رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542679

استرالیا و گرجستان به تبع آمریکا نیروهایشان را از افغانستان خارج میکنند

ساعت 24-رسانه‌های استرالیایی می‌گویند که نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد که نیروهای استرالیا در ماه سپتامبر سال جاری از افغانستان خارج خواهند شد. نخست‌وزیر گرجستان نیز از برنامه‌ریزی این کشور برای خارج کردن نظامیانش از افغانستان خبر داد.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا امروز پنج‌شنبه اعلام کرد که این کشور ۸۰ پرسنل و نیروی نظامی باقی مانده‌اش را از افغانستان خارج می‌کند.

موریسون خاطرنشان کرد: همسو با آمریکا و دیگر هم‌پیمانان و شرکایمان، آخرین نیروها و پرسنل نظامی استرالیا در سپتامبر ۲۰۲۱ از افغانستان خارج خواهند شد.

نخست وزیر استرالیا افزود: در حالیکه کمک‌ها و حمایت‌های نظامی ما در افغانستان کاهش می‌یابد، ما همچنان در مسیر حمایت از ثبات در افغانستان از طریق همکاری با دیگر کشورها گام بر خواهیم داشت.

خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داد، ایراکلی گاریباشویلی، نخست‌وزیر گرجستان با انتشار بیانیه‌ای با یادآوری اینکه ناتو تصمیم گرفته تا ماه سپتامبر سال جاری به مأموریت خود در افغانستان پایان دهد، اعلام کرد: بر این اساس نیروهای گرجستان طبق برنامه توافق شده با ناتو افغانستان را ترک خواهند کرد.

وی با بیان اینکه روند ادغام گرجستان در ناتو ادامه خواهد داشت، گفت: نیروهای مسلح گرجستان از سال ۲۰۰۴ به عنوان هم‌پیمان ناتو در افغانستان خدمت می‌کنند. کشور ما یکی از بزرگترین شرکای ماموریت پشتیبانی قاطع ناتو (در افغانستان) بوده و تاکنون ۸۶۰ سرباز گرجی تحت فرماندهی ناتو در افغانستان خدمت کرده‌اند.

گاریباشویلی با تشکر از سربازان گرجی برای مبارزه در طول سال‌ها علیه تروریسم جهانی، تصریح کرد: «برای ما به عنوان عضوی از جامعه بین‌المللی پاکسازی افغانستان از تروریسم بسیار مهم است و ما افتخار می‌کنیم که در این امر سهیم هستیم».

گفتنی است گرجستان از سال ۲۰۰۴ به بعد با گروه ۵۰ نفره از نظامیان خود در ترکیب نیروهای ناتو در افغانستان مستقر شده و تاکنون نیز در آنجا حضور دارد.

پیش از این جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا بر پایان ۲۰ سال حضور نظامیان این کشور در خاک افغانستان تاکید کرد و گفته بود از اول ماه مه جدول زمانی خروج از افغانستان آغاز خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها