رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542582

شوک سیدحسن خمینی به اصلاح طلبان /ادعای عجیب کاندیدای نظامی انتخابات 1400 /افشاگری علیه زاکانی و مرکز پژوهش‌ها

ساعت 24-هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ سید حسن خمینی

زمزمه‌های حضور یک کاندیدا متفاوت میان اصلاح‌ طلبان که از قضا طی روزهای که گذشت اوضاع را اندکی برای اصلاح‌طلبان متفاوت ساخته بود؛ کسی نبود جز سید حسن خمینی. با جدی شدن زمزمه کاندیداتوری سیدحسن خمینی، اصلاح‌طلبان با امیدی دوچندان خود را برای انتخابات پیش‌رو مهیا می‌کردند و باورشان این بود در صورت حضور یادگار امام در صحنه انتخابات نه‌ تنها احتمال پیروزی آنان افزایش خواهد یافت، بلکه احتمال افزایش مشارکت انتخاباتی نیز به‌طور کلی بیشتر می‌شد. نکته‌ای که برخی نظرسنجی‌های معتبر داخلی نیز موید آن بود و از این حکایت داشت که سیدحسن خمینی در صورت کاندیداتوری دست‌کم می‌تواند رقیبی بسیار جدی برای رقبای اصلی در جناح راست باشد.

اما اظهارات اخیر سیدیاسر خمینی همه معادلات اصلاح طلبان را عوض کرد. سیدیاسر خمینی، برادر سیدحسن خمینی، در اظهاراتی که پایگاه خبری-تحلیلی جماران اقدام به انتشار آن کرد، توضیح داد: «در هفته‌ها و بلکه ماه‌های اخیر، اقبال زیادی به اخوی گرامی جناب حاج حسن آقا شد و بزرگان زیادی از عاشقان امام، ایثارگران، مذهبیون، خانواده‌های شهداء، سیاسیون و دانشگاهیان کشور ایشان را تنها کسی دانستند که می‌تواند کشور را با شعار «همه با هم» امام خمینی متحد کند.»

او با بیان اینکه حاج حسن آقا هنوز این درخواست‌ها را نپذیرفته بودند، گفته است: «ایشان با تردید در حال مشورت و بررسی جوانب امر بودند تا اینکه مطابق دیدارهای نوبه خود با رهبری به دیدن ایشان رفتند که طی این ملاقات، رهبر انقلاب کاندیداتوری ایشان در انتخابات را به صلاح ندانستند و با بیان اینکه حاج حسن آقا را مانند فرزند خود می‌دانند، از ایشان خواستند که در شرایط فعلی به این عرصه ورود نکنند. با توجه به این توصیه، طبیعی است که تصمیم ایشان روشن است و اخوی یقینا تصمیمی برای کاندیداتوری ندارند.»

اتفاق هفته؛ رستم قاسمی

رستم قاسمی در برنامه «دست‌ خط» بیستم بهمن ‌ماه، توضیحاتی درباره مراودات اقتصادی با سوریه و عراق ارایه کرد و با اشاره به اینکه این دو کشور «بازار بزرگی» هستند که می‌توانند در اختیار کشور ما باشند، مدعی شد که توافقات خوبی با آنها امضا شده است. او گفت که «اگر ما در سوریه هزینه کرده‌ایم، اولا دو اتفاق افتاده است؛ یک اتفاق اینکه ما با دولت سوریه توافق کردیم یک مابه‌ازایی بابت هزینه‌های‌مان از سوریه گرفته‌ایم.» قاسمی در ادامه با اشاره به توافقنامه‌ای معروف به توافقنامه ۲۰۱۵ که خود او آن را به امضای دو دولت رسانده، گفت: «در سال برای ارتقای وضعیت کشاورزی‌مان در کشور نیاز به کود فسفات داریم. در عوض، معادن بسیار غنی با کیفیت بسیار خوب فسفات در سوریه وجود دارد که ما براساس توافقی که با دولت سوریه کردیم بیش از هزار میلیارد تُن از بهترین معادن فسفات سوریه را (هم دولت سوریه و هم پارلمان سوریه تصویب کرده) که ما اگر بتوانیم خوب انتقال دهیم، ۱۰۰ سال طول خواهد کشید که ما بتوانیم از این منافع استفاده کنیم. ضمنا نه تنها برای کشور خودمان، بلکه می‌توانیم بدون هیچ عوارضی، به هر کشوری از دنیا صادر کنیم.» ادعای توافق با دولت سوریه برای گرفتن بیش از «هزار میلیارد تن» فسفات از سوی افکار عمومی و متخصصان با واکنش مواجه شد.

رستم قاسمی، وزیر سابق نفت، در توییتی در این باره توضیح داد و نوشت: «ضمن تشکر از دقت نظر بینندگان عزیز برنامه دست خط، عدد صحیح سهم ایران در قرارداد استراتژیک معادن فسفات سوریه بیش از یک میلیارد تن و سهم روسیه حدود صد و پنج میلیون تن است که باعرض پوزش به اشتباه هزارمیلیون تن را هزار میلیاردتن عرض کردم. قبلاً درصداوسیما شرح دقیق قرارداد را اعلام نموده بودم.»

خبر هفته؛ ابتلا آیت الله علم الهدی به کرونا و بستری شدن آیت الله مکارم شیرازی

تست کرونای نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی روز یکشنبه مثبت اعلام شد و در حال حاضر علائم و عوارض خاصی از بیماری کرونا در وی مشاهده نمی‌شود. سیداحمد علم‌الهدی فعالیت‌های خود را در قرنطینه خانگی انجام می‌دهد و حال عمومی وی مساعد است.

همچنین آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، به دلیل کسالت و ضعف در یکی بیمارستان های تهران بستری شد.

خبرنگار برنا قم، در گفتگو با یکی از مسئولان بیمارستان در تهران آخرین وضعیت این مرجع تقلید را جویا شد که وی گفت: در حال حاضر حال عمومی وی مناسب است و در بخش بستری هستند.

وی افزود: تاکنون مشکل خاصی برای ایشان پیش نیامده و امیدواریم که به زودی مرخص شوند.

حاشیه هفته؛ افشاگری درباره مرکز پژوهش‌های مجلس

نماینده مردم گرمسار در مجلس خواستار شفاف سازی در مورد عملکرد ساختار سازمانی مرکز پژوهش ها و همچنین اخباری مبنی بر پرداخت های نامتعارف و خارج از روابط استخدامی در این مرکز شد.

اردشیر مطهری خطاب به زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: اخباری در خصوص پرداخت‌های نامتعارف و خارج از روابط استخدامی در مرکز پژوهش‌ها به گوش می‌رسد که باید شفاف سازی شود. همچنین با تأسیس غیرقانونی مرکز پژوهش‌ها در قم اعتراض علمای این شهر را برانگیخته‌اید، سوال بنده این است که مگر قرار نبود مرکز تحقیقات اسلامی قم امور مربوط به اسلامیت و تحقیقات و طرح‌های مجلس را برعهده داشته باشد لذا باید به این موضوع هم توجه شود.

رییس مرکز پژوهش های مجلس در واکنش به اظهارات نماینده گرمسار در مورد شفاف سازی استخدام افرادی در این سازمان گفت: برخی جریان‌های سیاسی با موضوع انتخابات آینده و تضعیف مجلس این مسائل را مطرح کردند.

سوژه هفته؛ صف کاندیداها برای ورود به پاستور

ترافیک در مسیر پاستور به شدت شلوغ است. قبل از تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ چهره‌هایی اعلام نامزدی کردند و حالا پس از تعطیلات نوروزی تقریبا هر روز شاهد اعلام کاندیداتوری یکی از چهره‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... هستیم.

حاشیه هفته؛ میهمان کره ای

ماجرا از آنجا آغاز شد که پس از خروج رئیس‌ جمهور سابق آمریکا از برجام و شروع تحریم‌های جدید هفت میلیارد دلار از پول ایران در دو بانک کره جنوبی بلوکه شد و اختلاف تهران و سئول شروع شد. این اختلافات زمینه سفر «چانگ سیه کیون»، نخست وزیر کره جنوبی، به تهران را فراهم کرد. اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهوری، علی لاریجانی، مشاور مقام معظم رهبری و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، مقاماتی بودند که با نخست‌وزیر کره جنوبی درباره اختلافات مالی بین دو کشور و راه‌های بهبود آن به گفت‌وگو نشستند.

معاون اول رئیس‌جمهوری، یکشنبه‌ شب بعد از دیدار و گفت‌وگو با نخست‌وزیر کره جنوبی در یک نشست خبری مشترک حضور پیدا کرد و گفت: «متأسفانه در سه سال گذشته به دلیل پیروی کره جنوبی از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران که فاقد هرگونه مشروعیت بین‌المللی است، مناسبات دو کشور دچار رکود و کم‌تحرکی زیادی شده است. کاهش مناسبات دو کشور در حالی است که هیچ‌گونه تحریم بین‌المللی ازجمله تحریم سازمان ملل علیه ایران وجود نداشته است. متأسفانه اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدودکردن هفت میلیارد دلار منابع ارزی ایران که حاصل فروش قانونی و مشروع نفتی و میعانات گازی به این کشور بوده، روابط دو کشور را دچار رکود جدی کرده است». نخست وزیر کره جنوبی همچنین با علی لاریجانی، مشاور مقام معظم رهبری، دیدار و گفت‌وگو کرد و درباره بلوکه شدن پول های ایران بار دیگر انتقاداتی را متوجه آقای نخست وزیر کرد.

در ادامه نخست‌وزیر کره جنوبی روز دوشنبه به دیدار رئیس مجلس نیز رفت. محمدباقر قالیباف با انتقاد جدی از اقدام بانک‌های کره در مسدودکردن دسترسی ایران به منابع ارزی خود، افزود: «انتظار ما از جناب‌ عالی این است که راه‌حل‌های فوری و عملی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ارائه و پول‌های بلوکه ما آزاد شود. این انتظار مردم ایران از طرف کره جنوبی برآورده نشده است؛ حتی تجار که ارتباط مردمی خوبی با کره داشتند، نیز از روال پیش‌آمده ناخرسند هستند».

خبر مهم هفته؛ حمله به نطنز

ساعاتی بعد از برگزاری مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای، حادثه‌ای دیگر در یکی از تاسیسات هسته‌ای ایران رقم خورد و بامداد یکشنبه ۲۲ فروردین ماه، جمهوری اسلامی از وقوع حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز خبر داد.

خبر وقوع حادثه در نطنز را بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، صبح یکشنبه تایید کرد و گفت: این اتفاق صدمه انسانی و محیط‌زیستی به ‌دنبال نداشته و دلایل آن در دست بررسی است. پس از آن علی‌اکبر صالحی و بهروز کمالوندی رییس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی از این مجتمع هسته‌ای بازدید کردند که در جریان این بازدید، کمالوندی دچار سانحه و به بیمارستان منتقل شد.

پیش از آن روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز به نقل از دو منبع آگاه امریکایی و اسراییلی مدعی شده بود که حمله به سیستم برق‌رسانی این تاسیسات هسته‌ای ایران از سوی اسراییل بوده اما مشخص نیست این حمله با اطلاع جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده، انجام شده است یا خیر. البته این روزنامه همچنین مدعی شد که شدت حمله به قدری بوده که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را با وقفه‌ای ۹ ماهه روبه‌رو خواهد کرد. پس از آن روزنامه جورزالم‌پست نیز تایید کرد که حادثه‌ای برای تاسیسات هسته‌ای رخ نداده، بلکه این یک حمله سایبری اجرا شده از سوی اسراییل بوده است. همزمان کانال ۱۳ اسراییل مدعی شد انفجار در نطنز سایبری نبوده و به وسیله مواد منفجره دفن شده اتفاق افتاده است. در ادامه سرپرست گروه فنی بررسی حادثه به «نورنیوز»، رسانه منتسب به شورای عالی امنیت ملی گفت: «اخباری که از سوی برخی رسانه‌های خارجی در خصوص علت حادثه امروز در مجتمع غنی‌سازی نطنز منتشر شده صرفا فضاسازی رسانه‌ای است و پایه و اساس واقعی ندارد.» روز دوشنبه نیز یک مقام مطلع وزارت اطلاعات به همین رسانه امنیتی گفته ‌بود: «هویت فردی که با ایجاد اختلال در سیستم برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن نطنز باعث قطع برق‌رسانی به یکی از سالن‌های این مجتمع شده بود، شناسایی شده است.

علی‌اکبر صالحی این اقدام را «تروریسم هسته‌ای» توصیف کرد و آن را نشان‌دهنده ناکامی مخالفان مذاکرات ایران برای رفع تحریم‌های ظالمانه دانست. محمدجواد ظریف که به کمیسیون امنیت ملی مجلس رفته‌ بود تا در مورد مذاکرات وین توضیحاتی ارایه دهد، تاکید کرد که نطنز با ماشین‌های سریع‌تری به کار ادامه خواهد داد و انتقام این اقدامات را از اسراییل خواهیم گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در نامه‌ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد که تدابیر مهار آلودگی به موقع و حرفه‌ای توسط مدیریت و کارکنان وظیفه‌شناس کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز و سازمان انرژی اتمی ایران از آنچه که می‌توانست به یک فاجعه انسانی و زیست محیطی مبدل شود، جلوگیری کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهور، نیز در جلسه هیات دولت اقدام ایران در آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی را پاسخ به تروریسم هسته ای رژیم صهیونیستی دانست و گفت: غنی سازی ۶۰ درصدی ایران پاسخ و مقابله با خباثت بود، شما نمی توانید جنایت کنید، ما دست شما را می بریم و با جایگزین کردن سانتریفیوژهای IR۶ به جایIR۱ و غنی سازی ۶۰ درصدی دو دست شما را زدیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها