رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542058

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان نسبت به گزارش انتخاباتی 30: 20 انتقاد کرد

حذف موحدی کرمانی یا بهزاد نبوی؟

ساعت 24-صداوسیما همواره در آستانه هر انتخابات باوجود آنکه به حکم قانون و شرع موظف و ملزم به رعایت بی‌طرفی تام و تمام است اما همواره مورد انتقاد جریان‌های سیاسی قرار داشته و دارد.

انتقادهایی که البته باتوجه به مشی و گرایش همیشگی این رسانه حکومتی به سوی جناح راست و محافظه‌کاران، عمدتا از جانب اصلاح‌طلبان و بدنه اجتماعی حامی این جریان سیاسی مطرح شده و البته کمتر با پاسخی درخور مواجه شده است. این‌بار اما پخش یک گزارش خبری با موضوع انتخابات، آن‌هم در بخش خبری 30 : ‌20 که شاید یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تلویزیونی است که از این منظر محل بحث بوده، صدای اصولگرایان را درآورده است تا آنجا که دیروز کمیته رسانه و ارتباطات شورای وحدت اصولگرایان به ‌نقل از منوچهر متکی، سخنگوی این شورا، نسبت به نحوه و محتوای تیزر انتخاباتی شبکه دو سیمای جمهوری‌ اسلامی که در برنامه 30 :‌20 پخش شد، انتقاد کرد و در اظهارنظری دوگانه درحالی ابتدا بر این تاکید کرد «ساختار گفتمانی و تصمیم‌سازی در شورای وحدت برپایه خرد جمعی و مشارکت همه اعضا استوار بوده و به ‌دور از شخص‌محوری است» که در ادامه علت اصلی انتقاد خود را نام نبردن از شخص آیت‌الله موحدی کرمانی عنوان کرد. سخنگوی شورای وحدت از این روحانی اصولگرا به عنوان «رهبر جریان ارزشی و انقلابی در انتخابات ۱۴۰۰ که در قالب شورای وحدت نمود پیدا کرده» نام برد و ابراز امیدواری کرد که عدم اشاره به نام موحدی کرمانی، «سهوی و از روی اشتباه» باشد و در آینده تکرار نشود.
اما واقعیت آن است که گزارش حدودا 5 دقیقه‌ای که شامگاه 21 فروردین ‌ماه در بخشی از بسته خبری30 :‌20 روی آنتن شبکه دوم سیما رفت، شاید از معدود نمونه‌های ورود این برنامه تلویزیونی سیاسی به مباحث جناحی و انتخاباتی بود که اصول حرفه‌ای در آن‌، دست‌کم فراتر از آنچه از این برنامه تلویزیونی انتظار است، رعایت شده بود. تا آنجا که لااقل تحلیلی علیه جریان اصلاحات مطرح نشده و به تکرار همان موضوعات همیشگی در راستای القای ناهماهنگی میان اصلاح‌طلبان و مشخصا حزب کارگزاران و بدنه جریان اصلاحات بسنده و در عین حال سعی کرده بود که به همان میزان که به گزینه‌های مدنظر جناح راست اشاره می‌شود، به کاندیداهای احتمالی اصلاح‌طلب نیز بپردازد. در این میان اما بخشی از این گزارش مختصر که تا این میزان مورد انتقاد شورای وحدت اصولگرایان قرار گرفته که آنان را به اعلام ‌موضع صریح و انتشار نوعی جوابیه واداشته، بخشی است که گزارشگر از دو نهاد موازی در جریان اصولگرایی یعنی شورای وحدت و شورای ائتلاف نام برده و در ادامه، مصطفی پورمحمدی، دبیرکل جامعه روحانیت را به عنوان نفر اصلی شورای وحدت معرفی می‌کند و از غلامعلی حدادعادل نیز به عنوان رییس شورای ائتلاف اصولگرایان نام می‌برد. متکی و شورای وحدت اما احتمالا معتقدند که این گزارش باید علاوه بر پورمحمدی به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت، از موحدی کرمانی که رییس شورای مرکزی این نهاد سیاسی- مذهبی است نیز نام می‌برده و هیچ بعید نیست اگر به‌ جای پورمحمدی به نام موحدی کرمانی اشاره می‌شد، امروز با انتقاد آنان نسبت به عدم اشاره به نام پورمحمدی مواجه می‌شدیم. جالب آنکه این گزارش که البته چنان‌چه اشاره شد گزارشی به ‌نسبت بی‌طرف بود، وقتی نوبت به بحث از نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان رسید، نه‌تنها اشاره‌ای به نام بهزاد نبوی، رییس جبهه اصلاحات ایران نکرد، بلکه عملا به هیچ‌یک از دیگر چهره‌های اصلی این نهاد بالادستی در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان نیز نپرداخت.
انتقاد اصولگرایان نسبت به عملکرد صداوسیما در پوشش اخبار انتخاباتی اما در حالی مطرح شده که این رسانه، اگرچه وقتی مشخصا صحبت از انتخابات در میان باشد، سعی می‌کند تاحدودی اصول حرفه‌ای کار رسانه را رعایت کرده و از جانبداری جناحی پرهیز کند اما در دیگر موارد، ازجمله وقتی قرار است چهره‌های سیاسی به برنامه‌های این رسانه دعوت شوند و درباره مسائلی غیر از انتخابات صحبت کنند، معمولا به این اصول توجهی ندارد که شاید آخرین نمونه و مثال در اثبات این مدعا نیز دعوت از رستم قاسمی در آخرین برنامه دست‌خط باشد؛ آن‌هم درحالی که نام رستم قاسمی در همین گزارش اخیر 30 :‌20 به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات پیش‌رو ذکر شده است.
انتقاد اصولگرایان نسبت به عملکرد صداوسیما در انتخابات و مشخصا بخش خبری 30: 20 در شرایطی مطرح شده که اصلاح‌طلبان ظاهرا پیشاپیش قید صداوسیما را زده و اساسا چندان توجهی به این امکان رسانه‌ای ندارند. آنان فارغ از اینکه به عنوان مثال نسبت به نام نبردن از بهزاد نبوی به عنوان رییس «جبهه اصلاحات ایران» در این گزارش خبری انتقادی نکردند، بلکه ظاهرا توجهی هم به این گزارش و اساسا صداوسیما نداشته و ازقضا در همان شبی که چشم اصولگرایان به بخش خبری 30 :‌20 بود که مبادا به‌جای نام فلان چهره شاخص اصولگرا، نام چهره شاخص دیگری قید نشود، اصلاح‌طلبان در یکی از اتاق‌های مجازی شبکه اجتماعی «کلاب‌هاوس» سرگرم گفت‌وگویی بی‌واسطه با کاربران و البته پاسخگویی به پرسش‌های گاه تند و تیز خبرنگاران حاضر در این فضای رسانه‌ای مدرن بودند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها