رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542564

گزارش نهادهای اطلاعاتی امریکا

ایران؛ تهدیدی که رفع آن راه‌حلی روشن دارد

ساعت 24-دفتر اداره‌کننده اطلاعات ملی امریکا طی گزارش جامع سالانه خود از چین، روسیه، ایران و کره‌شمالی به عنوان جدی‌ترین تهدیدهای موجود علیه منافع ایالات متحده در جهان نام برده و تلاش کرده با تشریح انواع تهدیدهای مطرح از سوی هر کدام از این چهار کشور به بیان دلایل شکل‌گیری این تهدیدها پرداخته و در مواردی حتی راه رفع آنها را به مقامات کاخ سفید نشان دهد.

خبر
روز سه‌شنبه در گزارشی که از سوی دفتر اداره‌کننده اطلاعات ملی امریکا منتشر شد، چین و تلاش‌های این کشور برای گسترش نفوذ بین‌المللی آن «بزرگ‌ترین تهدید» علیه ایالات متحده معرفی شده و تحلیلگران اطلاعاتی امریکا پیش‌بینی کرده‌اند هر چند احتمال وقوع تقابل نظامی میان واشنگتن، مسکو و پکن را جدی ارزیابی نمی‌کنند اما معتقدند در ادامه تقابل‌های سایبری و اطلاعاتی امریکا با روسیه و چین تشدید خواهد شد.
پیش‌بینی شده است که به احتمال بسیار، کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی اقداماتی بی‌ثبات‌ساز را به منظور تحت فشار گذاشتن ایالات متحده در دستور کار قرار خواهد داد و با تهدید امنیت کشورهای منطقه شرق آسیا در پی امتیازگیری برخواهد آمد. ارزیابی‌های دفتر اداره‌کننده اطلاعات ملی امریکا بیان می‌کند اصلی‌ترین اقدامات پیونگ یانگ در این راستا، ساخت و آزمایش موشک‌های بالستیک جدید و افزایش فعالیت‌های هسته‌ای خواهد بود.
در بخشی از این گزارش نیز به ایران اشاره شده و آمده است که ارزیابی نهادهای اطلاعاتی امریکا بر این است که ایران در زمان حاضر فعالیت‌های کلیدی برای ساخت سلاح هسته‌ای انجام نمی‌دهد و در عین حال بدون کاهش تحریم‌های اعمال‌شده از سوی امریکا، مقامات تهران تمایلی برای گفت‌وگو با واشنگتن در این زمینه نخواهند داشت. در این گزارش، از نگاه دفتر اداره‌کننده اطلاعات ملی امریکا، اقدامات ایران نیز در 4 حوزه برای ایالات متحده تهدید به حساب می‌آید.

فعالیت‌های منطقه‌ای
دفتر اداره‌کننده اطلاعات ملی امریکا مدعی شده «ایران همچنان به تهدید منافع ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای امریکا در خاورمیانه ادامه خواهد داد» و از راه‌هایی نظیر حمایت از شیعیان در خارج از کشور، تقویت نفوذ در کشورهای همسایه و تلاش برای تاثیرگذاری در روندهای قدرت همسایگان تلاش خواهد کرد تا فشارهای بین‌المللی و تهدیدها علیه ماهیت نظام سیاسی‌اش را به حداقل برساند. براساس این ارزیابی، «وخامت اوضاع اقتصادی و تنش با برخی کشورهای منطقه» از جمله موانع دستیابی ایران به اهدافش به حساب می‌آید اما با این حال تهران طیف وسیعی از ابزارها و سیاست‌ها را برای رسیدن به خواسته‌هایش امتحان خواهد کرد: «توسعه سریع برنامه هسته‌ای، فروش تسلیحات به برخی متحدان منطقه‌ای و حملات نیابتی به برخی اهداف از پیش تعیین شده» از جمله مواردی است که نهادهای اطلاعاتی امریکا به عنوان اقدامات احتمالی ایران در آینده نزدیک به آن اشاره کرده‌اند.
دفتر اداره‌کننده اطلاعات ملی امریکا در توصیف وضعیت کنونی ایران می‌نویسد: «ایران خود را در میان فشارهای امریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش که فکر می‌کند در حال تلاش برای کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران و تغییر نظام سیاسی در این کشور هستند محصور می‌داند.» همچنین هشدار داده شده که اقدامات آتی ایران منعکس‌کننده ارزیابی تهران از سیاست‌ها و رفتار ایالات متحده، اسراییل و خصومت‌ورزی‌های برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس خواهد بود.
در این گزارش ایران به عنوان «بازیگری دردسرساز» در عراق نام برده شده که قصد دارد از طریق «میلیشیای شیعه» با نفوذ امریکا مقابله کند. همچنین پیش‌بینی شده اقدامات ضد منافع امریکا از سوی ایران در سوریه و یمن ادامه خواهد داشت. در افغانستان نیز نگرانی تهران از نفوذ طولانی‌مدت امریکا به عنوان دلیلی بر تلاش ایران برای گفت‌وگوی همزمان با دولت افغانستان و طالبان عنوان شده تا ایران بتواند دست برتر را در افغانستان داشته باشد.
تهدید ایران به گرفتن انتقام ترور سردار سلیمانی از مقامات امریکایی نیز به عنوان یکی از دلایل اینکه ممکن است اقداماتی علیه اتباع امریکا صورت گیرد مورد اشاره قرار گرفته است.

قدرت نظامی
در این گزارش نهادهای اطلاعاتی امریکا اذعان داشته‌اند که سیاست اصلی ایران در حوزه نظامی سیاستی دفاعی است و برمبنای انتقام گرفتن از متجاوز بنا شده است. نمونه بارز آن حمله موشکی به عین‌الاسد بیان شده و از قدرت موشکی ایران با عنوان بزرگ‌ترین ناوگان موشکی منطقه نام برده شده است. از نگاه امریکایی‌ها، نیروی قدس سپاه پاسداران، مرکزیت قدرت نظامی ایران است.
دفتر اداره‌کننده اطلاعات ملی امریکا در گزارش سالانه خود از قدرت موشکی ایران به عنوان تهدیدی جدی در آینده علیه منافع ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای امریکا نام برده است.

تهاجم سایبری
نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده مدعی شده‌اند که ایران از فضای سایبری به عنوان ابزاری برای ضربه زدن به دشمنانش استفاده می‌کند. در این گزارش ادعا شده که در فاصله آوریل تا جولای 2020 چندین حمله از سوی ایران به اسراییل صورت گرفته که از جمله آنها حمله به یک تاسیسات آبی در اسراییل است و تاثیری کوتاه‌مدت داشته است. همچنین عنوان شده که ایران در طول انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا کوشیده تا با استفاده از اینترنت و حملات سایبری در پی اثرگذاری بر انتخابات امریکا بوده و این اتفاق از طریق تلاش برای ایجاد بی‌اعتمادی به ساختار انتخاباتی در ایالات متحده رقم خورده است.

توسعه صنعت هسته‌ای
در گزارش دفتر اداره‌کننده اطلاعات ملی امریکا تایید شده است که ایران اقداماتی را که در مسیر تولید سلاح هسته‌ای ضروری است، آغاز نکرده اما در واکنش به خروج ایالات متحده از توافق برجام در ماه مه 2018، برخی تعهدات اساسی خود ذیل این توافق را کنار گذاشته است. نهادهای اطلاعاتی امریکا همچنین پیش‌بینی کرده‌اند که اگر گشایش‌هایی در تحریم‌ها علیه ایران اتفاق نیفتد، تهران به سوی غنی‌سازی 60درصدی اورانیوم حرکت خواهد کرد. این گزارش همچنین تاکید می‌کند که اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات قابل بازگشت است و ایران در صورت بازگشت ایالات متحده به برجام اعلام آمادگی کرده که اجرای این توافق را از اثر بگیرد.
به گزارش «اعتماد»، جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه 24 فروردین یعنی دقیقا همزمان با انتشار این گزارش اطلاعاتی در امریکا اعلام کرد که در واکنش به حمله خرابکارانه اسراییل علیه تاسیسات هسته‌ای خود، غنی‌سازی 60 درصدی را آغاز می‌کند. ایران بارها تاکید کرده در صورتی که طرف مقابل به توافق هسته‌ای بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند، به تمامی تعهدات خود ذیل برجام عمل خواهد کرد و اقدامات کاهشی خود را پایان خواهد داد. اشاره به این نکته در گزارش منتشرشده از سوی نهادهای اطلاعاتی امریکا نیز نشان می‌دهد ایالات متحده درخصوص گزینه‌های روی میز خود آگاهی کامل دارد: آنها می‌توانند میان بازگشت به برجام (لغو تحریم‌ها) و محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران یا تداوم استفاده از فشار حداکثری و مواجه شدن با برنامه‌ هسته‌ای پیش رونده ایران دست به انتخاب بزنند. درخصوص دیگر تهدیدهای ادعایی نیز همان‌طور که اشاره شده، رفتار ایران واکنشی و براساس رفتار طرف مقابل بوده و در صورت اراده طرف مقابل مبنی بر برقراری روابطی مبتنی بر احترام و برابری تهدیدی متوجه امریکا نخواهد بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها