رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 541895

بودجه شرکت های دولتی و هیاهوی بیهوده مجلس یازدهم

ساعت 24 - در پاییز امسال که لایحه بودجه 1400 ارایه شد اعضای مجلس یازدهم که داغ بودند و هنوز عرق انقلابی گریشان خشک نشده بود توفانی به راه انداختند که بودجه را چنین می کنیم و چنان می کنیم اما درعمل اتفاقی نیفتاد واین داستان به ویژه در بخش بودجه شرکت های دولتی جذاب تر بود که هیچ کار خاصی نشد و نمایندگان حتی ریال از آن کم نکرده و یا جابه جا نکردو تنها یک رقم بر ان افزودند.

مجلس
dir="RTL" style="text-align:right"> علی‌رغم انتقادات برخی از نمایندگان مجلس به بودجه شرکت¬های دولتی و حتی گزارشات دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس در این موضوع؛ لایحه بودجه شرکت‌های دولتی در سال ۱۴۰۰ بدون هیچ تغییری در مجلس مصوب شد.به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه در جلسه‌ای با حضور رییس، ‌مدیران و معاونین سازمان برنامه و بودجه کشور به ارائه گزارشی از نحوه ارائه لایحه بودجه شرکت¬های دولتی به مجلس و تصویب نهایی آن پرداخت.

وی با اشاره به این که لایحه بودجه شرکت‌های دولتی طبق قانون (تبصره الحاقی به ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی) در ۱۵ آبان ماه سال ۱۳۹۹ تقدیم مجلس شورای اسلامی شد،‌گفت: بودجه ۳۸۲ شرکت دولتی که در سال ۱۳۹۹، مبلغ ۱۴۳۶۳ میلیارد ریال بود، پس از شفاف‌سازی و تدقیق بیشتر در لایحه بودجه شرکتهای دولتی در سال ۱۴۰۰، به مبلغ ۱۵۶۱۹میلیارد ریال افزایش یافت. البته در مجلس شورای اسلامی تعداد شرکت‌ها به ۳۸۷ مورد (به انضمام شرکت‌هایی که سازمان خصوصی‌سازی آنها را به دولت عودت داده بود) اضافه شد و مبلغ بودجه به ۱۵۷۱۳ میلیارد ریال افزایش یافت.خانلو افزود: بدین ترتیب نه تنها بودجه شرکتهای دولتی در مجلس دستخوش تغییر نشد، بلکه به دلیل افزایش اعتبارات صدا و سیما و کانون پرورش فکری،‌ مبلغ آن ۰,۶ درصد هم افزایش یافت.

هرسال که لایحه بودجه به مجلس ارایه می شود اعضای مجلس قانونگذاری بودجه عمومی را زیر ذره بین قرار می دهند و بودجه شرکتهای دولتی که 70 درصد کل بودجه را به خود اختصاص می دهد را با همان شکل وماهیت ارایه شده درلایحه قبول می کنند. کوه بودجه شرکتهای دولتی را انگار هیچ نیروی سیاسی یا اجتماعی درایران نمی تواند یا نمی خواهد تکان دهد و روسای ایم سازمانها همانند یک قشر ممماز از همه امکانات دولت برای رفاه خود استفاده می کنند. به نظر می رسد این سخنان مدیران سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به آن همه هیاهوهای مجلس انقلابی یازدهم منتشر می شود تا نشان دهد اقتصاد ایران را نمی توان با شعار از این رو به آن روکرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها