رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542252

چرا قهوه مدفوع آور است؟

ساعت 24-برای بسیاری از ما روز از زمانی رسماً آغاز می شود که قهوه ی صبحگاهی مان را بنوشیم، اما بیشتر اوقات بعد از نوشیدن قهوه سر و کارمان به دستشویی می افتد. در تحقیق کوچکی در سال 1990 مصرف قهوه در 29 درصد شرکت کنندگان باعث اجابت مزاج شده بود. با این حال، هیچ پاسخ مشخصی نمی توان داد که چه چیزی در قهوه است که اثر ملین دارد.

بیشتر افراد فکر می کنند کار کافئین قهوه است. گرچه تحقیقات نشان داده کافئین باعث می شود زودتر اجابت مزاج داشته باشید و به عنوان یک ملین شناخته می شود، اما قهوه ی بدون کافئین هم می تواند باعث اجابت مزاج شود.

کارشناسان می گویند احتمالاً چیزی به طور کلی در مورد قهوه و نه فقط کافئین موجود در آن است که باعث اجابت مزاج می شود.

چرا قهوه مدفوع آور است؟

علت دقیق ملین بودن قهوه مشخص نیست اما پزشکان گمان می کنند دلیلش ترکیبی از عوامل مختلف باشد. اگر بخواهیم کوتاه به این سؤال پاسخ دهیم باید بگوییم که کاملاً مطمئن نیستیم! به نظر می رسد این فرمولاسیون کلی قهوه باشد که به ما کمک می کند اجابت مزاج داشته باشیم.

قهوه چگونه بر روده ها اثر می گذارد؟

شیر: نوشیدن شیر می تواند باعث نفخ، بیشتر شدن گاز معده و اسهال در افرادی شود که از مشکل تحمل ناپذیری لاکتوز یعنی ناتوانی در هضم قند موجود در شیر رنج می برند. این افراد شاید بهتر باشد از انواع بدون لاکتوز شیر استفاده کنند مثل شیر سویا، جو دوسر، نارگیل و بادام.

سطح گاسترین: هم قهوه ی کافئین دار و هم قهوه ی بدون کافئین می تواند باعث حرکت روده ها یا در واقع همان انقباضاتی شود که میل به اجابت مزاج را ایجاد می کنند.

زمانبندی: حرکت روده ها بعد از بیدار شدن از خواب به طور طبیعی افزایش پیدا می کند و ممکن است به همین دلیل هم باشد که بعضی ها صبح ها میل به دستشویی رفتن پیدا می کنند.

نمی توان به طور مشخص گفت مصرف چه مقدار قهوه باعث اجابت مزاج می شود چون این مسأله از فردی به فردی دیگری متفاوت است. قهوه در همه ی افراد به یک اندازه اثر ملین ندارد. و حقیقت آن است که در بعضی افراد اصلاً چنین تأثیری ندارد.

آیا می توان از قهوه به عنوان ملین استفاده کرد؟

اگر به شما می سازد و برایتان مشکل ساز نمی شود، ممکن است مصرف قهوه به عنوان ملین ایرادی نداشته باشد. مصرف روزانه 400 میلی گرم کافئین بی خطر است و ضرری ندارد، که این مقدار تقریباً معادل 4 فنجان قهوه است. با این حال، مصرف بیشتر از این مقدار به صورت مداوم ممکن است منجر به اعتیاد به کافئین شود.

نوشیدنی های دیگری هم هست که حاوی کافئین باشند، مانند نوشابه، چای و نوشیدنی های انرژی بخش. با این حال، هیچ تحقیقی وجود ندارد که ثابت کرده باشد این نوشیدنی ها مانند قهوه اثر ملین دارند.

روزیاتو

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها