رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 541708

فوتبال کرمانشاه و مناقشه‌ای حل ‌نشدنی

چرا فدراسیون به قانون تمکین نمیکند؟

ساعت 24-«تیم فوتبال راهیان کرمانشاه با حکم دیوان عالی کشور به لیگ دسته اول برمی‌گردد». این تیتری است که در ماه‌های اخیر بر صفحه اکثر نشریات استان کرمانشاه و خبرگزاری‌های سراسری نقش بسته و خیلی‌ها امیدوارند تا پس از سال‌ها رخوت و سستی، روح تازه‌ای در کالبد بی‌جان فوتبال کرمانشاه دمیده شود.

احیایی که به حضور یک تیم از این استان در سطوح بالای فوتبال کشور گره خورده و حالا خیلی‌ها امیدوارند که با بازگشت تیم فوتبال راهیان کرمانشاه به لیگ دسته اول، شور و نشاط به فوتبال دیار بیستون برگردد. اما ماجرای بازگشت این تیم آنقدرها هم ساده نیست. داستان این تیم به کلافی سر درگم تبدیل شده که معلوم نیست کدام مسوول یا مدیر یا فرد باید پیگیر باشد و گره کور بازگشت این تیم را باز کند و حق فوتبال این استان محروم را وصول کند.
ماجرای سقوطی غیرقانونی
داستان باشگاه راهیان به فصل 94 -93 لیگ دسته اول برمی‌گردد. باشگاه راهیان- شیرین فراز سابق-که در دهه 80 با خرید امتیاز عقاب توانست از لیگ دسته دوم صعود کند و در فصل 87-86 به لیگ برتر هم برسد بعد از سقوط در همان فصل به لیگ دسته اول توانست همواره جایگاه خود را در میانه جدول حفظ کند و به ویترینی برای کشف استعدادهای فوتبال کرمانشاه تبدیل شود. در فصل 94-93 اما این تیم با قانونی عجیب و خلق الساعه به لیگ دسته دوم سقوط کرد. بر اساس قانون در ابتدای هر فصل فدراسیون تعداد تیم‌هایی که به دسته پایین‌تر سقوط می‌کنند را به اطلاع تیم‌ها می‌رساند اما در آن سال این اقدام صورت نگرفت و در فاصله چند هفته تا پایان مسابقات قرار شد از هر گروه 3 تیم به لیگ دسته دوم سقوط کند که راهیان نیز مشمول این قانون شد. بعد از سقوط این تیم به دسته دوم، مدیران این باشگاه این اقدام را خلاف اساسنامه و قانون خواندند و با شکایت به دادگاه پیگیر احقاق حق خود شدند. در همان سال ۲۳ رییس هیات فوتبال استان به فدراسیون فوتبال نامه نوشتند و این اقدام را خلاف مصوبه خواندند. پس از چند سال در نهایت دادگاه‌های بدوی و تجدید نظر و سرانجام دیوان عالی کشور حکم به غیرقانونی بودن سقوط راهیان و لزوم بازگشت این تیم به لیگ دسته اول دادند. حکمی که فدراسیون را مجاب کرد تا مبلغی حدود ۴میلیارد تومان را به عنوان خسارت به این تیم بدهد که‌ عدم‌ پرداخت آن از سوی فدراسیون باعث شد تا در سال ۹۸ حساب‌های فدراسیون از طرف دادگاه مسدود و نهایتا خسارت باشگاه پرداخت شود. در این میان اما فدراسیون‌نشینان بارها کارشکنی کرده‌اند و هر بار مسوولان این باشگاه را دست به سر کرده‌اند تا بعد از گذشت مدت زیادی از صدور حکم دادگاه همچنان باشگاه راهیان بلاتکلیف بماند.
مسوولان کرمانشاه و وعده‌های توخالی
مسوولان استان کرمانشان در سال‌های اخیر بارها تلاش کرده‌اند تا امتیاز یک تیم فوتبال را به این استان منتقل کنند که به دلایل مختلفی انجام نشده اما حالا که امتیاز این استان بدون صرف هزینه اضافی برگشته و همه ‌چیز آماده احیای فوتبال است، دست روی دست گذاشته‌اند و کار مفیدی نکرده‌اند. استاندارکرمانشاه چندین بار اعلام کرده که هر حمایتی لازم باشد از راهیان انجام می‌دهد و قرار بود قبل از نوروز در دیداری با رییس فدراسیون شرایط این باشگاه تعیین تکلیف شود که این دیدار صورت نگرفت. از طرفی نمایندگان استان در مجلس هم بارها قول پیگیری وضعیت این باشگاه را داده‌اند. چندی پیش شهریار حیدری نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس و نماینده شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، قصر شیرین و گیلانغرب در گفت‌وگویی اعلام کرد:«فدراسیون فوتبال مکلف به اجرای حکم مراجع قضایی است و مجمع نمایندگان استان با مخالفین اجرای حکم بازگشت راهیان برخورد خواهد کرد. پروسه بازگشت راهیان به رقابت‌های لیگ دسته اول به‌صورت قانونی طی و در نهایت رای به نفع این تیم صادر شده است؛ بنابراین حکم مراجع قضایی باید اجرا شود. هر شخصی حتی رییس فدراسیون فوتبال با اجرای این حکم مخالفت کند قطعا دستگاه قضا با او برخورد خواهد کرد و مجمع نمایندگان استان کرمانشاه نیز در مسیر تسریع اجرای حکم و مقابله با مخالفین آن گام برمی‌دارد.» صحبت‌های حیدری این نکته را در ذهن روشن می‌کرد که به زودی شرایط باشگاه تعیین تکلیف می‌شود. ‌ علاوه بر حیدری، علی رضایی دیگر نماینده شهرستان‌های استان و سخنگوی فراکسیون ورزش و محمد رشیدی نماینده شهرستان کرمانشاه و عضو فراکسیون ورزش هم اعلام کردند هر حمایتی که لازم باشد را انجام می‌دهند تا حق این استان محروم زنده شود. در نهایت هم قرار بر این بود که با توجه به حضور رییس فدراسیون فوتبال در اواخر سال گذشته در مجلس، مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با رییس فدراسیون دیدار کنند و بازگشت راهیان را مطالبه که به نظر می‌رسد این اقدام صورت نگرفت و خبری در این باره منتشر نشده است. اینها در حالی است که زمان به سرعت برای این تیم و فوتبال کرمانشاه می‌گذرد و معلوم نیست سرنوشت این تیم به کجا کشیده خواهد شد.
قضیه راهیان هرچه زودتر تعیین تکلیف شود
برای تکمیل این گزارش تلاش کردیم تا با برخی بزرگان و بازیکنان فوتبال کرمانشاه ارتباط برقرار کنیم. برخی نفرات مانند رضا صادقپور بازیکن اسبق تراکتورسازی تبریز و بانک صادرات کرمانشاه تمایلی به صحبت درباره این موضوع نداشتند اما برخی بازیکنان شاخص استان مانند شهاب کرمی، بازیکن اسبق فولاد خوزستان و پرسپولیس تهران که سابقه قهرمانی در لیگ برتر را دارد، دل پری از وضعیت فوتبال استان داشت و بازگشت راهیان را منوط به ایجاد شرایط لازم دانست.کرمی در همین راستا گفت: مشکل فوتبال کرمانشاه ریشه‌ای است و صرفا با بازگشت یک تیم ‌حل ‌نمی‌شود. متاسفانه مدیریت فوتبال استان تمایلی به پیشرفت فوتبال ندارد و هیچ حرکت مثبتی انجام نمی‌دهد. او ادامه داد:«الان مدت زیادی است باشگاه راهیان حکم بازگشت به لیگ دسته اول را گرفته اما هیچ ‌مسوولی از هیات فوتبال تا اداره ورزش و... پیگیر وضعیت این تیم نشده‌اند که زمینی را در اختیار تیم بگذارند یا در صدد جذب اسپانسر برای این باشگاه باشند در حالی که تا چند ماه دیگر مسابقات دسته اول شروع می‌شود و تیم باید از همین حالا آماده مسابقات شود.» بازیکن اسبق پرسپولیس تهران نبود نگاه بلندمدت را معضل اصلی فوتبال استان دانست و افزود: «متاسفانه هیچ تمایلی به استفاده از نخبگان فوتبال در استان وجود ندارد و ‌نتیجه همین می‌شود که مدیران ما حتی یک نامه‌نگاری ساده با فدراسیون را انجام نمی‌دهند تا شرایط باشگاه راهیان را مشخص کنند و تکلیف آن تعیین شود و این درحالی است که حضور یک یا حتی چند تیم از این استان در سطح بالای فوتبال حق این مردم و استان است و اگر همین حکم راهیان در استان دیگری می‌بود همه برای بازگشت تیم متحد می‌شدند اما در استان ما کسی تمایل چندانی ندارد.» به نظر می‌رسد حرف‌های شهاب کرمی درست‌ترین تحلیل از اوضاع فعلی باشد؛ مطمئنا فدراسیون قانون را تغییر نمی‌دهد و برای بازگشت راهیان این تیم را مستقیما به جدول اضافه نمی‌کند که در این حالت یا باید فدراسیون امتیاز یک تیم را به باشگاه کرمانشاهی بدهد یا هزینه خرید امتیاز را به حساب راهیان واریز کند تا خود مسوولان این باشگاه به فکر خرید امتیاز باشند اما نکته مهم ‌اینجاست که گوش فدراسیون نشین‌ها چندان بدهکار نیست و از طرفی مسوولان استان کرمانشاه که باید با پیگیری و لابی‌های خود تکلیف باشگاه را مشخص کنند دست روی دست گذاشته‌اند تا زمان برای این تیم از دست برود و شرایط این تیم همچنان درکما باشد. از طرفی خیلی‌ها معتقدند رییس فعلی هیات فوتبال استان رابطه مناسبی با رییس فدراسیون دارد و این حق استان کرمانشاه است که مزد حمایتش از رییس فدراسیون در انتخابات را بگیرد و حق فوتبال کرمانشاه که به تایید دیوان عالی کشور هم رسیده به آن برگردد. حالا باید منتظر ماند و دید آیا بالاخره قصه هزار و یک شب تیم راهیان کرمانشاه سرانجام به احقاق حق واقعی خود و بازگشت به لیگ دسته اول ختم می‌شود یا خواب غفلت مسوولان و عدم حمایت از این تیم باز هم باعث سوختن فرصتی دیگر برای فوتبال نیمه جان کرمانشاه می‌شود.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها