رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542259

رئیس کمیته مشترک ایران و ژاپن : بازپس‌گیری پول‌های بلوکه در گرو نتایج برجامی

ساعت 24-رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن اظهار کرد: اگر موضوع برجام به نتیجه نرسد، نباید چندان امیدوار به بازپس‌گیری پول‌های بلوکه شده در کشورها داشت. اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد همین معادلات امروز برقرار خواهد بود، آنها نمی‌توانند پول را انتقال دهند و همچنان بلوکه می‌ماند.

بهرام شکوری در مورد وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن گفت: بیشتر پول‌های بلوکه شده در کشورها در ازای نفت است و بنابراین رقم آن تنها در اختیار دولت است، در نتیجه من از رقم واقعی پول بلوکه شده در ژاپن مطلع نیستم. اما به هرحال می‌دانیم که به علت تحریم‌های بخشی از پول ما در ژاپن است در کشورهای مختلف مانند کره جنوبی نیز به واسطه تحریم‌ها پول بلوکه شده داریم.

وی با اشاره به مذاکرات برجام تصریح کرد: با مذاکراتی هم که به هرحال با امریکایی‌ها و اروپایی‌ها در مورد برجام در حال آغاز است به نظر می‌رسد که پول‌های ایران در این کشورها هم آزاد شود.

رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن با تاکید بر نزدیکی فرهنگی دو کشور بیان کرد: بین ایران با ژاپنی‌ها و همچنین کره‌ای‌ها مشکلی وجود ندارد، آنچه باعث می‌شود که پول‌های ایران در این کشورها بلوکه شود تحریم‌ها است. ایران و ژاپن به تازگی ۹۰ سالگی رابطه تجاری خود را جشن گرفتند و دو کشور تعاملات دیرینه و تاریخی دارند و از نظر فرهنگی و تاریخی به هم نزدیک هستند اما واقعیت اقتصادی این است که آمریکایی‌های زیادی در ژاپن حتی سهام‌دار هستند و تحریم‌ها اجازه بازگشت پول را نمی‌دهد.

وی همچنین یادآور شد: مذاکرات با ژاپنی‌ها همیشه انجام می‌شود اما آنچه در این مورد تعیین کننده است مذاکرات برجام است. به نظر می‌رسد که با شروع و به نتیجه رسیدن آن مذاکرات پول‌های بلوکه شده ایران نیز آزاد شود و من فکر می‌کنم این اتفاق می‌افتد.

شکوری با اشاره به موضوع FATF گفت: موضوع FATF نیز حائز اهمیت است و باید حل شده و این لایحه تصویب شود تا ما بتوانیم مراودات بانکی خود را با جهان داشته باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: اگر موضوع برجام به نتیجه نرسد و این مذاکرات موفق نباشد، نباید چندان امیدوار به بازپس‌گیری پول‌های بلوکه شده در کشورها داشت. اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد همین معادلات امروز برقرار خواهد بود، آنها نمی‌توانند پول را انتقال دهند و همچنان بلوکه می‌ماند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها