تراکتور نمایندگان شایسته‌ای برای فوتبال کشورمان خواهند بود. اما حقیقتا نتیجه گرفتن در مسابقات بین‌المللی بستگی بسیار بسیار زیادی به این دارد که شما چطور برای این مسابقات مهیا می‌شوید و بازیکنان با چه میزان از تمرکز و شرایط روحی - روانی در این مسابقات قرار می‌گیرند. من گفتم حداقل به لحاظ سخت‌افزاری فرسنگ‌ها فاصله داریم با رقبای خودمان و این موردی است که شاید درصدی روی کیفیت تیم‌های ما بتواند اثرگذار شود. در هر صورت امیدوارم شرایط به گونه‌ای پیش برود که هر آنچه لازم است در زمان درست و مکان درست برای باشگاه‌های ما فراهم باشد تا تنها دغدغه مربیان و بازیکنان یک کیفیت و عملکرد فنی مناسب باشد.

بازیکنان غیرقابل جانشین ما در خط حمله سردار آزمون و مهدی طارمی هستند. در خط دفاع به اعتقاد من محمد حسین کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده در حال حاضر شرایط ایده‌آلی دارند. خیلی سخت است بخواهیم به ترکیب این دو بازیکن دست بزنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها