رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542120

خواص کلسیم | خواص کلسیم برای بدن | عوارض کمبود کلسیم

ساعت24-فواید کلسیم چیست؟ | یکی از مهمترین نیازهای بدن برای رشد و بهبود عملکرد استخوان ها کلسیم است ولی نیاز روزانه بدن به کلسیم چقدر است و از چه منابعی میتوان کلسیم مورد نیاز بدن را تامین نمود.

عوارض کمبود کلسیم
an style="color:#0000ff">خواص کلسیم برای بدن

خواص کلسیم برای بدن
فواید کلسیم چیست؟


اول از همه ، کلسیم برای رشد بدن مهم است ، این رشد از ماه های اول بارداری شروع می شود. و این یک واقعیت دیگر است که کمتر شناخته شده است. به همان اندازه که استخوان های ما سخت هستند ، آنها در واقع یک بافت زنده هستند که در طول زندگی تجدید و فرسوده می شوند . بافت جدید استخوان به طور مداوم جایگزین بافت قدیمی می شود و آسیب های مختلفی را که استخوان در معرض آن قرار دارد ترمیم می کند.

بنابراین تأمین کلسیم روزانه برای سلامت استخوان بسیار مهم است. این امر به ویژه در دوره های خاصی از زندگی شخص اهمیت دارد . در حقیقت ، حجم بافت استخوانی که در سطح ژنتیکی قرار می گیرد ، مدت ها قبل از توقف رشد بدن انسان تعیین می شود. بافت استخوان همچنان در دوران بلوغ ، و این روند تا سن 19، 20، و یا حتی 25 سالگی همچنان ادامه دارد.

سپس ، از سن 30 سالگی ، علائم پیری فیزیولوژیکی بافت استخوانی شروع می شود : بافت جدید در مقایسه با بافت قدیمی استخوان ، کمتر و کمتر تشکیل می شود. این وضعیت در سن 50 سالگی برای زنان و تا 60 سالگی برای مردان حتی بیشتر بدتر می شود. در موارد شدید ، پوکی استخوان ایجاد می شود .

بنابراین ، در هر سنی لازم است که روزانه مقدار کافی کلسیم در بدن اطمینان حاصل شود ، زیرا برای حفظ سطح کلسیم در خون در یک محدوده باریک ، بدن کلسیم مورد نظر برای بافت استخوان را مصرف می کند . بنابراین ، عواقب دریافت ناکافی کلسیم در بدن تنها در صورت مشاهده تغییرات در سطح بافت استخوانی (راشیتیسم در کودکان و شستشوی کلسیم در بزرگسالان و افراد مسن) قابل مشاهده است.

خواص کلسیم برای سلامتی
سلامتی با کلسیم

خواص کلسیم برای سلامتی


کلسیم فراوان ترین ماده معدنی در بدن انسان است: حاوی حدود 1-1.2 کیلوگرم در بدن یک بزرگسال است . حدود 99٪ کلسیم در تشکیل و نگهداری استخوانها و دندانها نقش دارد . اما بقیه کلسیم ( 1٪ ) نیز بسیار مهم است! این ماده در بسیاری از فرایندهای حیاتی بدن شرکت می کند و از لخته شدن خون ، انقباض عضله ، عبور تکانه های عصبی ، ترشح هورمون ها ، تقسیم سلولی و ... اطمینان حاصل می کند.

مصرف طولانی مدت کلسیم از غذا ، خطر ابتلا به بیماری های نظیر پوکی استخوان ، سرطان رکتوم ، فشار خون شریانی ، اضافه وزن و غیره.کاهش می یابد.خواص مفید کلسیم اغلب در کنار مواد دیگر مانند ویتامین D ، پروتئین ها ، فسفر یا فلوئور بیشتر نشان داده می شود.

کلسیم در چه مواد غذایی وجود دارد
مواد غذایی حاوی کلسیم

کلسیم در چه مواد غذایی وجود دارد

محتوای کلسیم در غذا میلی گرم در 100 گرم
کلم بروکلی - صدف - چغندر - لوبیای قرمز - زیتون سیاه - لوبیای سفید - توت سیاه

93 - 92 - 80 - 66 - 61 - 60 - 60

شیر نیمه چربی فوق پاستوریزه 114
شاهی 165 - 157
زرده تخم مرغ 137
جعفری 260 - 250 - 200
تربچه - اسفناج 105
پنیر 970 - 880

پسته

135

شیر و فرآورده های لبنی (پنیر ، ماست و ...) از جمله غذاهایی هستند که بیشترین میزان دریافت کلسیم در بدن را تأمین می کنند : حدود 60٪ کل کلسیم مصرفی با آنها به بدن می رسد . بنابراین ، یک رژیم غذایی بدون لبنیات ، دریافت کلسیم مورد نیاز روزانه را بسیار دشوارتر می کند ، اما به دست آوردن آن غیرممکن نیست.

یک سوم باقیمانده دوز مورد نیاز کلسیم از برخی سبزیجات با برگهای سبز ، از میوه های خشک ، حبوبات و برخی از انواع آب معدنی بدست می آید .

خواص کلسیم برای پوکی استخوان
درمان پوکی استخوان با کلسیم

خواص کلسیم برای پوکی استخوان

نقش کلسیم در کاهش خطر پوکی استخوان بسیار مهم است ، اقدامات پیشگیرانه دیگری را نیز فراموش نکنید: مصرف ویتامین D که باعث جذب کلسیم از روده می شود و همچنین فعالیت بدنی . منیزیم و پروتئین ها نیز برای بهبود جذب کلسیم مهم هستند .

عوارض کمبود کلسیم

پوکی استخوان در بزرگسالان و راشیتیسم در کودکان. شکستگی های ستون فقرات ، مچ دست و مفصل ران (مفصل ران) ، شایع ترین پیامدهای پوکی استخوان است . بیماری در زنان 3 برابر بیشتر از مردان است. واقعیت این است که از 30 تا 80 سالگی ، زنان به طور متوسط ​​45٪ از توده اولیه استخوان را از دست می دهند ، در حالی که در مردان این رقم فقط 15-20٪ است.

کمبود کلسیم همچنین منجر به تغییر شکل اسکلت و مفصل ، درد استخوان ، گرفتگی عضلات و معده ، کزاز ، سوزن سوزن شدن در نوک انگشتان ، عصبی شدن و تحریک پذیری ، اختلال حافظه و سردرد می شود و همچنین می تواند باعث مشکلات تنفسی شود.

در یک فرد سالم ، کلسیم اضافی که به همراه غذا وارد بدن می شود از طریق مدفوع ، ادرار و عرق و در زنان شیرده نیز با شیر دفع می شود. در افراد آسیب پذیر ، افزایش مصرف کلسیم (تا 2 گرم در روز) می تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه (ورم سنگ) شود.

باورهای غلط در مورد کلسیم
کلسیم در لبنیات به وفور یافت می شود

باورهای غلط در مورد کلسیم


نوشیدنی های گیاهی که به عنوان جایگزین شیر گاو استفاده می شود (بادام ، سویا ، جو دوسر ، "شیر" برنج) و فرآورده های حاوی آنها به طور طبیعی حاوی مقادیر زیادی کلسیم نیستند. این نوشیدنی ها باید با کلسیم غنی شوند تا اطمینان حاصل شود که مقدار کلسیم یک لیوان شیر به بدن می رسد. برچسب را با دقت بخوانید!

یکی دیگر از تصورات غلط است که شما به راحتی می توانید محصولات لبنی را با برخی از میوه ها و سبزیجات که سرشار از کلسیم هستندجایگزین کنید. در تئوری ، این مورد است. اما همه چیز خیلی ساده نیست. کلسیم موجود در محصولات لبنی بسیار بهتر جذب می شود ، به این معنی که برای اطمینان از دریافت کافی کلسیم ، هر روز باید سبزیجات و میوه های بسیار بسیار بیشتری مصرف کنید تا بتوانیم کلسیم کافی را تامین کنیم در حالی که کافیست با دو لیوان شیر در روز کل کلسیم بدن را تامین کرد.

امیدواریم مطلب خواص کلسیم برایتان مفید باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها