رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542854

چین خطاب به آمریکا: مسئولیت خود را بپذیرید

ساعت24-یک رسانه دولتی چینی اعلام کرد این کشور از آمریکا خواسته است مسئولیت‌های زیست محیطی خود را بر عهده بگیرد و خواستار همکاری دو کشور در این زمینه شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن‎؛ جان کری وزیر سابق امورخارجه آمریکا دوره ریاست جمهوری باراک اوباما (از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷) از چهارشنبه تا شنبه سفری رسمی به چین به عنوان فرستاده آمریکا در امور آب و هوا داشت. این نخستین سفر یک مسئول بلند پایه دولت جو بایدن به چین از هنگام ورود وی به کاخ سفید محسوب می‌شود.

هدف از این سفر جان کری به چین، آماده سازی مقدمات نشست سران مجازی درباره آب و هوا که این هفته به ابتکار جو بایدن برگزار می‌شود، بود. گفتگوهایی که پکن و واشنگتن به وسیله آن به طور موقت اختلافات متعدد خود را کنار می‌گذارند.

بنا بر اعلام خبرگزاری شین هوا، هان ژنگ، معاون نخست وزیر چین روز جمعه خطاب به جان کری گفت: «چین اهمیت ویژه‌ای به گفتگو و همکاری با آمریکا در زمینه تغییرات اقلیمی قائل است.»

وی که در پکن بود، در ویدیوکنفرانسی با جان کری گفت: «ما بازگشت آمریکا به توافق آب و هوایی پاریس را تبریک می‌گوییم. انتظار داریم که این توافق را حفظ کنند و مسئولیت هایشان را بر عهده بگیرند و در آن سهیم باشند.»

جو بایدن از نخستین روز ورود به کاخ سفید در تاریخ ۲۰ ژانویه، بازگشت امریکا به توافق آب و هوایی پاریس را که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا حدود چهار سال پیش از آن خارج شده بود، فعال کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه به طور خلاصه موضع پکن را در مورد بازگشت آمریکا به این توافق اعلام کرد و گفت: «این یک بازگشت شکوهمندانه نیست. بیشتر شبیه بازگشت یک دانش آموز بد به مدرسه بعد از مدتی ترک مدرسه است.»

وی از امریکا خواست توضیح دهد که چگونه جای خالی خود را در این توافق در این مدت چهار سال به خصوص در مورد تامین منابع مالی صندوق سبز آب و هوا جبران خواهد کرد. صندوق سبز آب و هوا یک ساز و کار سازمان ملل متحد است که هدف آن انتقال وجوه کشورهای ثروتمند به کشورهایی است که به شدت تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار گرفته اند.

جان کری پیش از سفر به چین اعلام کرده بود همکاری با چین در زمینه آب و هوا اقدامی ضروری است. این کشور آسیایی بزرگترین منتشر کننده گازهای گلخانه‌ای در جهان (حدود ۳۰ درصد کل) به شمار می‌رود.

به رغم تنش‌های بین چین و آمریکا از تجارت در هنگ کنگ تا در مورد تایوان و سرنوشت مسلمانان اویغور در سین کیانگ چین، همکاری پکن و واشنگتن در موفقیت ابتکارهای مربوط به آب و هوا حیاتی است.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها