رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 542405

دستور کار مفصل سفر یک‌روزه لاوروف

ساعت 24-برجام، امنیت جمعی خلیج‌فارس، واکسن کرونا، تحریم‌های حقوق بشری اروپا و همکاری‌های هسته‌ای و فرهنگی موضوع گفت‌وگوهای وزیر خارجه روسیه با مقامات ایران بود

خبر
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیروز در تهران با رییس‌جمهور و وزیر امورخارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این سفر وزرای خارجه دو کشور، موافقتنامه تاسیس و چارچوب فعالیت مراکز فرهنگی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه را امضا کردند. ظریف و لاوروف بعد از گفت‌وگوهای دوجانبه در نشستی خبری در خصوص همکاری‌های دوجانبه و موضوع‌های مورد نظر دو کشور به خبرنگاران توضیح دادند. موضوع گفت‌وگوها برای بازگشت ایالات متحده امریکا به برجام و از سرگیری تعهدات این کشور در این توافق از جمله رفع کامل همه تحریم‌های یک‌جانبه، مساله‌ای بود که از سوی روسای دستگاه سیاست خارجی ایران و روسیه مورد تاکید قرار گرفت. ظریف در نشست خبری مشترک با لاوروف تاکید کرد: ضرورت دارد امریکا بدون توقف به تعهداتش برگردد و همه تحریم‌ها را رفع کند و ایران هم پس از راستی‌آزمایی، اقدامات خودش را انجام خواهد داد. سرگئی لاوروف هم بر ضرورت رفع کامل تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد و در دیدار با رییس‌جمهور طرح شروط جدید در قالب برجام برای اجرای تعهدات طرف مقابل را غیرمفید توصیف کرد.

واکنش تند تهران و مسکو به تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران
بیانیه روز دوشنبه اتحادیه اروپا در خصوص تحریم ۸ تن از مقام‌های دولت جمهوری اسلامی ایران به اتهام نقض حقوق بشر، موضوع دیگری بود که از سوی وزرای خارجه دو کشور محکوم شد. روسیه از 6 سال پیش به صورت پیوسته هدف تحریم‌های یک‌جانبه اتحادیه اروپا قرار دارد و اخیرا با تصویب «تحریم‌های جهانی حقوق بشری» توسط اتحادیه اروپا، تحریم‌های یک‌جانبه بیشتری علیه این کشور به بهانه محاکمه و حبس یک مخالف سیاسی اعمال شده است. تحریم‌های روز دوشنبه اروپا علیه ۸ مقام ایرانی نیز در قالب همین ساز و کار تحریمی جدید اتحادیه اروپا اعمال شده است. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام اروپا اعلام کرد که کلیه گفت‌وگوهای حقوق بشری جاری میان دو کشور را تعلیق می‌کند.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحریم چند مقام و نهاد ایرانی توسط اتحادیه اروپا بیان کرد: اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته با ناتوانی در اجرای تعهدات برجامی خودش و با تسلیم در برابر فشارهای امریکا نشان داده که کم‌کم دارد موضوعیتش را در روابط بین‌الملل از دست می‌دهد. امروز هم به جای اینکه اروپایی‌ها اقدام امریکا برای تهدید تروریستی علیه امنیت غذایی و دارویی ۸۲ میلیون ایرانی را محکوم کنند و به جای اینکه درباره تاسیسات غنی‌سازی نطنز - جایی که تحت نظر آژانس است - اقدام کنند، در حد اظهارنظر نرم درباره آن از آن عبور کرده و همزمان علیه مقامات نظامی کشور اقدام می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: این فقط باعث می‌شود که اتحادیه اروپا به دنیا ثابت کند که در دنیا جایگاهی ندارد. ثابت کند که اتحادیه اروپا نه تنها دنباله‌رو سیاست‌های امریکاست، بلکه دنباله‌رو تندروترین گروه‌های داخل امریکا و رژیم صهیونیستی است. ظریف همچنین تصریح کرد: این برای اروپا بسیار جای شرمندگی دارد، حتما اقدام مخربی است و با این اقدام برخورد خواهیم کرد. دیروز قسمتی از تصمیمات جمهوری اسلامی ایران درباره این اقدام را اعلام کردیم و احتمال بررسی تحریم علیه افراد اروپایی که در این اقدام غیرقانونی حضور داشتند، در حال بررسی داریم و این روند را ادامه خواهیم داد.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی‌اش تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران در آستانه مذاکرات کمیسیون مشترک برجام را «غیرقابل قبول» توصیف کرد. لاوروف همچنین با انتقاد از تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی ایالات متحده علیه ایران تاکید کرد که واشنگتن باید تمامی تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را بردارد. این دیپلمات روس در این خصوص ادامه داد: «موضع ما روشن است، موضع ما کاملا در راستای موضع دوستان ایرانی ماست. تمامی تحریم‌های یک‌جانبه‌ای که واشنگتن در تناقض با برجام تحمیل کرده است، بدون شک باید لغو شود.»
اگر اسراییل مسوول خرابکاری نطنز باشد پاسخ خود را خواهد گرفت
محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف در خصوص اقدام خرابکارانه اخیر در نطنز گفت: از موضع قوی روسیه علیه خرابکاری در نطنز قدردانی می‌کنم و تاکید می‌کنیم که ضرورت دارد همکاری ادامه یابد. وی گفت: امریکایی‌ها باید بدانند که نه تحریم و نه اقدامات خرابکارانه، ابزار مذاکراتی به آنها نخواهد داد و آنها باید بدانند که این اقدامات فقط وضعیت را برای آنها دشوارتر خواهد کرد. وی گفت: آنچه در نطنز رخ داد، خیال می‌کنند که اهرم‌های ایران را کم می‌کند. این را برای ایران امکان‌پذیر می‌کند که به صورت قانونی و مشروع و برای جبران این حماقت تروریستی، از هر امکانی که دارد در نطنز استفاده کند و خواهند دید. این اولین‌بار نیست. ویروس استاکس نت را هم استفاده کردند ولی چه اثری دیدند. این‌بار هم همان خواهد شد.
ظریف تصریح کرد: به شما اطمینان می‌دهم که حتما در آینده نزدیک، نطنز با سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و با قدرت بیشتر جلو خواهد رفت. اسراییلی‌ها اگر فکر کردند، می‌توانند ایران را از پیگیری رفع تحریم‌ها از مردم ایران باز بدارند، قمار بسیار بدی کردند. وی گفت: الان ادعا می‌کنند اسراییل مسوول است. ما خودمان تحقیقات‌مان را انجام می‌دهیم، اگر تحقیقات خود را انجام دادیم و اسراییل مسوول بود و مسوول این کار شناخته شود، آن وقت اسراییل پاسخ خود را خواهد گرفت و آن وقت خواهد دید که چه حماقتی انجام داده است. مطمئن باشید دست ایران پس از این اقدام، هم در مذاکره و هم در آینده هسته‌ای قوی‌تر خواهد شد.

تاکید روحانی بر توسعه همکاری‌های نظامی و دفاعی تهران و مسکو
حسن روحانی، رییس‌جمهور اسلامی ایران، روز سه‌شنبه در دیدار «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، با اشاره به علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، از توسعه این همکاری‌ها با هدف کمک به برقراری صلح و ثبات در منطقه به عنوان اقدامی راهبردی در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی امریکا و مداخله در امور منطقه از سوی این کشور استقبال کرد. رییس‌جمهوری در ادامه با تاکید بر ضرورت حفظ امنیت، صلح و ثبات در منطقه و اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای خود منطقه حفظ شود، بر لزوم توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و روسیه با توجه به پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران از ماه اکتبر سال گذشته تاکید کرد. وی با قدردانی از مواضع و حمایت‌های مسکو از مذاکرات هسته‌ای، بر تداوم تلاش‌ها برای حفظ و احیای برجام به عنوان یک توافق چندجانبه بین‌المللی که الگویی برای حل و فصل مشکلات از مسیر مذاکره و دیپلماسی بوده است، تاکید کرد و گفت: امروز امریکا و همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که فشار حداکثری شکست خورده و تنها راه امریکا برای بازگشت به برجام، لغو تحریم‌هاست. روحانی افزود: حرکت دو کشور در این خصوص نشان‌دهنده نگاه مشترک در مورد مسائل بین‌المللی از جمله برجام است و همچنین امروز برای اینکه بتوانیم برجام را احیا و فعال کنیم، همکاری دو کشور به‌طور قطع بسیار موثر خواهد بود. رییس‌جمهوری تاکید کرد: ما در واقع می‌خواهیم فضا و روابط به تعهدات و توافقات سال ۲۰۱۵ برگردد و همه طرف‌های برجام، همان قول‌ها و گفتارهای خود را عملیاتی کنند و هر آنچه در آن زمان توافق شده پذیرفته شود، نه حاضریم کمتر از آن را بپذیریم و نه دنبال آن هستیم که بیش از آن را به دست آوریم. روحانی در ادامه با اشاره به مشکلات و بحران‌های منطقه‌ای از جمله بحران یمن و سوریه بر تداوم همکاری‌ها و تبادل نظر ایران و روسیه به عنوان دو کشور تاثیرگذار منطقه برای حل و فصل بحران‌ها و مشکلات منطقه‌ای تاکید کرد. رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به همکاری‌های خوب دو کشور در حوزه‌های سیاسی و منطقه‌ای، بر ضرورت تقویت مناسبات اقتصادی و همچنین تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن توافقات و پروژه‌های مشترک اقتصادی دو کشور در حوزه‌های نفت، انرژی و حمل و نقل و همکاری دو کشور در حوزه هسته‌ای در ساخت دو نیروگاه در بوشهر و همچنین سوخت نیروگاه‌ها و ایزوتوپ‌ها، با استفاده از ظرفیت شرکت‌های خصوصی تاکید کرد. روحانی در این دیدار با اشاره به موفقیت‌های روسیه در زمینه کرونا و توفیق در ساخت واکسن، تسریع در ارسال محموله‌های واکسن ساخت این کشور به ایران را مورد اشاره قرار داد و بر لزوم تسریع در راه‌اندازی خط تولید مشترک واکسن در کشورمان تاکید کرد.

تحمیل شرایط جدید به ایران در برجام غیرمفید است
وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با رییس‌جمهور اسلامی ایران با بیان اینکه دو کشور برای توسعه و تعمیق روابط مصمم بوده و اراده قوی دارند، گفت: برای توسعه همکاری‌های مسکو – تهران از جمله همکاری‌های فنی و دفاعی هیچ محدودیتی وجود ندارد. سرگئی لاوروف با بیان اینکه ایران و روسیه در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اهداف مشترک و نزدیک دارند، به مذاکرات هسته‌ای اخیر در وین و تمایل امریکا برای بازگشت به برجام اشاره کرد و افزود: تنها راه‌حل مساله از نظر مسکو بازگشت بی‌قید و شرط و کامل امریکا به برجام با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و عمل به تعهدات از سوی این کشور است. لاوروف تصریح کرد: از نظر ما این کاملا غیر مفید است که از ایران خواسته شود در چارچوب برجام شرایط جدیدی را بپذیرد یا فراتر از تعهدات خود در قالب برجام عمل کند. وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: هرگونه سند تکمیلی یا اضافی در خصوص مسائل مختلف از جمله منطقه‌ای یا توسعه نظامی می‌تواند خارج از چارچوب برجام و در راستای تامین امنیت منطقه و خلیج فارس با حضور کشورهای منطقه به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. سرگئی لاوروف همچنین بر توسعه و تعمیق روابط تهران و مسکو تاکید کرد و یادآور شد روسیه برای اجرایی و عملیاتی کردن توافقات در راستای توسعه روابط، جدی است و پروژه‌های مشترک دو کشور با سرعت و جدیت دنبال خواهد شد.

تاکید تهران و مسکو بر تولید مشترک واکسن کرونا
موضوع تولید مشترک واکسن کرونا، از جمله مسائلی بود که چه در دیدار لاوروف با رییس‌جمهور و چه در دیدارش با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قرار گرفت. روسیه تا به امروز یکی از اصلی‌ترین فروشندگان واکسن کرونا به ایران است که تاکنون چندین محموله از واکسن اسپوتنیک وی را به ایران تحویل داده است. پیشنهاد تولید مشترک این واکسن در خاک ایران، روز گذشته در دیدارهای حسن روحانی و محمدجواد ظریف با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در میان گذاشته ‌شد.

تاکید مجدد روسیه بر طرح امنیت مشترک خلیج‌فارس
یکی از موضوعاتی که در نشست خبری وزرای خارجه روسیه و ایران مورد تاکید قرار گرفت، طرح روسیه برای تشکیل ساز و کار امنیت جمعی در خلیج‌فارس بود. روسیه ضمن حمایت از پیشنهادهای ایران برای ایجاد ساز و کارهای همکاری منطقه‌ای در خلیج‌فارس، مستقلا طرحی را برای همکاری هشت کشور ساحلی این آبراه بین‌المللی ارایه داده است که تاکنون در گفت‌وگوهای دیپلماتیک با کشورهای منطقه بارها روی آن تاکید شده است. لاوروف روز گذشته نیز در دیدار با ظریف بار دیگر بر این طرح تاکید کرد و گفت: «روسیه ابتکاری برای امنیت جمعی با خلیج‌فارس ارایه کرده و این کشور به‌طور مدارم از این پیش‌فرض پیروی می‌کند که غلبه بر اختلافات انباشته شده در منطقه خلیج‌فارس فقط با گفت‌وگوی جامع و احترام متقابل و با در نظر گرفتن منافع و نگرانی‌های همه طرف‌ها ممکن است.» وی یادآور شد: طرح ابتکار صلح هرمز که توسط تهران پیشنهاد شده نیز بر مبنای اصول مشابه بنا نهاده شده است.
رایزنی سخنگویان دستگاه دیپلماسی ایران و روسیه
در حاشیه دیدارها و رایزنی‌های سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در تهران، سخنگویان وزارتخانه‌های امور خارجه ایران و روسیه نیز با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشتند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه که پیش از این نیز در مسکو از سخنگوی وقت وزارت امورخارجه ایران، سید عباس موسوی، میزبانی کرده ‌بود، این‌بار مهمان سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در تهران بود تا در زمینه همکاری‌های دو کشور در زمینه دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای رایزنی کند. سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در دیدار همتای روسی خود درباره گسترش همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای و دیپلماسی عمومی رایزنی کردند. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه که به همراه هیات وزیر امور خارجه این کشور به تهران سفر کرده است، روز سه‌شنبه با سعید خطیب‌زاده سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار طرفین زمینه‌های همکاری در حوزه دیپلماسی عمومی مورد رایزنی قرار گرفت. دو طرف با اشاره به کارزارهای ضداطلاعاتی که جریان اصلی رسانه‌های غربی و امریکایی علیه کشورهای مستقل راه می‌اندازند، انحصار اینترنتی و رسانه‌ای امریکا را یکی از عوامل نهادی این وضعیت دانسته و بر همکاری دو کشور که در معرض این هجمه رسانه‌ای و تبلیغی هستند، تاکید کردند. گسترش همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای فیمابین از دیگر محورهای این دیدار بود و سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان «موافقتنامه تاسیس و چارچوب فعالیت مراکز فرهنگی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه» که امروز میان وزیران امور خارجه دو کشور به امضا رسید، را پایه خوبی برای ارتقای همکاری‌های فرهنگی دو کشور دانست. همچنین دو طرف بر تبادل هیات‌های رسانه‌ای، ارتباطات منظم و تسهیل گفت‌وگوی رسانه‌های دو کشور تاکید کرده و توافق اولیه‌ای در این خصوص داشتند.

رایزنی‌های تهران و مسکو در خصوص پرونده‌های یمن و سوریه
همزمان با سفر لاوروف به تهران، علی‌اصغر خاجی، دستیار ارشد وزیر خارجه ایران نیز با معاون وزیر خارجه روسیه، دیدار و گفت‌وگو کرد. «علی‌اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی با «میخاییل بوگدانف» معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه و آفریقا، دیدار و در خصوص مسائل خاورمیانه به ویژه سوریه و یمن، گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد. در این دیدار دو طرف با اشاره به رایزنی‌های اخیر به عمل آمده با دولتمردان سوریه و همچنین «گیر پدرسون» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه درباره اهمیت موضوع گفت‌وگوهای ملی سوریه در قالب کمیته قانون اساسی، بر ضرورت استمرار آن تاکید کردند.
طرفین همچنین در خصوص برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه خاطرنشان کردند که برگزاری این انتخابات، امری قانونی است که بر اساس قانون اساسی فعلی سوریه صورت می‌گیرد و باید به قانون اساسی سوریه احترام گذاشته شود. در این دیدار همچنین پیرامون آخرین وضعیت بحران یمن، ضرورت شکل‌گیری گفت‌وگوهای ملی با همکاری سازمان ملل متحد و حمایت سایر بازیگران بین‌المللی بحث و تبادل‌نظر شد.

ریابکوف: مسکو به ساخت واحدهای دوم
و سوم نیروگاه اتمی بوشهر ادامه می‌دهد
«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: توقف همکاری در نیروگاه هسته‌ای بوشهر غیرممکن است و تهران و مسکو به همکاری در زمینه ساخت واحدهای دوم و سوم این نیروگاه ادامه خواهند داد. وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال تعلیق کار ساخت در نیروگاه بوشهر گفت: نه، امکان ندارد. همکاری در بوشهر ادامه خواهد یافت، یعنی کار ساخت واحدهای دوم و سوم. ریابکوف افزود: آنها در مراحل مختلف هستند، اما متوقف نخواهند شد. دلیلی برای تغییر چیزی در این خصوص وجود ندارد. او برخی گزارش‌های رسانه‌ای درباره تعلیق احتمالی این عملیات را گمانه‌زنی توصیف کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها