رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542883

تصویر وین؛ از تاریکی به روشنی

ایران و آمریکا از خیلی دور به نزدیک رسیدند

ساعت24-به نظر می رسد ایران و آمریکا در مذاکرات زنده سازی برجام در پایتخت اتریش از راه دور و شکاف بزرگ عبور کرده و نزدیک هم شده اند. این را می توان از حرفهای پیشین روسها و حرفهای امروز عراقچی فهمید.

خبر
عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد اتمی ایران گفته است "تفاهم جدیدی" در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام در حال شکل گیری است و "اشتراکی در هدف نهایی بین همه طرف ها وجود دارد".عراقچی گفته است که مذاکرات به جایی رسیده که امکان کار کردن روی یک متن مشترک وجود دارد. به گفته وی ایران متن مورد نظر خود را در موضوع رفع تحریم های آمریکا و بازگشت به محدودیت های هسته ای ارائه کرده است.پیش از این میخائیل اولیانف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی وین، پیشرفت در مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی و گفت‌وگوی غیرمستقیم ایران و آمریکا را "کند" توصیف کرده اما گفته بود.هدف این مذاکرات رفع تحریم های ایالات متحده و بازگشت ایران به محدودیت‌های هسته‌ای است. دور تازه این گفت‌وگوها اواخر هفته گذشته آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.ایران به همراه اعضای گروه ۱+۴ یعنی بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به علاوه آلمان، امروز در کمیسیون مشترک شرکت کردند.
این کمیسیون در سطح معاونان و مدیران‌کل وزارت خارجه پنج کشور است. طرف ها در پایان این نشست اعلام کردند که برای ادامه مذاکرات فنی به توافق رسیده اند و در صورت لزوم کمیسیون مشترک دوباره تشکیل خواهد شد.عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد اتمی که در وین به سر می برد گفته بود جلسه امروز کمیسیون مشترک برجام به منظور بررسی گزارش کارگروه ها و مروری بر آخرین وضعیت برگزار می شود.در حال حاضر دو کارگروه رفع تحریم و بازگشت ایران به محدودیت های اتمی سرگرم یافتن راهی برای انجام این اقدامات هستند.هیچکدام از کشورهای شرکت در این مذاکرات جزئیاتی درباره گفت‌وگوها و دلایل کندی آن نداده است.از زمان دور اول مذاکرات تاکنون، تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران در نطنز دچار حادثه "خرابکاری" شده و ایران در واکنش به آن غنی سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصدی را آغاز کرده است.آمریکا و فرانسه از این اقدام انتقاد کرده اند و جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده گفته است که تصمیم تازه ایران باعث نمی شود آمریکا "امتیاز عمده ای" بابت آن بدهد.
عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد اتمی ایران هفته گذشته گفته بود که تا شش هفته دیگر که از زمان توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی باقی مانده، آمریکا باید ۱۵۰۰ مورد تحریم را رفع کند در غیر این صورت به گفته او وضعیت "سخت" می‌شود.آقای عراقچی درباره اهمیت مهلت زمانی ۶ هفته که نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری ایران است گفته بود: "برای ما بیش از آنکه انتخابات اهمیت داشته باشد، این مهم است که ما با آژانس انرژی اتمی توافقی سه ماهه انجام داده‌ایم که یک ماه و نیم از آن گذشته و یک ماه و نیم دیگر از آن باقی مانده است".
اشاره آقای عراقچی به توافق سه ماهه و موقت آژانس است که بر اساس آن ایران پذیرفته علیرغم توقف اجرای پروتکل الحاقی و کاهش سطح بازرسی‌های این نهاد، اجازه دهد دوربین‌های نظارتی به فعالیت خود ادامه دهند.

در پایان سه ماه اگر تحریم‌های آمریکا رفع شده باشد، اطلاعات ذخیره شده دوربین‌ها در اختیار بازرسان قرار می‌گیرد و سطح بازرسی‌ها دوباره افزایش می‌یابد؛ در غیر این صورت اطلاعات دوربین‌ها از بین برده می‌شود. بیشتر از نیمی از زمان توافق سه‌ماهه ایران و آژانس سپری شده و تنها ۵ هفته از آن باقی مانده است.

آمریکا می خواهد که در برابر رفع تحریم‌ها، ایران دوباره به تعهدات خود بازگردد یعنی غنی‌سازی ۲۰ درصدی را متوقف کند، ذخایر اورانیوم غنی شده خود را کاهش دهد و با اجرای پروتکل الحاقی، سطح بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی را بالا ببرد.

توقف غنی سازی ۶۰ درصدی هم احتمالا تازه ترین موضوع مذاکرات بین طرف ها خواهد بود.

در مقابل، ایران می‌خواهد قبل از عمل به این اقدامات، آمریکا تحریم‌های دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ را رفع کند و به تهران فرصت دهد رفع این تحریم‌ها در عمل را بسنجد تا اطمینان حاصل کند که موانع تحریم در عمل برداشته شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها