رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 541625

موسویان: آمریکا با عهدشکنی اعتماد را کشت/ باید با برداشتن تحریم‌ها جبران کند

ساعت 24-عضو سابق گروه مذاکره کننده هسته ای ایران، عهدشکنی آمریکا در برجام را موجب نابودی اعتماد ایرانیان دانست و گفت: ایرانی ها در حالی به میز مذاکره آمده اند که کاملا بی اعتمادند و لذا آمریکا باید با برداشتن تحریم ها، جبران کند.

«سید حسین موسویان» در گفت و گو با شبکه تلویزیونی دمکراسی آمریکا، به پرسش های مجری درباره مذاکرات هسته ای وین پاسخ داد. مشروح این گفتگو بدین شرح است:

مجری: دروین چه میگذرد؟ ایران ها دریک هتل و آمریکایی ها درهتل دیگر! اروپاییها هم مشغول رفت و آمد بین این دو!

موسویان: مشکل مذاکرات فعلی این است که آمریکا با نقض برجام و عهد شکنی، اعتماد درطرف ایرانی را کشته چون بعد از 12 سال مذاکره بین ایران و قدرتهای جهانی، برجام توافق شد. توافقی که جامعترین توافق تاریخ عدم اشاعه سلاح های هسته ای بود، درحال اجرا بود، ایران هم بطور کامل به تعهداتش عمل میکرد؛ اما آمریکا از آن خارج شد، نه تنها تحریمهای هسته ای بلکه شدیدترین تحریمهای تاریخ بعد از انقلاب را به ایران تحمیل کرد.

بنابراین ایرانی ها احساس میکنند که فریب آمریکا را خورده اند چون بیشترین تعهدات تاریخ عدم اشاعه را پذیرفتند وآمریکا با اعمال بیشترین تحریمها جواب حسن نیت آنها را داد. بنابراین آنها در حالی به میز مذاکره برگشته اند که کاملا بی اعتماد هستند و احساس میکنند که گمراه شده وفریب خورده اند.

بنابراین واقعا مهم است که اگر آمریکا میخواهد برجام را احیاء کند، چون آنها آغازکننده نقض برجام بوده اند، باید آنها اول تحریمها را بردارند بعد هم ایران به تعهدات کامل برگردد.

آمریکا و ایران در دو وضعیت متفاوت برجامی هستند. ایران عضو برجام است اما آمریکا نیست. ایران حداقل درحال اجرای پنجاه درصدی برجام است درحالیکه آمریکا دروضعیت اجرای صفر درصدی است. به همین علت آمریکا باید اول اقدامات جدی برای احیاء برجام انجام دهد تا اولا اعتماد را برگرداند و ثانیا فاصله اجرای برجام را جبران کند.

چرا ایرانی ها حاضر نیستند با آمریکا مذاکره کنند و به واسطه ها متوسل شده اند. معنی اجرا درمقابل اجرا چیست؟

ایرانی ها حاضر نیستند با آمریکایی ها مذاکره مستقیم کنند زیرا قبلا درسطح وزیر خارجه مذاکره مستقیم کردند ، توافق کردند، بیشترین تعهدات را پذیرفتند، به تعهدات کامل عمل کردند و حسن نیت کامل نشان دادند. اما آمریکا برجام را نابود کرد. حالا ایرانی ها میگویند: مذاکره با آمریکا چه خاصیتی دارد؟ با آمریکا مذاکره کردیم و توافقنامه هم به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم تصویب کرد وتعهدات حداکثری را پذیرفتیم و به آن عمل کردیم و درجواب مورد گسترده ترین تحریمهای آمریکا هم قرار گرفتیم! پس مذاکره با آمریکا هیچ خاصیتی ندارد.

"اجرا در مقابل اجرا" یعنی اینکه آمریکا همه تحریمها را طبق برجام بردارد تا ایران هم به وضعیت اجرای کامل تعهدات برگشته و از وضعیت اجرای 50% به 100% برگردد. اما واقعیت این است که آمریکا حتی دردوره اوباما نتوانست بخاطر تحریمها اولیه و ثانویه، برجام را درست اجرا کند. حالا درشرایطی هستیم که تحریمهای ترامپی هم اضافه شده است که بسیار فراتر از موضوع هسته ای است.

براساس نص صریح برجام، شش کشور امضاء کننده متعهد شده اند که هیچ مانع تراشی درراه روابط اقتصادی ایران با سایرکشورهای جهان نکنند. لذا تحریمهای ماقبل برجام، تحریمهای هسته ای و تحریمهای ترامپی همه مانع روابط عادی اقتصادی ایران وسایرکشورهای جهان هستند. تیم مذاکره کننده آمریکا به سرپرستی رابرت مالی باید متعهد شود که همه این تحریمها بداشته شوند تا سایرکشورها بتوانند طبق برجام روابط عادی اقصادی با ایران داشته باشند.

تاثیر تحریمها برمردم ایران چه بوده است. ما میخوانیم که 21 میلیون ایرانی دچار کرونا شده اند و بالاترین نرخ مرگ میرکرونایی درایران است.ایران 84 میلیون جمعیت دارد اما فقط 200 هزار واکسن دریافت کرده است.

وضعیت اقتصادی مردم ایران بخاطر تحریمهای آمریکا، فاجعه بار است.هزاران نفر بخاطر مشکل کمبود دارو و امکانات پزشکی جان خودراازدست داده اند. ایران بخاطر تحریمهای آمریکا، قادر به وارد کردن دارو و نیازهای پزشکی از سایر کشورها نیست.دهها هزار ایرانی با کرونا دست و پنجه نرم میکنند که درحقیقت یک فاجعه انسانی است که مسئول آن ترامپ است ضمن اینکه آقای بایدن هم تاکنون هیچ اقدامی برای رفع این مشکل نکرده است.

چندروز پیش و قبل از شروع مذاکرات، اسرائیل به کشتی ایرانی حمله کرد. مقامات آمریکایی و ایرانی هردو اظهار کردند که چنین حملاتی، در راستای اخلال درمذاکرات و بازگشت آمریکا به برجام است درحالیکه مردم آمریکا و مردم ایران، موافق احیاء برجام هستند. چه کشورهاای مخالفند؟

مردم آمریکا موافقند، مردم ایران موافقند، جامعه جهانی و اکثریت قاطع کشورها موافقند. اما دوسه کشور مخالفند که میتوان گفت اسرائیل درراس آنها و دشمن اول برجام است. دلیل دشمنی اسرائیل هم با برجام روشن است. اسرائیل تنها دارنده بمب هسته ای درخاورمیانه است و میخواهد انحصار داشتن بمب هسته ای را برای توسعه طلبی هایش حفظ کند. لذا با اینکه سایر کشورهای مسلمان منطقه از تکنولوژی صلح آمیز هسته ای برخوردار باشند ،مخالف است زیرا نمیخواهد آنها هم با داشتن غنی سازی و آب سنگین، بالانس بازدارندگی را بتوانند تغییر دهند.

لذا این برای روابط بین الملل و موضوع عدم اشاعه بمب هسته ای یک جوک شده است که اسرائیل که بمب هسته ای دارد ، اجازه بازرسی به آژانس نمیدهد، معاهده هسته ای را نمیپذیرد و درعین حال ایران را متهم میکند. در حالیکه ایران بمب هسته ای ندارد، عضو معاهده هسته ای است ، بیشترین تعهدات هسته ای درجهان را پذیرفته و بیشترین بازرسی ها را هم به آژانس داده است.

در همین راستا، اسرائیل برای نابودی برجام هرکاری توانسته کرده و خواهد کرد. درحقیقت اسرائیل با حمله به مواضع ایران درسوریه و حمله به کشتی های ایران، بدنبال این است که ایران دست به اقدام متقابل زده و به مواضع واسرائیل حمله کند تا بدین وسیله آمریکا را به جنگ با ایران بکشانند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها