رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 541892

تهران از آسیای مرکزی چه میخواهد؟

ساعت 24-کارشناس مطالعات منطقه ای در گفتگویی به بررسی دستاوردهای سفر وزیر خارجه کشورمان به کشورهای آسیای میانه پرداخت.

بهرام امیراحمدیان گفت: اول اینکه برای ادامه همکاری های استراتژی 25 ساله با چین و فعال کردن کوریدور چین و اسیای مرکزی و اسیای غربی که از ایران به ترکیه می رود با رایزنی با کشورها امکان پذیر است. به ویژه رایزنی اقای ظریف با رییس جمهور ازبکستان خیلی مهم ارزیابی می شود چون ما با این کشور روابط چندان زیاد و نزدیکی نداشته ایم. از لحاط اقتصادی دو طرف علاقه مند به گسترش روابط هستند.

مورد دیگری که باید به آن توجه کرد این است که در اتحادیه اقتصادی اوراسیایی که ایران در ابان ماه گذشته به آن پیوسته، تهران می خواهد با ابتکارات منطقه ای هم همکاری داشته باشد. کشورهای اسیای مرکزی چون ازبکستان و قرقیزستان و قزاقستان و... عضو شانگهای هستند و آن هم برای ایران اهمیت دارد. همکاری مشترک در اکو هم وجود دارد. پس وقتی سیاست خارجی می خواهد عال شود همه این شرایط و زمینه های متعدد برای حضور در یک منطقه مورد بررسی قرار می گیرد.

در اسیای مرکزی قدرتمندترین با ثبات ترین کشور ازبکستان است که قدرتمند و با اقتدار است. اگر بتوانیم در این کشور نظرات مثبت را برای همکاری های اقتصادی جلب کنیم،زمینه های خیلی خوبی برای کار وجود دارد. ایران در اسیای مرکزی توان ها و ظرفیت هایی برای همکاری ها دارد. به ویژه در بخش حمل و نقل و نفت وگاز می شود همکاری کرد.

این کارشناس در خصوص اهمیت نشست دی8 نیز گفت: هر جایی که امکانی باشد که ایران بتواند همکاری کند، مفید است. عمدتا روابط اقتصادی است که کشورها را به هم نزدیک می کند. اساسا ما نیازی نداریم که در کشورهای اسیای مرکزی رایزنی های فرهنگی داشته باشیم. باید برویم به سمت فعالیت های اقتصادی. در زمینه حمل و نقل همکاری کنیم. ما در سال 1375 راه آهن را افتتاح کردیم که بسیار مهم است. فقط یک مقدار ترانزیت انجام شده اما همکاری چشم گیری اتفاق نیافتاده. شبکه های حمل و نقلی ایران بسیار مهم هستند. حالا که همکاری های بیست و پنج ساله با چین وجود دارد باید بیشتر فعال شویم و دیپلماسی عمومی خود را جلو ببریم و در چارچوب همکاری های منطقه ای و اقتصادی جلو برویم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها