رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 541682

گفت وگوهای برجامی : از وین دود سفید بلند نشد

ساعت 24-بازهم گفت وگوها ادامه پیدا می کند تا روزی که از محل گفت وگوها دود سفید به معنای صلح و توافق بلند شود یا اینکه طرفین آتشی به پانکنند و دودی هم بیرون نیاید که به معنای بی نتیجه بودن گفت وگوهاست. این داستانی است که از روز سه شنبه در باره برجام شروع شد و امروز ادامه یافت و بقیه آن به چهارشنبه دیگر افتاد.

برجام
dir="RTL" style="text-align:right"> نماینده روسیه نتیجه جلسه دوم کمیسیون مشترک برجام را مثبت ارزیابی کرد. قرار است روز چهارشنبه آینده گفت‌وگوها ادامه یابد. در این جلسه نتایج هر دو کارگروه "تحریم‌ها" و "هسته‌ای" به نمایندگان سیاسی کشورهای ذیربط ارائه شد.روز جمعه نهم آوریل (۲۰ فروردین) نمایندگان سیاسی کشورهای ۴+۱ مذاکرات خود را با دو کشور ایران و آمریکا به طور جداگانه دنبال کردند. پس از آن نمایندگان سیاسی کشورهای شرکت کننده در کمیسیون مشترک برجام به کشورهای خود بازمی‌گردند.قرار است روز چهارشنبه ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) گفت‌وگوها در سطح معاونین وزارت امور خارجه کشورهای شرکت کننده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ادامه یابد.در فاصله جلسات سه‌شنبه و جمعه، مذاکرات در سطوح فنی ادامه یافته بود. موضوع محوری نشست‌های جاری کمیسیون مشترک برجام، هموار کردن راه بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات برجامی اعلام شده است.

در همین رابطه دو کارگروه تشکیل شد. یک کارگروه بررسی موضوع "تحریم‌ها" را در دستور کار خود داشت و کارگروه دیگر به مسائل "هسته‌ای" پرداخت. کارگروه نخست مسائل فنی ناظر بر لغو تحریم‌های پیش‌بینی شده از سوی دولت پیشین آمریکا را دنبال کرد و کارگروه دوم، نحوه بازگشت ایران به تعهدات و الزام‌های برجامی این کشور را مورد بررسی قرار داد.این دو کارگروه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (هفتم و هشتم آوریل) بر سر مسائل مطروحه گفت‌وگو و مذاکره کرده بودند.

در جلسه روز جمعه چه گذشت؟

اطلاعات دقیقی درباره مسائل گرهی نشست روز دوم کمیسیون مشترک برجام در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است. گفته شده است که در این روز، هر دو کارگروه یاد شده نتایج مذاکرات و گفت‌وگوهای خود را به اطلاع نمایندگان سیاسی کشورهای ۴+۱ و ایران و آمریکا رسانده‌اند.میخائیل اولیانوف، نماینده سیاسی روسیه در شمار نخستین کسانی بود که با انتشار یک پست توییتری، ارزیابی خود را از این نشست بیان کرد.اولیانوف نتایج جلسه روز جمعه را رضایت بخش خوانده و گفته است که نتایج این جلسه روز چهارشنبه آینده از سوی معاونین سیاسی وزارت امور خارجه کشورهای ذیربط پی‌گیری می‌شود.نماینده سیاسی روسیه نشست روز جمعه رابرهه‌ای مثبت در مذاکرات هسته‌ای با ایران عنوان کرده است. رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران نیز به نقل از عباس عراقچی درباره سازنده بودن نتایج گفت‌وگوها خبررسانی کرده‌اند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران "ایرنا" به نقل از عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران نوشته است که هیات نمایندگی ایران در این اجلاس بر لغو کامل همه تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا تاکید کرده است.معاون سیاسی وزارت خارجه ایران گفت جمهوری اسلامی در حال مذاکره بر سر لغو یک‌باره تحریم‌هاست. عباس عراقچی پس از دیدار با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت همکاری ایران با آژانس ادامه دارد.

آلمان مذاکرات کمیسیون مشترک برجام را مثبت ارزیابی کرد

وزارت امور خارجه آلمان مذاکرات ایران و چهار کشور درگیر در برجام را "سازنده" خواند. اکنون باید تهران و واشنگتن گام‌های بعدی را برای احیای برجام بردارند. عراقچی گفت، جمهوری اسلامی برای توافق "عجله ندارد".

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها