رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542569

در جلسه روز گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان شد

تکلیف کنکور 1401 را روشن میکنیم

ساعت 24-در جلسه 839 شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک بار مثل بسیاری از مواقع دیگر پرونده کنکور سراسری روی میز بحث قرار گرفت. دستور اصلی این جلسه «ساماندهی کنکور» بود و در این جلسه هم تاکید شد که تکلیف کنکور را معلوم می‌کنیم.

«ما نمی‌توانیم دوره 12 ساله سرمایه‌گذاری انسانی و اجتماعی آموزش و پرورش را نادیده بگیریم و صرفا با یک امتحان 4 ساعته توسط نهادی که کاملا منقطع از آموزش و پرورش است، پل انتقال دانش‌آموز به دانشگاه شویم.»
این بخشی از سخنان سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که در جلسه روز گذشته مطرح شد، از قضا بسیاری از کارشناسان از جمله برخی روسای دانشگاه‌ها دقیقا روی همین نکته دست می‌گذارند که اصولا چقدر با نظام فعلی آموزش و سنجشی که در مدارس وجود دارد می‌شود به خروجی آن به عنوان سوابق تحصیلی اطمینان کرد؟ حسن روحانی، رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت که برای هر گونه تغییر در کنکور باید از تجارب موفق جهانی کمک گرفت. حرفی که پیش از این در جلسه هم بارها تکرار شده بود. با این حال شورا مقرر کرد که طرح با جزییات بیشتر در جلسه بعدی هم مورد بررسی قرار بگیرد، چراکه به گفته عاملی «عزم» بر ساماندهی کنکور 1401 است.
مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی به نقل از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته است: «هم‌اکنون 11 درصد جذب دانشگاه‌های کشور از طریق کنکور صورت می‌گیرد و دانشگاه آزاد اسلامی نیز تنها 2 درصد از دانشجویان خود را از طریق کنکور ثبت‌نام می‌کند؛ لذا 89 درصد پذیرش دانشگاه‌های کشور براساس سابقه تحصیلی و فارغ از رقابت در کنکور است. در عین حال ملاحظه می‌کنید که فشار و استرس ناشی از امتحان کنکور در رشته‌های پرتقاضا کل نظام آموزش و پرورش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و یک کسب و کار بزرگ نزدیک به 20 هزار میلیارد تومانی در کلاس‌های کنکور به وجود آورده که خود این امر قبولی در رشته‌های پرطرفدار را تبدیل به یک تبعیض اجتماعی کرده است.»
در سال‌های اخیر موضوع موسسه‌هایی که با نام موسسه‌های کنکور در ذهن عموم مردم شناخته می‌شوند بسیار مورد توجه قرار گرفته و هر از گاهی با هر خبری که در مورد ناتوانی در حذف کنکور می‌رسد بخشی از منتقدان از برخی از این موسسه‌ها با نام «مافیای کنکور» یاد می‌کنند.

دانشگاه‌ها: جوگیر نشوید
موضوع دیگر که عاملی روز گذشته از آن سخن گفت روش فعلی برگزاری کنکور و مزایا و معایب آن بود.
در همین راستا به گفته او سیاست‌هایی در این خصوص تدوین شده است که ضمن ادامه یافتن آزمون سراسری سنجش و پذیرش نقش تحصیلات دوره دبیرستان در ارزیابی حداکثری خواهد شد. «سهم 60 درصدی آزمون‌های استاندارد آموزش و پرورش و تاثیر 40 درصدی کنکور در پذیرش نهایی» یکی از محورهای این طرح است. یکی از نکات اصلی صحبت‌های عاملی این بود که با شیوه فعلی خود دانشگاه‌ها، برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر، نقشی در تعیین دانشجویی که می‌پذیرند، ایفا نمی‌کنند: «سیاست‌های ساماندهی سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به آموزش عالی بر مبنای مطالعه تجربه‌های موفق جهانی تدوین شده است و نگاه همه‌جانبه‌ای به آینده دانش‌آموز و دانشجو دارد، لذا تنوع ارزیابی و تمرکززدایی از پذیرش یکی از محورهای مهم این طرح است.
از سوی دیگر نقش پذیرنده دانشجو که دانشگاه است، در وضعیت فعلی تقریبا صفر است و دانشگاه اراده‌ای در پذیرش یا عدم پذیرش داوطلب ندارد و صرفا بر مبنای نمره آزمون، رتبه‌های برتر به دانشگاه‌های برتر می‌روند.» در عین حال چند ماه قبل‌تر روسای همین دانشگاه‌ها گفته بودند که برای ساماندهی کنکور نباید درگیر جوی شد که کاملا علیه کنکور برقرار است.
اواخر آبان‌ماه سال گذشته و در جریان جلسه ١٣٨ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، به ریاست عاملی و در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، جمعی از روسای دانشگاه‌های بزرگ نظرات‌شان را در مورد کنکور و نحوه پذیرش دانشجو گفتند. آن زمان اولین منتقد، محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد بود که در مورد نحوه پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی گفت: «بحث پذیرش بدون کنکور به یک مساله تبدیل شده است و معدل‌های بسیار پایین به این شیوه وارد دانشگاه می‌شوند و هیچ رقابتی و نظارتی بر آن نیست.» محمود نیلی‌احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران یکی از آنهایی است که معتقد است نباید در مورد این مساله اسیر جو شد: «در تصمیم‌گیری برای کنکور نباید زیاد به جو موجود توجه کرد، زیرا در چند سال گذشته رشته‌های پزشکی متقاضی زیادی داشته ولی ۱۰ سال پیش هم رشته‌های مهندسی پرمتقاضی بود. به عقیده بنده این امر وابسته به شرایط اقتصادی است و با تغییر شرایط این گرایش نیز عوض خواهد شد.»
او معتقد بود که حذف کنکور و قرار دادن تمام رشته‌ها و گرایش‌ها در درون آن غیرممکن است: «باید تجربیات دنیا را بپذیریم. در کمتر کشوری کنکور سراسری به شیوه کشور ما برگزار می‌شود. در وضعیت کنونی خلاقیت در دانشگاه‌ها وجود ندارد. برای اصلاح کنکور، جدا شدن سنجش از پذیرش امری ضروری است.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها