رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 541694

وزیر دفاع آمریکا برای نخستین بار رهسپار اسرائیل و اروپا شد

«آستین» مامور احیای رابطه آمریکا و ناتو

ساعت 24-وزیر دفاع آمریکا در روزهای آینده و در میانه تنش ایران و روسیه با اسرائیل و اروپا، به اسرائیل، آلمان، بلژیک و بریتانیا سفرخواهد کرد. این برای نخستین بار است که «لوید آستین» در مقام وزیر دفاع ایالات متحده به اروپا و خاورمیانه سفر می‌کند. ژنرال آستین در هفته‌های گذشته در اولین تور آسیایی خود به ژاپن، هند و کره جنوبی سفر کرده بود که نشان‌دهنده اهمیت بیشتر تحولات شرق آسیا از جمله موضوعات مربوط به چین، برای دولت جدید آمریکاست.

خبر
با وجود اینکه حدود چهار ماه از روی‌کارآمدن دولت جو بایدن در واشنگتن می‌گذرد، آستین بلندپایه‌ترین مقام دولت بایدن به شمار می‌آید که به خاورمیانه سفر می‌کند.
وزیر دفاع آمریکا در این سفر آستین با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، دیدار می‌کند. براساس بیانیه پنتاگون، این گفت‌وگوها قرار است «اولویت‌های مشترک» دو طرف را پوشش دهد و بار دیگر بر تعهد واشنگتن برای تأمین امنیت اسرائیل و حفظ برتری نظامی نسبت به همسایگان خود تأکید کند.
این سفر هم‌زمان با افزایش تنش‌ها میان اسرائیل و ایران انجام می‌شود. در هفته‌های گذشته یک کشتی باری اسرائیلی هدف حمله قرار گرفت که براساس گزارش رسانه‌ها، ایران متهم ردیف اول این حمله بود و در روزهای گذشته هم کشتی ساویز که رسانه‌های اسرائیلی آن را یک مرکز فرماندهی و کنترل متعلق به سپاه پاسداران می‌دانند، در دریای سرخ هدف حمله قرار گرفت و این حمله به‌عنوان «حمله‌ای تلافی‌جویانه از سوی اسرائیل» خبرساز شد.
در هفته‌های اخیر نشانه‌های درگیری اسرائیل و ایران به‌طور فزاینده‌ای در دریا بوده است و این تغییر در محل درگیری در شرایطی صورت می‌گیرد که پیش‌ازاین دو طرف عمدتا از طریق حملات هوایی، حملات سایبری و فعالیت‌های جاسوسی به یکدیگر ضربه می‌زدند.
از طرف دیگر در روزهای اخیر مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده برای احیای توافق هسته‌ای که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از آن خارج شد، در جریان بود و اسرائیل نگران است که کوتاه‌آمدن واشنگتن در برابر تهران منجر به تضعیف موقعیت اسرائیل در منطقه شود. تل‌آویو و کشورهای عرب متحد آمریکا از دولت بایدن خواسته‌اند تا هرگونه توافق جدید، برنامه‌های موشکی ایران را هم در بر گیرد.
اسرائیل هم به‌شدت با این مذاکرات مخالف است و نتانیاهو روز چهارشنبه هشدار داد که اسرائیل به توافق هسته‌ای احیاشده بین قدرت‌های جهانی و ایران ملزم نخواهد بود و اعلام کرد که دولت یهود فقط به دفاع از خود در برابر کشورهایی که قصد نابودی آن را دارند، ملزم است. «توافقی با ایران که ما را به نابودی تهدید کند، به‌هیچ‌وجه ما را ملزم
نخواهد کرد».
از طرف دیگر ایالات متحده کمک‌های مالی خود به نهادهای آموزشی و بشردوستانه در مناطق فلسطینی را از سر گرفته و در اولین گام اعلام کرده که 235 میلیون دلار برای آموزش، بهداشت و امنیت غذایی مناطق فلسطینی اختصاص خواهد داد. دونالد ترامپ با هدف فشار بر فلسطینی‌ها برای کشاندن آنها به میز مذاکره با اسرائیل، هرگونه کمک به تشکیلات خودگردان را قطع کرده بود.
بهبود رابطه
براساس اعلام پنتاگون، ژنرال آستین در آلمان با همتای آلمانی خود «آنه گرت کرامپ کارن بائر» و «یان هکر»، مشاور سیاست خارجی و امنیتی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. اشپیگل پیش‌ازاین گزارش داده بود که این مذاکرات روز سه‌شنبه در برلین برگزار خواهد شد.
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که در این دیدار با یکی از نزدیک‌ترین و مهم‌ترین شرکای واشنگتن در ناتو مسئله مبارزه با نفوذ رقبای مشترک و تنظیم وضعیت استقرار ارتش آمریکا در آلمان مطرح خواهد شد.
در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، او تصمیم گرفت بخشی از نیروهای آمریکایی مستقر در خاک آلمان را خارج کند که البته این طرح در زمان ریاست‌جمهوری بایدن منتفی شد. «آستین» همچنین قرار است در آلمان همچنین از مراکز فرماندهی عملیات‌های ناتو در اروپا و آفریقا بازدید کند. سفر آستین به اروپا هم در زمانی انجام می‌شود که تنش میان روسیه و اروپا افزایش یافته است. روسیه در روزهای اخیر با استقرار نیروها و تجهیزات جنگی در مرز خود با اوکراین، اروپا را دوباره نگران
کرده است.
«جن ساکی»، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، روز پنجشنبه گفت: «روسیه اکنون بیش از هر زمان دیگری از سال 2014 تاکنون در مرز اوکراین نیروی نظامی و تسلیحات مستقر کرده است. این اقدام مسکو به‌شدت نگران‌کننده است و نباید اجازه دهیم اتفاقات آن سال دوباره تکرار شود». وزیر دفاع آمریکا بعد از سفر به آلمان رهسپار بروکسل خواهد شد و در آنجا با «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ناتو، دیدار و گفت‌وگو
خواهد کرد.
قرار است آستین در سفر به بلژیک هم به بررسی این مسئله بپردازد که چطور ائتلاف ناتو می‌تواند به مقابله با رفتار «بی‌ثبات‌کننده» روسیه، افزایش اقدامات و فعالیت‌های نظامی چین، تروریسم و چالش‌هایی جهانی مانند همه‌گیری کرونا و تغییرات جوی بپردازد. در ادامه بیانیه پنتاگون همچنین آمده است که «ژنرال آستین قرار است با همتایانش و سایر مقام‌های ارشد درباره اهمیت روابط دفاعی بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو کند و بر تعهد آمریکا درباره دفاع و بازدارندگی، شراکت و تضمین امنیت ائتلاف بین آمریکا و ناتو تأکید کند».
در دوره چهارساله ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، رابطه واشنگتن و ناتو در سردترین و پرتنش‌ترین وضعیت خود قرار داشته. پایبندنبودن شرکای اروپایی آمریکا در ناتو به تعهدات مالی خود و اختصاص دو درصد تولید ناخالص داخلی به بودجه دفاعی ناتو باعث بروز تنش در رابطه ایالات متحده و ناتو شده بود. ترامپ تهدید کرده بود که اگر دیگر اعضای ناتو از جمله آلمان، فرانسه و بریتانیا بر این تعهد پایبند نمانند، واشنگتن دیگر حاضر نیست برای تأمین امنیت شرکای اروپایی خود هزینه کند و در رابطه با ناتو تجدید نظر خواهد کرد.
بریتانیا آخرین مقصد سفر اروپایی وزیر دفاع آمریکا خواهد بود. آستین در این سفر بر اهمیت همکاری نظامی و دفاعی بین واشنگتن و لندن برای مقابله با چالش‌های امنیتی در جهان تأکید می‌کند. بریتانیا که به‌تازگی از اتحادیه اروپا خارج شده، قصد دارد رابطه خود با ایالات متحده را نزدیک‌تر کند. این وعده‌ای بود که ترامپ به مقام‌های بریتانیا داده بود؛ اما باید دید موضع جو بایدن به‌عنوان مخالف خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در قبال شکل رابطه لندن و واشنگتن چگونه خواهد بود.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها