رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542426

طراحی یک وب‌کم شبیه چشم!

ساعت 24-پژوهشگران آلمانی، نوعی وب‌کم طراحی کرده‌اند که به چشم انسان شباهت دارد.

خبر
پژوهشگران "دانشگاه زارلاند"(Saarland University) آلمان، نخستین نمونه از یک وب‌کم خزنده را ابداع کرده‌اند که به چشم انسان شبیه است.

این وب‌کم موسوم به "آی‌کم"(Eyecam) که با الهام از دانش "انیماترونیک"(Animatronics) ساخته شده است، جلوی نمایشگر رایانه نصب می‌شود، هنگام ردیابی صورت افراد طی تماس تصویری، به چپ و راست نگاه می‌کند و حتی پلک می‌زند.

آی‌کم در نگاه نخست، کاملا واقعی به نظر می‌رسد زیرا دقیقا چین و چروک‌های پوست، تارهای مو که ابروها را تشکیل می‌دهند و رگ‌های قرمز روی بخش سفید رنگ چشم را شامل می‌شود.

طراحی یک وب‌کم شبیه چشم!

آی‌کم از موتورهایی تشکیل شده است که با سیلیکون چاپ سه‌بعدی احاطه شده‌اند.

آی‌کم که براساس فیزیولوژی انسانی مدل‌سازی شده است، سه بخش اصلی را شامل می‌شود؛ لایه پوستی، دستگاه ماهیچه‌ای‌اسکلتی از نوع رباتیک و کره چشم.

یک دوربین کوچک در مردمک چشم قرار گرفته است که تصویر با وضوح بالا را احساس می‌کند. این دوربین، به رایانه تک‌برد "رزبری پای زیرو"(Raspberry Pi Zero) متصل می‌شود و رایانه آن را به عنوان یک وب‌کم معمولی شناسایی می‌کند.

"مارک تیسیر"(Marc Teyssier)، سرپرست این پژوهش گفت: آی‌کم مانند یک انسان همیشه چشمک می‌زند و پلک‌ها به صورت پویا با حرکات کره چشم سازگار می‌شوند.

وی افزود: هنگامی که آی‌کم به بالا نگاه می‌کند، پلک فوقانی به صورت گسترده‌ای باز می‌شود؛ در حالی که پلک پایین کاملا بسته می‌شود. آی‌کم می‌تواند به صورت خودکار عمل کند و در برابر محرک‌های خارجی مانند حضور کاربران در برابر خود واکنش نشان دهد.

طراحی یک وب‌کم شبیه چشم!

وب‌کم‌ها طی ۲۰ سال گذشته، کوچکتر شده‌اند و بیشتر آنها اکنون یک دایره کوچک هستند که به دشواری می‌توان آنها را دید.

آی‌کم به طور کاملا برعکس طراحی شده است. در واقع آی‌کم برای هر کس که با آن رو به رو شود، شوک آور است.

در وب‌سایت تیسیر آمده است: ما با ابزارهای قابل حس کردن احاطه شده‌ایم. از دوربین‌های نظارتی خیابان گرفته تا اسپیکرهای گوگل و الکسا تا وب‌کم لپ‌تاپ، همه دائما در حال نگاه کردن به ما هستند.

وی افزود: این دوربین‌ها نامرئی می‌شوند و در زندگی روزمره ما قرار می‌گیرند تا جایی که ما از حضور آنها بی‌اطلاع هستیم و به پرسش در مورد ظاهر، نحوه حس کردن و عملکرد آنها پایان می‌دهیم.

چشم‌ها برای برقراری ارتباط مهم هستند؛ بنابراین شاید آی‌کم بتواند به کاربران کمک کند تا هنگام تماس تصویری روزانه به تماس چشمی دست یابند.

تیسیر گفت: اگرچه وب‌کم‌ها هم همان هدف چشم انسان یعنی دیدن را دارند اما تاثیر آن را منتقل نمی‌کنند. ما با این نشانه‌های تاثیرگذار بر رفتار اجتماعی خود آشنا هستیم. آی‌کم، جنبه‌های موثر چشم را به دوربین باز می‌گرداند.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها