رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 541760

خواص گیلاس | گیلاس معجزه ای برای لاغری و سلامت کبد

ساعت24- گیلاس از خوشمزه ترین میوه هاست که اکثر مردم به آن علاقه دارند روشن است که پی بردن به خواص این میوه لذیذ می تواند اهمیت زیادی داشته باشد در این مطلب هر آنچه در خصوص خواص بینظیر این میوه شفا بخش میخواهید بدانید برای شما آماده کردیم

خواص گیلاس
html>

خواص گیلاس برای سلامتی


از خواص گیلاس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوگیری از سرطان بهبود آرتروز
کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی بیماری آلزایمر
کاهش خطر چاقی جلوگیری از پیری زودرس
کاهش التهاب بهبود کیفیت خواب

طعم و بوی خاص گیلاس آن را برای استفاده گسترده در شیرینی و مواد آرایشی ایده آل کرده است. با این حال ، گیلاس علاوه بر طعم خوب ، حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است که به بهبود سلامت و حتی بهبود عملکرد بدنی در ورزش نیز کمک می کند.

گیلاس میوه های گیاهان از تیره Prunus است که در خانواده Rosaceae واقع شده است. این جنس شامل صدها گونه است که در مناطق معتدل شمال یافت می شود ، ایالات متحده ، ترکیه و ایران بزرگترین تولید کننده این میوه هستند.

گیلاس ها عمدتا از قند ، فیبر ، پروتئین ، پتاسیم ، چربی ، ویتامین های A ، B و C ، رنگدانه (β-کاروتن ، لوتئین و ساکسانتین ، آنتوسیانین و کوئرستین) تشکیل شده اند ،نقش آنها به عنوان آنتی اکسیدان های قوی بسیار جالب توجه هستند.

هر 100 گرم گیلاس فقط 63 کیلوکالری تأمین می کند ، بیشتر این انرژی به طور عمده از قندها ، پروتئین ها و بخش کوچکی از چربی ها تأمین می شود و باعث می شود گزینه ای غنی و مغذی با شاخص کالری پایین باشد.

خواص گیلاس برای سرطان
درمان سرطان به گیلاس

ویژگی های سلامت گیلاس

گیلاس احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

گیلاس دارای تعدادی ماده است که به جلوگیری از ظهور انواع خاصی از سرطان کمک می کند. مطالعات روی موش های مبتلا به سرطان روده بزرگ نشان داده است که رژیم غذایی با گیلاس قادر به کاهش ظاهر تومورها است.

این آزمایشگاه همچنین نشان داده است که آنتوسیانین موجود در گیلاس قادر به جلوگیری از چرخه سلولی در رده های سلولی است ، این بدان معناست که گیلاس می تواند تکثیر کنترل نشده این سلولهای بدخیم را متوقف کند.

خواص گیلاس برای درمان بیماری های قلبی عروقی

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که تجویز عصاره گیلاس به موشهایی که حمله قلبی ایجاد کرده اند در مقایسه با موشهایی که عصاره مصرف نکرده اند کمتر در معرض خطر آسیب قلبی است.

خواص گیلاس برای درمان چاقی
درمان چاقی با گیلاس

گیلاس برای درمان چاقی

در مطالعه ای که روی موش های آزمایشگاهی با رژیم غذایی پرچرب انجام شد ، مشاهده شد حیواناتی که علاوه بر این با عصاره گیلاس تحت درمان قرار گرفتند ، سطح چربی خون (کلسترول و تری گلیسیرید) را کاهش پیدا کرده بود

مطالعه دیگری نشان داده است که آنتوسیانین ها از عملکرد لیپازها در دستگاه گوارش جلوگیری می کنند. این مهار باعث کاهش جذب چربی در فرآیند هضم می شود.

علاوه بر این ، در مطالعات آزمایشگاهی با سلولهای چربی تحت درمان با آنتوسیانین مشاهده شده است که این سلولها تجمع چربی ها را کاهش می دهد.

خواص گیلاس برای کبد
درمان کبد چرب با گیلاس

خواص گیلاس برای کبد

یک رژیم غذایی غنی از آنتوسیانین (اجزای گیلاس) باعث افزایش مقدار ویتامین E (آنتی اکسیدان) ، باعث مجافظت از اندام های حیاتی مانند کبد می شود ، بنابراین می توانید از بیماری هایی مانند کبد چرب جلوگیری کنید.

روی هم رفته ، این یافته ها نشان می دهد که آنتوسیانین موجود در گیلاس خطر ابتلا به کبد چرب را کاهش می دهد.

خواص گیلاس برای دیابت
درمان دیابت با گیلاس

خواص گیلاس برای دیابت

استرس اکسیداتیو باعث آسیب سلول و در نهایت منجر به دیابت می شود. آنتی اکسیدان هایی مانند آنهایی که در گیلاس یافت می شوند (آنتوسیانین و کوئرستین) این علائم را کاهش می دهند و به کاهش خطر دیابت کمک می کنند.

در مطالعات آزمایشگاهی مشاهده شد که در موشهای دیابتی رژیم گیلاس باعث تولید انسولین می شود که در کاهش سطح قند خون نقش مهمی دارد.

در این زمینه باید توجه داشت که محصولات کنسرو شده مانند گیلاس در شربت اثرات محافظتی ضد دیابتی چاقی که در بالا توضیح داده شد را ندارند ، زیرا حاوی قند بسیار بیشتری هستند و شاخص گلیسمی کمی ندارند.

گیلاس برای درمان الزایمر
درمان آلزایمر با گیلاس

گیلاس احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهید

گیلاس به طور قابل توجهی می توان به درمان بیماری آلزایمر و سایر بیماری های دیگر مانند پارکینسون کمک کند.

علاوه بر این ، نشان داده شده است که حافظه کوتاه مدت در موشهای آزمایشگاهی تحت درمان با آنتوسیانین بهبود می یابد ، که نشان می دهد گیلاس علاوه بر اثر محافظتی در برابر استرس اکسیداتیو ، می تواند حافظه را بهبود بخشد.

گیلاس برای درمان بی خوابی

ملاتونین مولکولی است که برای تنظیم ساعت بیولوژیکی ما لازم است. وقتی شما با شرایطی مانند استرس یا افسردگی مواجه شوید ، توانایی خواب تان مختل می شود.

مطالعات در مورد ترکیب شیمیایی گیلاس نشان داده است که گیلاس مونمورنسی (Prunus cerasus) حاوی 1.35 میکروگرم ملاتونین در هر 100 گرم میوه است. مصرف گیلاس به علاوه ورزش می تواند یک ترکیب عالی برای درمان بی خوابی باشد.

گیلاس برای جلوگیری از پیری

بخشی از روند پیری نتیجه تولید رادیکال های آزاد است. این مولکول ها هنگام تشکیل در بدن با مولکول های دیگر مانند DNA واکنش نشان می دهند و باعث آسیب به سلول ها می شوند که باعث پیر شدن آهسته بافت های ما می شود.

به دلیل وجود مقدار زیادی آنتی اکسیدان ، گیلاس نقش مهمی در به تاخیر انداختن روند پیری است.

گیلاس، میوه قرمز سرشار از ویتامین

گیلاس اولین میوه تابستانی است که در بازار ظاهر می شود، غذایی بسیار محبوب در میان ایرانی ها که به طور متوسط 2 کیلوگرم در سال مصرف می کنند. این میوه‌های خوشمزه به ‌صورت خام، پخته شده، در نان‌ها یا مستقیماً از درخت چیده شده‌اند، حاوی ویتامین‌های A (بتاکاروتن) و C، امگا 3 و امگا 6 و همچنین مس و فیبر هستند. کالری کمی بالاتر از سایر میوه ها (55 کیلو کالری در 100 گرم)، با این وجود دارای مزایای سلامتی قابل توجهی است.

گیلاس میوه ای با شاخص گلیسمی پایین

گیلاس یکی از میوه هایی است که قند خون بالایی ندارد، یعنی کمی قند خون را بالا می برد. آنتی اکسیدان آنتوسیانین موجود در این میوه قرمز به طور مستقیم با بهبود سطح انسولین مرتبط است. بدن قادر است قند خون را سریعتر و موثرتر بعد از غذا کاهش دهد.

گیلاس هنوز هم شیرین ترین میوه قرمز است. بنابراین توصیه می شود بیش از یک مشت در روز (حدود پانزده میوه) نخورید.

گیلاس و تسکین درد مفاصل

رنگ قرمز غنی گیلاس از آنتوسیانین ها ناشی می شود، آنتی اکسیدان هایی که در انگور و شراب قرمز نیز یافت می شود. این آنتی اکسیدان ها مملو از فواید هستند و از تشکیل آنزیم های مرتبط با التهاب جلوگیری می کنند. بنابراین، آنها می توانند به تسکین درد عضلات و مفاصل کمک کنند.

گیلاس از روده بزرگ محافظت کنید

این میوه کوچک همچنین حاوی کورستین، فلاونوئید با فعالیت ضد سرطانی است. نتایج مطالعه‌ای که اخیراً در مجله تغذیه منتشر شده است نشان می‌دهد که به جلوگیری از تشکیل ضایعات در روده بزرگ که می‌توانند به تومور تبدیل شوند، کمک می‌کند.

گیلاس و بهبود بینایی

گیلاس ترش 19 برابر بیشتر از بلوبری حاوی بتاکاروتن است. این ماده که پیش ساز ویتامین A است به بینایی خوب و سلامت پوست کمک می کند.

گیلاس سرشار از رنگدانه های آنتی اکسیدانی است

آنتوسیانین های گیلاس در شرایط آزمایشگاهی فعالیت های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی از خود نشان می دهند. آنها ترکیبات فنلی اصلی این میوه را تشکیل می دهند. مانند بسیاری از این ترکیبات موجود در گیاهان، توانایی خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن را دارند و در نتیجه از بروز چندین بیماری مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی و بیماری های مزمن مختلف جلوگیری می کنند. عمدتاً از آنهاست که اثرات ضد درد و ترمیم کننده عضلات گیلاس حاصل می شود. محققان همچنین دریافتند که در صورت وجود التهاب، تجویز آنها به موش علاوه بر کاهش ادم، حساسیت آنها به درد را کاهش می دهد. علاوه بر این، آنتوسیانین ها از سلول های عصبی در برابر آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت می کنند.

مقادیر زیادی ملاتونین، ترکیبی که به دلیل پتانسیل آنتی اکسیدانی اش شناخته شده است، در دو نوع گیلاس ترش (مونت مورنسی و بالاتون) یافت شده است. بنابراین، مصرف گیاهان با ملاتونین کافی می تواند از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند. از آنجایی که ملاتونین یک تنظیم کننده خواب است، می تواند به مبارزه با بی خوابی نیز کمک کند.

گیلاس از قلب محافظت می کند

این میوه های قرمز سرشار از آنتی اکسیدان ها (با اثرات ضد التهابی)، با کاهش سطح کلسترول، راهی عالی برای مبارزه با بیماری های قلبی عروقی هستند.: مصرف گیلاس (اسیدی تر و آبدارتر) به شکل آب میوه نیز به طور طبیعی فشار خون را کاهش می دهد.

گیلاس ضد سرطان

کوئرستین و عصاره آنتوسیانین گیلاس فلاونوئیدهایی هستند که دارای فعالیت ضد سرطانی هستند. چندین مطالعه نشان داده است که مصرف آن از ایجاد ضایعاتی در روده بزرگ که می توانند به تومور تبدیل شوند، جلوگیری می کند. همچنین باعث کاهش رشد سلول های سرطانی در روده می شود.

گیلاس ضد التهاب

آنتوسیانین یک آنتی اکسیدان با خواص ضد التهابی بسیار قوی است. وجود قوی آن در گیلاس درد عضلانی را کاهش می دهد و باعث بهبودی در طی تلاش های شدید می شود. برای کاهش التهاب بافتی که باعث سردرد می شود، گیلاس 10 برابر آسپرین موثرتر است. بنابراین، چه ورزشکار هستید و چه بیشتر مبتلا به میگرن هستید، گیلاس بخورید!

گیلاس ادرار آور طبیعی

از آنجایی که گیلاس سرشار از پتاسیم است، ادرار و سموم را از خون دفع می کند. بنابراین مصرف آن بر کلیه ها تأثیر مثبت می گذارد و عملکرد صحیح آنها را تسهیل می کند. وقتی دم کرده دم کرده گیلاس ادرار آور، با طراوت و برای مبارزه با احتباس آب بسیار مفید است.

گیلاس دستگاه گوارش را تقویت می کند

محتوای فیبر قوی پالپ گیلاس آن را به یک متحد عالی برای هضم تبدیل می کند. وجود سوبتیلول در قندهای این میوه باعث ایجاد اثر ملین خفیفی می شود. بنابراین گیلاس یک درمان طبیعی برای یبوست است. همچنین دستگاه گوارش را تقویت کرده و روده بزرگ را پاکسازی می کند.

گیلاس به بی خوابی کمک می کنند

یک مطالعه نشان داد که مصرف آب گیلاس جایگزین خوبی برای قرص های خواب آور است. بیماران بی خوابی که به مدت دو هفته صبح و عصر یک لیوان بزرگ آب گیلاس می نوشیدند، در مقایسه با گروهی از بیماران بی خوابی که دارونما دریافت کرده بودند، هر شب یک ساعت بیشتر می خوابیدند. آنها در واقع منبع طبیعی فلاونوئیدهای آنتی اکسیدانی و ملاتونین هستند چرخه خواب/بیداری ما را تنظیم می کند، ترکیبی برنده برای خواب بهتر.

گیلاس از پوست محافظت می کند

آنتوسیانین موجود در گیلاس این رنگ قرمز تیره را به آن می دهد. این آنتی اکسیدان توسط بدن برای تولید اسیدهای آمینه ضروری برای عملکرد صحیح آن استفاده می شود. همچنین از سلول های بدن در برابر پیری پوست و همچنین در برابر اشعه UV محافظت می کند . گیلاس برای خوشرنگ کردن برنزه‌تان، پوست خسته را تقویت می‌کند!

موارد منع مصرف و حساسیت به گیلاس

گیلاس یکی از غذاهایی است که می تواند باعث ایجاد سندرم آلرژی دهان شود. مصرف این میوه در افرادی که به گرده غان یا علف آلرژی دارند علائم خفیفی مانند خارش و عطسه و همچنین آسم، کهیر عمومی یا شوک آنافیلاکتیک ایجاد می کند. از آنجایی که پروتئین های آلرژی زا معمولا در طول پخت و پز از بین می روند، افراد مبتلا به آلرژی می توانند گیلاس را هنگام پختن بخورند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها