رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 541462

روحانی: هرجا واکسن باشد، پول آن را تامین، خریداری و وارد خواهیم کرد/برای تهیه واکسن از کوواکس دچار مشکل بودیم / واکسن داخلی که تولید شود، روسیاهی به زغال خواهد ماند

ساعت24-رییس جمهور گفت: امیدوارم در پاییز امسال از این واکسن آنفولانزا داخلی بتوانیم استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در پویش تدبیر و امید و ادامه برنامه های افتتاحیه ها، در افتتاح ویدئوکنفرانسی پنج طرح ملی دانش بنیان و نوآوری افزود: برای ما بسیار خوشحال کننده است که در شصت و یکمین پنجشنبه افتتاح کشور شاهد افتتاح پروژه‌های بسیار مهم فناورانه، علمی بودیم که در بسیاری از موارد ما را خودکفا کرده است و ما را از واردات بسیاری از محصولات بی نیاز می کند.

اهم سخنان روحانی را به نقل از ایسنا و ایرنا می خوانید؛

* در بخش واکسن امروز شاهد تحول بزرگی در کشور هستیم، شاید در برخی موارد در غرب آسیا جزو اولین ها باشیم و هر ساله در فصل پاییز میلیون‌ها دز واکسن آنفولانزای فصلی را خریداری و هر سال آن را تکرار می‌کردیم. اما در سال جاری به خاطر کرونا داوطلبان برای این واکسن بیشتر بود.

* اگرچه آنفلوانزا امسال تحت الشعاع کرونا قرار گرفت، اینکه این واکسن‌ها تا چه حد تأثیرگذار بود یا نه، چون کرونا آمده بود آثار آن چندان مشهود نبود در سال جاری هم چندان مشهود نخواهد بود چون واکسن کرونا واکسنی است که باید در بازار بیاید. اما در عین حال این واکسنی است که سالانه مورد نیاز ماست و همیشه از خارج وارد می کردیم این که امروز مراحل مختلف آن را طی کرد و بسیار امیدواریم که در فصل پاییز امسال بتوانیم از واکسن داخلی آنفلوانزا استفاده کنیم.

* برای ما ایرانیان جای بسیار غرور است که قدم به قدم در زمینه‌های علمی و فناوری در حال خودکفا شدن هستیم به ویژه در زمینه بهداشت و درمان که برای ما بسیار مهم است. در ذهن ما این بود در زمینه بهداشت و درمان هیچ وقت در هیچ جایی فشار و تحریم بر ما وارد نمی‌شد همیشه در دنیا مرسوم بود آنانی که تحریم کننده و در تاریخ بسیار جلاد بودند، معمولاً دارو غذا و نیازمندی‌های ضروری یک ملت و یک جامعه را استثنا می‌کردند.

* اما ترامپ روی دست همه جلادان تاریخ زد و جنگی را که علیه ملت ایران شروع کرد که هیچ استثنایی نداشت مانند جنگی که از سلاح‌های شیمیایی، میکروبی و اتمی، مسکونی و غیرمسکونی سرش نمی شد و یک تحریم کامل و تمام عیار و یک جنگ بزرگ علیه ملت ما شروع کرد.

*یکی از کشورهایی که صدمه فراوانی از کرونا خورد خود آمریکا بود و خود آنان به معضل بزرگی مواجه شده اند دولت یاغی و ضد قانون آمریکا در دوران کرونا هم هیچ توجه نکرد، هیچ تسهیلی قائل نشد و هیچ تحریمی را برطرف نکرد و حتی برای خرید دارو و واکسن مورد نیاز ما هیچ‌گونه تسهیلاتی فراهم نشده است و همه مشکلات پیش روی ما بوده است.

*برای خرید واکسن از کواکس با مشکلات عدیده‌ای برای جابجایی پول مواجه شده‌ایم. پول در بانک های خارجی داریم اما همه آنها توسط تحریم آمریکا قفل شده است.

*{ با اشاره به اعتراف دولت جدید آمریکا به شکست سیاست فشار حداکثری} امروز هم دولت جدید آمریکا به زبان کاملا مدعی است که ترامپ خطا کرد و به صراحت این را می گوید که ترامپ راه غلط را انتخاب کرده و فشار حداکثری شکست خورده است؛ همه دنیا این را اعتراف می‌کنند که فشار حداکثری نسبت به ملت ایران برای اهدافی که در نظر گرفته بوده اند، صددرصد شکست خورده است. هدف آنان به هم ریختن اقتصاد ایران و جامعه ایران و در تصور خودشان سرنگونی نظام بود که در این هدف خود صد درصد شکست خورده‌اند.

*مردم ما در این سالها فشار، رنج و زحمت فراوانی متحمل شده اند اما اینکه ما در یک جنگ دربرابر قدرتی مانند آمریکا مواجه شویم، سه سال مبارزه و ایستادگی کنیم و به طور قطعی پیروز شویم، یکی از افتخارات بزرگ ملت و دولت ایران و همچنین افتخار برای رهبر معظم انقلاب است که هدایت های لازم را از اول نسبت به دولت و مسیری که باید انتخاب کنیم، ارشاد کردند و امروز هم ارشاد می کنند.

*ما با یک کشوری قرارداد بستیم اما امریکایی‌ها فشار می‌آورند و ۱۰میلیون دوزی که قرار بود به ما بدهند را قفل کردند.

‏*از هند واکسن خریدیم؛ پولش را هم دادیم اما حالا آنها می‌گویند قوه قضاییه ما اجازه نمی‌دهد!

* تولید واکسن کرونا در جهان کم است؛ ما به موقع هم سفارش دادیم برای خرید.

‏ *امریکا برای انتقال پول برای خرید کوواکس یکی دو ماه ما را معطل کرد؛ این دیگر به ترامپ برمی‌گردد.

*هرجا واکسن باشد، پول آن را تامین، خریداری و وارد خواهیم کرد.

*یکی دو ماه دیگر که واکسن خارجی به اندازه کافی وارد و واکسن داخلی تولید شد، روسیاهی به زغال خواهد ماند.

*واکسن آنفولانزا امسال تحت شعاع واکسن کرونا قرار گرفته است؛ امیدواریم که پاییز از واکسن آنفولانزا داخلی استفاده کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها