رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542417

مسعود پزشکیان از شعار انتخاباتی خود رونمایی کرد/«صداقت، عدالت و انصاف» در سایه بازار آزاد

ساعت 24-66 روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری زمان باقی است. تکلیف صف طویل کاندیداهای احتمالی یک به یک مشخص می‌شود. برخی که در شش و بش آمدن یا نیامدن بودند، بالاخره رسما اعلام حضور کرده‌اند و برخی هم که از کاندیداهای رسمی بودند، رسما از عدم حضورشان در انتخابات پیش‌رو گفته‌اند

مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب تبریز در ۴ دوره هشتم، نهم، دهم و یازدهم که سابقه نایب‌رییسی مجلس دهم را نیز در کارنامه دارد، از آن گزینه‌هایی است که رسما اعلام کاندیداتوری کرده است. او که پزشکی سیاستمدار است و سبد رای‌دهندگانش برای مجلس را عمدتا ترک‌زبانان تشکیل می‌دهند، این روزها در خلال مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها یا جلسات پرسش و پاسخ از نگاهش به دولت‌داری می‌گوید. پزشکیان اخیرا در برنامه‌ای که اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با عنوان «تحول در حکمرانی، عدالت و کارآمدی» برگزار کرد، در مورد نگاه اقتصادی‌اش، در مورد دیپلماسی، یارانه‌ها و حتی حوادث و اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ اظهارنظر کرده و به نوعی از شعار انتخاباتی‌اش رونمایی کرده است.
مسعود پزشکیان در بخشی از این نشست به ماجرای آبان‌ماه ۹۸ و اعتراضات پس از مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در خصوص افزایش قیمت بنزین اشاره کرد و گفت که معتقد است که قیمت بنزین بنزین آزاد باید ۲۰ هزار تومان باشد و به هر ایرانی هم چند لیتر بنزین سهمیه داده شود تا اگر می‌خواهد استفاده کند وگرنه در بازار آزاد بفروشد. با وجود افزایش ۳ برابری قیمت بنزین در سال ۹۸ اما پزشکیان تاکید دارد: «ما با روشی که در آبان ۹۸ اتخاذ کردیم فقرا را فقیرتر و ثروتمندان را ثروتمندتر کردیم. به همین خاطر مردم برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند.» راهکار او برای حل مشکلات اقتصادی همچنین حذف یارانه‌ها، بازار آزاد و پرداخت یارانه به دهک‌های پایین است. این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو در بخش دیگری از سخنانش باز هم به «بازار آزاد» تاکید کرده و گفت که معتقد به بازار آزاد و اخذ مالیات از مردم است. او توضیح داده که «باید سازوکاری تعیین شود که براساس کدملی، کدپستی و... واحدهای مالیاتی تشکیل دهیم و آن را به بانک‌ها متصل کنیم. آنگاه لازم نیست دنبال مفسد بگردیم، چراکه هر پولی که جابه‌جا شود، رصد می‌شود. معتقدم که شفافیت چرخه مالی باید مشخص شود و به‌طور همزمان دولت موظف است کسری بودجه خود را جبران کند.»
پزشکیان البته اگرچه اذعان کرده که هنوز برنامه‌ای برای کابینه خود ندارد، اما در عین حال تاکید کرده است که شعار انتخاباتی‌اش «صداقت، عدالت و انصاف» است. به باور او شعار «لغو همه تحریم‌ها و بازگشت به همه تعهدات» شعار عملی نیست. پزشکیان معتقد است: «امریکا به منابع کشورهای دنیا نیاز دارد؛ در عین حال اگر شعار فوق برای رهبری است باید آن را انجام دهیم. من در مورد برجام نظری ندارم اما FATF را قبول دارم. اگر ما FATF را بپذیریم و با کشورهای منطقه تعامل کنیم، امریکا نمی‌تواند ما را تحریم کند، چرا که دیگر یک کشور نیستیم چندین کشوریم.»
FATF تنها یکی از صدها موارد چالش‌انگیز میان دولت و مخالفانش و محل‌ مناقشه است که مشخص نیست تا پایان دولت به سرانجامی برسد. با این حال این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، آن را یکی از مبانی کاری خود می‌داند و گفته گام نخست برای ایستادن جلوی رانت، فساد، رشوه و قاچاق این است که FATF را بپذیریم. پزشکیان در این نشست همچنین گفته که اساسا 2 راه پیش‌روی ماست؛ «یا اینکه FATF داخلی و مطابق با استانداردهای خارجی داشته باشیم یا اینکه سازوکارهای FATF خارجی را بپذیریم»؛ چراکه اگر FATF را امضا نکنیم، حتی نمی‌توانیم با چینی‌ها به عنوان یکی از شرکای مهم تجاری ایران، مبادله بانکی داشته باشیم و حتی دیپلماسی منطقه‌ای هم بدون تصویب FATF به درد نمی‌خورد و راه به جایی نخواهد برد.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها