رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 541863

پیدا و پنهان/پول‌های بلوکه شده وارد سیستم رانتی می‌شود

ساعت 24-استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا درخصوص خوش‌بینی نسبت به مذاکرات در حال انجام برجامی گفت: در داخل برخی‌ها با خوش‌بینی به این مواضع غربی‌ها نگاه می‌کنند حتی اگر منابع بلوکه شده ما آزاد شود نمی‌تواند تاثیری در بهبود وضعیت داشته باشد، چون آنها موجب تقویت تولید و کاهش تورم نمی‌شوند بلکه در این سیستم پر از رانت تبدیل به رانت شده و در اختیار گروه‌های خاص قرار می‌گیرند.

حسين راغفر در مورد تاثير اقتصادي برداشتن تحريم‌ها و بازگشت امريكا به برجام اظهار داشت: البته بعيد مي‌دانم كه امريكا تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران را بردارد. آنها از سويي در باغ سبز را نشان مي‌دهند و از سويي ايران را تهديد مي‌كنند؛ اين همان سياست چماق و هويج است كه عليه ايران اعمال مي‌كنند از همين روي امكان لغو تحريم‌ها را بعيد مي‌دانم. او ادامه داد: يكي از دلايل اين موضوع آن است كه ايران روي توسعه فناوري هسته‌اي پيشرفت داشته است و اين تله را ايجاد مي‌كنند تا ايران را به موضع قبلي برگردانند. آنها تلاش مي‌كنند تا اشتباه ترامپ در خروج از برجام را جبران كنند. اگر ما به مواضع اخير وزير امور خارجه امريكا و فرانسه توجه كنيم نشان مي‌دهد كه اين صحبت‌ها بيشتر شبيه بازي است. استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا تصريح كرد: البته در داخل برخي‌ها با خوش‌بيني به اين مواضع غربي‌ها نگاه مي‌كنند حتي اگر منابع بلوكه شده ما آزاد شود نمي‌تواند تاثيري در بهبود وضعيت داشته باشد چون آنها موجب تقويت توليد و كاهش تورم نمي‌شوند بلكه در اين سيستم پر از رانت تبديل به رانت شده و در اختيار گروه‌هاي خاص قرار مي‌گيرند. اين كارشناس اقتصادي با بيان اينكه بايد جهت‌گيري‌هاي اقتصاد را تغيير داد، اظهار داشت: مادامي كه اين اتفاق نيفتد و به سمت توليد نرويم حتي فروش بيشتر نفت و دسترسي به درآمدهاي آن نيز نمي‌تواند تاثيري داشته باشد و موقتي خواهد بود. مقاومت بانك مركزي در مقابل كاهش نرخ ارز نشان مي‌دهد كه گروه‌هايي از اين تورم منتفع مي‌شوند و مقامات براي حفظ اين تورم تلاش مي‌كنند.وي ادامه داد: كاهش تورم كه با كاهش نرخ ارز مي‌تواند همراه باشد نيازمند عزم جدي است و آن نيز نيازمند جايگزين كردن درآمدهاي عمومي از فروش نفت به اخذ ماليات و اصلاح سيستم بانكي است؛ آن‌موقع مي‌توانيم اميدوار باشيم كه اين درآمدها موجب كاهش تورم و رشد اشتغال و نهايتا رشد اقتصادي شود. منتها ما هيچ نشانه‌اي را در جامعه و مسوولان نمي‌بينيم. راغفر در مورد پيش‌بيني رشد مثبت اقتصادي براي سال 1400 از سوي نهادهاي بين‌المللي گفت: من اعتقادي به اين نهادها ندارم و آنها بيشتر جهت‌گيري‌هاي سياسي را اعمال مي‌كنند.
اينكه آنها چه مي‌گويند مهم نيست مهم اتفاقي است كه در جامعه روي مي‌دهد. البته ما پتانسيل رشد را داريم و تغيير رشد اقتصادي كاملا مشروط به اقدامات و اصلاحات در جهت‌گيري‌هاي سياسي است كه هيچ علامت و نشانه‌اي را نمي‌بينيم، بنابراين اينكه رشد اقتصادي از كجا حاصل مي‌شود هيچ نشانه‌اي وجود ندارد.

شركت‌هاي ايراني حق پيگيري قرارداد با بويينگ را دارند

محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين پرسش كه آيا شركت‌هاي هواپيمايي ايراني در سال جاري ميلادي قرارداد خريد هواپيما با بويينگ را پيگيري كرده‌اند، گفت: ايران‌اير و شركت‌هايي كه قرارداد داشته‌اند، به‌طور طبيعي حقوقي دارند كه طرف قرارداد بايد نسبت به آن پاسخگو باشد. وي ادامه داد: اگر اين شركت‌ها قرارداد خود را پيگيري كرده باشند، به لحاظ حقوقي كار درستي انجام داده‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها