رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 541406

ابتکار از تعلل غیرقانونی مجلس در اعلام‌ وصول لایحه حمایت از زنان گفت

نادیده گرفتن آثار معنوی خشونت به تضییع حقوق زنان میانجامد

ساعت 24-معصومه ابتکار از معدود زنان اصلاح‌طلبی است که شرایط قانونی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد. با این حال او تاکید دارد که برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری برنامه‌ای ندارد. با این حال تاکید دارد که فعالیت و کنشگری اصلاح‌طلبان به صورت جبهه‌ای می‌تواند بسیار موثر باشد. ابتکارهمچنین معتقد است که ائتلاف میان جریان اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان همچنان استراتژی‌ست که می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. او در گفت‌وگویی که در حاشیه نشست هیات دولت داشت از آخرین وضعیت لایحه زنان و برابری دیه زن و مرد نیز گفت.

شما از معدود زنان اصلاح‌طلبی هستید که با توجه به اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، شرایط حضور در این سمت را دارید. فارغ از اینکه شورای نگهبان امسال برای احراز صلاحیت‌ زنان چه برنامه‌ای دارد، آیا شما قصد کاندیداتوری دارید؟

فعلا برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری برنامه‌ای ندارم.

مدتی است که جبهه اصلاح‌طلبان به صورت جدی فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده است. همواره انتقاداتی به جریان اصلاح‌طلب وارد بوده که تنها به راه‌اندازی جبهه‌ و تشکیلات مشغول هستند. به نظر شما این جبهه و ساختار جدید چقدر می‌تواند به اجماع نهایی کمک کند و چقدر در بازی انتخابات تاثیرگذار خواهد بود؟

تشکیل جبهه می‌تواند باعث ایجاد ارتباط بیشتر بین طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبی شده و باعث اتحاد و همفکری بیشتری بر سر اصول‌ اصلاح‌طلبی می‌شود. در مجموع امروز رسیدن به اجماع بر سر مباحث سیاسی و اجتماعی و فرهنگی بر تحقق منافع ملی موثر است. حتی به نظر من نباید بحث بر سر اصلاح‌طلبی باشد، جبهه‌ها حتی باید فراتر از یک جناح و حتی بین جریانی تشکیل شوند. موفقیت ائتلاف صورت گرفته میان اصلاحات و اعتدال می‌تواند دلیلی بر استمرار آن باشد؛ چراکه امروز اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرایان و حتی برخی اصولگرایان در مورد مسائل مربوط به سیاست داخلی و خارجی همفکری و همراهی‌هایی دارند و می‌توانند با تشکیل این جبهه‌ها کنشگری بهتری در عرصه سیاسی داشته ‌باشند. توجه داشته ‌باشید که این انتخابات، یکی از حساس‌ترین انتخابات از نظر تثبیت مردم‌سالاری و تضییع نشدن حقوق مردم و بیان خواست و سلیقه آنهاست. بنابراین حرکت جبهه‌ای می‌تواند بسیار موثر باشد.

با توجه به فضای سیاسی موجود چقدر امیدوارید که شورای نگهبان کاندیداهای درجه یک اصلاح‌طلبان را ردصلاحیت نکند و نیازی به تشکیل این نوع ائتلاف نباشد؟

به هر حال نمی‌توان امیدوار نبود. امروز مهم‌ترین مساله این است که مردم امید و اعتمادشان نسبت به اینکه حق تعیین سرنوشت‌شان را دارند، ترمیم شود. متاسفانه برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای باعث شده که مردم نسبت به شرایط بدبین شوند. برخی تلاش می‌کنند که واقعیات کمتر برای مردم بازگو شود همان‌طور که دیروز هم رییس‌جمهوری در جلسه هیات دولت گفتند فیلم‌ها و خبرها و توییت‌ها اغلب بدبینانه است و اگر نگوییم مغرضانه و عامدانه اما در راستای تخریب و نابود کردن اعتماد مردم است. رییس‌جمهوری هم در جلسه هیات دولت تاکید کردند که چرا از دستاوردهای بزرگ و اتفاقات بزرگی که در کشور رخ می‌دهد و حاصل انتخاب مردم و فداکاری آنهاست و باعث شده امروز امریکا پای میز مذاکره بنشیند، فیلم نمی‌سازند، موضوعاتی که حاصل اقدامات دولت و همکاری و فداکاری مردم است. البته ممکن است نقدی هم وجود داشته‌ باشد اما نگاه در نقد هم باید منطقی و متعادل باشد. امیدوارم که امسال هم مردم در راستای تحکیم مبانی مردم‌سالاری در انتخابات شرکت کنند.

به حوزه مسوولیت شما بازگردیم. لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان برابر خشونت یکی از پرچالش‌ترین لوایح حوزه زنان طول مدیریت شما بود؛ چرا این لایحه از سوی مجلس اعلام وصول نمی‌شود؟

ما همچنان پیگیر هستیم. لایحه نزدیک به 90 روز است که در اختیار مجلس قرار گرفته اما اعلام وصول نشده است. این یک تخلف قانون اساسی است. نه‌تنها این لایحه چندین لایحه دولت تاکنون و با وجود گذشت زمانی طولانی هنوز اعلام وصول نشده است. مجلس فعلا مشغول طرح‌هایی است که اغلب کارشناسی نشده‌اند و به همین دلیل هم نتیجه‌ای از آن حاصل نمی‌شود.

رایزنی با مجلس داشته‌اید؟

بله، هم به رییس مجلس و هم به رییس‌جمهوری در این مورد نامه نوشتیم. رییس‌جمهوری حتی به معاون پارلمانی تاکید کرد که این موضوع را پیگیری کند. البته ما لایحه جدید در ارتباط با گذرنامه زنان نیز پیشنهاد دادیم که نگاهی جامع به بحث حق خروج زنان از کشور است. علاوه بر آن لایحه‌ای در خصوص خسارت معنوی در دست داریم؛ چراکه معتقدیم آثار برخی خشونت‌ها معنوی است و اگر نادیده گرفته شود بخشی از حقوق زنان و خانواده تضییع می‌شود.

اخیرا دیه جنین تعیین شده و بر اساس آن دیه جنین دختر از جنین پسر و حتی جنین تعیین جنسیت نشده کمتر لحاظ شده است. سال‌ها این مشکل عدم برابری دیه وجود داشته است. واکنش شما به این موضوع که رسانه‌ای هم شده، چیست؟

بحث دیه محل اختلاف است و اجماعی در مورد آن وجود ندارد، اما به صورت جدی روی آن کار کردیم و لایحه آن نیز در کمیسیون لوایح است. همچنین برای برابری دیه نشست‌های تخصصی هم با قم برای امکان‌سنجی برابری دیه زن و مرد داشته‌ایم. معتقدیم که زن و مرد از نظر خلقت کاملا مساوی بوده و نفس واحده‌ای آنها را خلق کرده است و روحی که در وجود انسان دمیده شده، تفاوتی ندارد؛ بلکه تفاوت در مسوولیت‌ها و جایگاه‌های خانوادگی و فردی و اجتماعی است، نه حقوق انسانی.

فعلا برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری برنامه‌ای ندارم.
موفقیت ائتلاف اصلاحات و اعتدال می‌تواند دلیلی بر استمرار آن باشد؛ بنابراین حرکت جبهه‌ای می‌تواند بسیار موثر باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها