رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542241

جواد نکونام آینده روشنی دارد

محمد مومنی: مجیدی درباره دانشگر بهترین تصمیم را گرفت

ساعت 24-محمد مومنی، پیشکسوت استقلالی گفت: معضل بزرگ استقلال این است که زمان بازی‌ها نسبت به فیزیولوژی بازیکنان عدم تطابق دارد و شاید این ناخواسته استقلال را دچار مشکل کند و نتوانند ریکاوری مناسبی برای بازی بعدی داشته باشند

فوتبال ایران در مقطع بسیار حساسی قرار دارد و از چند روز دیگر لیگ قهرمانان آسیا آغاز خواهد شد و سپس در خردادماه نوبت به چهار بازی سرنوشت‌ساز در انتخابی جام جهانی خواهد رسید. در چنین شرایطی از دست دادن میزبانی مسابقات هم کار را برای نمایندگان ایران سخت‌تر کرده و تیم‌های ایرانی باید راهی کشورهایی چون عربستان، هند، امارات و بحرین شوند که از نظر آب و هوایی شرایطی متفاوت با ایران دارند. با این حال موفقیت در مسابقات پیش رو به قدری حیاتی است که تیم‌های ملی و باشگاهی ایران باید به هر نحوی شده سربلند از مسابقات خارج شوند؛ به خصوص انتخابی جام جهانی که عدم صعود تیم ملی به دور بعدی فاجعه بزرگی خواهد بود. محمد مومنی درباره روزهای حساس فوتبال ایران مصاحبه‌ای با خبرآنلاین داشت که در ادامه می‌خوانید:

*فصل جدید مسابقات لیگ قهرمانان آسیا آغاز خواهد شد و ایران هم در این دوره چهار نماینده دارد. تحلیل شما درباره این دوره از رقابت‌ها که به صورت متمرکز هم برگزار خواهد شد، چیست؟

محدودیت‌هایی که برای ما اعلام شده و ما را به مسائل غیرفوتبالی مجبور کرده‌اند منجر به موفقیت برای رقیبان نخواهد شد. دیدیم که فولاد هم علی‌رغم همین مشکلات العین را با چهار گل شکست داد و این برای دیگر نمایندگان ما دور از دسترس نیست که بتوانند ابتدا از حیثیت فوتبال ایران و سپس از حیثیت فوتبال ایران دفاع کنند. ما همیشه در تنگناها و محدودیت‌ها به موفقیت رسیده‌ایم. درست است که ما در بعضی عرصه‌ها از نظر مالی مشکل داریم ولی خب از لحاظ فوتبالی و غیرت ایرانی زبان‌زد خاص و عام هستیم و همه می‌دانند چه فوتبالی بازی می‌کنیم و چه توانایی‌هایی داریم. شاهد این هم نفراتی است که به کشورهای حوزه خلیج فارس می‌فرستیم که درآمدهای زیادی دارند و لژیونر شدن این بازیکنان توانایی فوتبال ما را می‌رساند و ما می‌توانیم بر این مشکلاتی که غیرفوتبالی‌ها برای ما ایجاد کرده‌اند غلبه کنیم.

*روی کاغذ استقلال سخت‌ترین قرعه را بین تیم‌های ایرانی دارد و با تیم‌های الاهلی، الدحیل و الشرطه هم‌گروه شده است. نظر شما درباره وضعیت استقلال و حریفانش چیست؟

با پیشینه درخشانی که استقلال دارد باید گفت آن‌ها به مصاف استقلال می‌آیند. الشرطه در لیگ داخلی خود سوم است، الدحیل دوم و الاهلی هفتم درحالی که استقلال دوم است. اگر روی کاغذ حساب کنیم استقلال و الدحیل باید صعود کنند ولی در فوتبال با توجه به این‌که اشتباهات فردی دخیل است، هر تیمی که برنامه‌ریزی بهتری داشته باشد، از لحاظ فیزیکی بهتر باشد و با اعتماد به نفس کامل و دور از استرس کار کند می‌تواند صعود کند. معضل بزرگ استقلال این است که زمان بازی‌ها نسبت به فیزیولوژی بازیکنان عدم تطابق دارد و شاید این ناخواسته استقلال را دچار مشکل کند و نتوانند ریکاوری مناسبی برای بازی بعدی داشته باشند که این هم به دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب AFC است. کسانی که داعیه برنامه‌ریزی و میزبانی دارند این کار را انجام داده‌اند و حتما در این شیطنت‌هایی دخیل است که استقلال باید از آن با موفقیت عبور کند. اگر بتوانند بازی اول را ببرند و بازی دوم امتیاز بگیرند مطمئنا در بازی سوم می‌تواند با فراغ بال بیشتری بازی کند تا افراد باسیاسنتی که روی نیمکت تیم قرار دارند بتواند اندیشه‌های خود را پیاده کنند. بازیکنان استقلال هم نفراتی هستند که در بازی‌های خارجی به خوبی از پس اجرای تاکتیک‌ها برمی‌آیند و من به شخصه موفقیت استقلال را تا حد زیادی متصور می‌شود و صعود دور از دسترس نیست.

*فرهاد مجیدی روی تصمیم اخراج محمد دانشگر هم ماند و این بازیکن با استقلال به عربستان نرفت. آیا موافقید این برخورد مجیدی هستید؟ اگر شما هم جای مجیدی بودید همین کار را می‌کردید؟

وقتی سرمربی تیم تصمیمی می‌گیرد همه اعضا الزاما باید تبعیت کنند و بازیکنان بزرگ هم باید جایگاه خودشان را در قبال سرمربی که بزرگ‌تر است، بدانند. این تصمیم آقای مجیدی هم به استقلال کمک می‌کند هم به آقای دانشگر؛ هم نظم و انضباط را در تیم استقلال رواج می‌دهد و هم بازیکنان می‌دانند اگر تخلفی از آن‌ها سر بزند سرمربی به راحتی عبور نمی‌کند. چندین سال قبل رفتاری که آفای کی‌روش با مهدی رحمتی داشت و هر کاری کردند دیگر او را دعوت نکرد. این تصمیم‌گیری باعث سرافرازی استقلال می‌شود و هیچ بازیکنی به خودش اجازه نمی‌دهد کاری خلاف مقررات تیمی کند. در آینده دانشگر که بازیکن بسیار مثمر ثمری است نظم و انضباط را رعایت خواهد کرد و این در زندگی دانشگر نوشته خواهد شد و دنیا بر پایه همین نظم و انضباط است و هر بازیکنی باید جایگاه خودش را بداند. به نظرم آقای مجیدی بهترین تصمیم را گرفته است و توانایی‌های محمد دانشگر باعث نشده مجیدی از رفتار او بگذرد و تصمیم عاقلانه‌ای بوده است که هم استقلال را به موفقیت نزدیک می‌کند و هم چشم آقای دانشگر را بیشتر باز می‌کند.

*ابتدای صحبت‌هایتان از برد فولاد مقابل العین گفتید؛ جواد نکونام هم در چند سال اخیر نشان داده در مربیگری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و در نساجی و فولاد عملکرد بسیار خوبی داشته است. نظر شما درباره سبک مربیگری او چیست؟ می‌توان به ظهور یک مربی بزرگ امیدوار شد؟

ببینید جواد نکونام یکی موثرترین بازیکنان تیم ملی بود و به نظر من مدیریتی که ایشان در آن زمان انجام داد برنامه‌ریزی شده بود و الآن هم که برنامه‌های تاکتیکی و تمرینی فولاد را انجام می‌دهد همان روند را دارد. امسال اولین سال آسیایی جواد نکونام است و رقم زدن چنین نتیجه‌ای برای فولاد و جواد نکونام برگ برنده‌ای است و می‌توانیم آینده روشنی را برای او متصور شویم؛ چرا که تیم‌هایی که برنامه‌ریزی خوبی می‌کنند حتما به موفقیت هم خواهند رسید. جواد نکونام هم با تیم فولاد تاکتیک‌ها و روش‌های خوبی دارد و می‌توانیم آینده خوبی همان‌طور که در تیم ملی داشت برای او متصور شویم.

*به نظر شما می‌تواند در آینده روزی روی نیمکت استقلال بنشیند؟

چرا که نه؛ با توجه به سابقه‌ای که جواد نکونام در لالیگا، تیم ملی و همین استقلال دارد حضورش روی نیمکت استقلال هم دور از انتظار نیست.

*تیم ملی هم به زودی باید در مسابقات انتخابی جام جهانی به میدان برود و دیدارهای سختی در پیش خواهد داشت. وضعیت تیم ملی را چطور می‌بینید؟

برای تیم ملی آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم از این گروه صعود کنیم. عدم موفقیت در صعود به جام جهانی خیلی به فوتبال ما ضربه می‌زند و نقطه تاریکی در فوتبال ما خواهد بود. این‌که این روزها انتقادات زیادی به سرپرست تیم ملی می‌شود به نظرم زیاد نباید در این قضیه کنکاش کنیم و تیم ملی را به چالش بکشیم. من می‌دانم اعتبار آقای اسکوچیچ به فوتبال ایران است ولی الآن همگی باید دست به دست هم دهیم و فوتبال ایران را به سمت موفقیت سوق دهیم. اسکوچیچ سرمربی تیم ملی است و نگاهمان باید به تیم ملی باشد نه اسکوچیچ و خورشیدی و بقیه. من نگاهم به ایران بودن است نه اشخاص. ما در این چهار بازی باید حداقل چهار برد داشته باشیم و حالا حداکثرش که با چند گل باشد را نمی‌دانم. وقتی ما در شرایط سخت قرار می‌گیریم موفقیت برایمان شیرین‌تر و جذاب‌تر خواهد بود. زمان اقای کی‌روش با تیم کره و گل قوچان‌نژاد، گل خداداد عزیزی، گل حمید درخشان پیشینه‌ای است که وقتی مشکلات بوده ما موفقیت را با تلاش به دست آورده‌ایم و شیرینی آن را به مردم کشورمان که این روزها با مشکلا اقتصادی و بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. تنها شادی‌هایی که می‌توان روی آن حساب کرد لیگ قهرمانان اسیا و انتخابی جام جهانی است که همگی باید با وحدت به آن برسیم و از این جاده خاکی به سلامت عبور کنیم. بعد می‌توانیم برای تیم ملی برنامه‌ریزی کنیم و از مسئولین بخواهیم شرایط تیم ملی بهتر کنند.

*میزبانی هم به کشور بحرین داده شد و به ایران نرسید. فکر می‌کنید چقدر به خاطر ضعف داخلی بود و چقدر هم لج‌بازی AFC؟

چون ما در کوران انتخابات فدراسیون فوتبال بودیم و کسی فکر نمی‌کرد که میزبانی را از دست دهیم و ساده‌لوحانه فکر می‌کردیم تصمیم‌گیرندگان م با ما دوستانه برخورد می‌کنند اما اینگونه نیست. آن‌ها در صدد این هستند که ایران به جام جهانی صعود نکند به همین دلیل میزبان را بحرین قرار دادند که خودش معضلات حقوق بشری دارد. نه این‌که ما مشکل نداشته باشیم ولی مثل دیگر کشورها نیست و با توجه به اصول و مقررات خودمان باید مرتفع کنیم. ما خیلی به آن‌ها اعتماد می‌کنیم ولی آن‌ها این شکلی نیستند پس باید همیشه ایستاده فدای کشور شویم و الآن وقتی است که می‌توانیم در بحرین موفق باشیم. بحرین اصلا جایگاهی در فوتبال ندارد و اگر قرار است به بحرین و عراق ببازیم همان بهتر که راهی جام جهانی نشویم. ما جلوی اسپانیا و پرتغال آن عملکرد را داشتیم. البته باید به رقیبان هم احترام بگذاریم ولی نفرات ما و لژیونرهایی ه داریم خودش گویای این است که توانایی فنی ایران از رقیبان بالاتر است و باید با اعتماد به نفس و بدون استرس به مصاف حریفان برویم تا در این موقعیت سخت سربلند خارج شویم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها