رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542255

اروپا و انتخاب راه سخت مناسبات با ایران

ساعت 24 - درحالی که اتحادیه اروپا دردوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا با این رییس جمهور آمریکایی درباره ایران همکاری نمی کرد و راههایی برای نفس کشیدن فعالیت های اقتصادی ایران را پیشنهاد می کرد اما در ماههای تازه سپری شده راهبردش درباره ایران تغییر کرده است.

اروپا
dir="RTL" style="text-align:right">مقامهای اتحادیه اروپا به ویژه سه کشور بزرگ این اتحادیه حتی در مسابقه با آمریکای بایدن دربرابر ایران سخت تر عمل می کنند و به ایران درباره پرونده هسته ای هشدارهای صریحی می دهند. اعضای این اتحادیه درتازه ترین اقدام خود حسین سلامی، فرماندۀ سپاه پاسداران، و هفت تن دیگر از مقامات نظامی و امنیتی ایران را تحریم کرده اند. درمقابل ایران اعلام کرد ه است «گفت وگوهای جامع با اتحادیه اروپا و تمامی همکاری‌های ناشی از این گفت وگوها» را به حال تعلیق در می‌آورد. سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای تصمیم اتحادیۀ اروپا را در مجازات شماری از مقامات و نهادهای این کشور که در سرکوب خشونت بار شهروندان در آبان ٩٨ دست داشته‌اند، «قویاً محکوم» کرد و این تصمیم را «بی اعتبار» خواند.سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا را « مدعیان و موعظه گران دروغین حقوق بشر» خوانده که بر اساس بیانیۀ منتشر شده «با انگیزه‌های سیاسی، نه تنها در برابر نقض حقوق مردم ایران تحت تحریم‌های ضد بشری و غیر قانونی آمریکا سکوت کرده و تنها به اظهار تاسف بسنده کردند، بلکه با آن همراهی» کرده‌اند.

اروپا راه سخت گیری درباره ایران را برگزیده است و باید دید در ادامه این مسیر تازه بازشده تا کجا پیش خواهد رفت. ایران نیزدرگیر پرونده هسته ای است و دست کم به بی طرفی اروپا در منازعه با آمریکا نیازدارد می داند هرگونه دورشدن از اتحادیه اروپا ، شرایط را برای ایران دشوار می کند. دراین وضعیت دوکشور چین و روسیه خرسند خواهند شد که ایران بیش از پیش به حمایت آنها در مناقشه هسته ای و نیز حذف یا بی اثرکردن تحریم ها نیاز پیدا خواهد کرد. در حالی که اروپا از ایران دورتر می شود، روسیه وزیرخارجه خود یعنی لاوروف را به ایران می فرستد تا با ایران بیشتر از گذشته به صورت راهبردی همکاری کنند و شاید امتیاز بیشتری از ایران در باره مسایل گوناگون بخواهد وبه این ترتیب نگاه به شرق در ایران نهادینه خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها