رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542928

آیا الکنو امروز به تهران میرسد؟

ساعت 24-والیبال ایران همچنان در انتظار ورود «ولادیمیر الکنو» است. اردوی تیم ملی والیبال در حالی بیشتر از دو هفته است آغاز شده که هنوز سرمربی روس نتوانسته خودش را به تهران برساند.

پیش‌ازاین قرار بود ولادیمیر الکنو، سرمربی تیم ملی، از ۲۲ فروردین به ایران بیاید و پس از برگزاری اردوی ۱۰‌روزه، تیم ملی راهی روسیه شود تا پیش از مسابقات لیگ ملت‌ها اردویی در کازان برگزار شود؛ اما با شروع سال جدید برنامه‌ریزی فدراسیون به‌خوبی پیش نرفت. الکنو که نتایج ضعیفی با تیم باشگاهی زنیت‌کازان کسب کرده، هر روز حضور خود در ایران را به تعویق می‌اندازد و مشخص نیست چه زمانی وارد ایران خواهد شد. لیگ روسیه ۲۱ فروردین به پایان رسید و با توجه به ناکامی تیم زنیت و کسب عنوان پنجمی و پایان کار زودهنگام این تیم در سوپرلیگ روسیه، انتظار می‌رفت سرمربی تیم ملی زودتر یا حداقل در تاریخ مقرر در ایران حاضر شود؛ اما نه‌تنها این اتفاق رخ نداد؛ بلکه برخلاف وعده مسئولان فدراسیون حتی «توتولو» دستیار الکنو نیز دیرتر از تاریخ اعلام‌شده وارد کشور شد. تا به امروز و پس از کنسلی تاریخ ورود سرمربی در تاریخ ۲۲ فروردین، تاریخ‌های ۲۵، ۲۶ و ۲۷ فروردین عنوان شد. دلیل تأخیر اولیه ملاقات «الکنو» وضعیت مادرش عنوان شد و در ادامه محدودیت‌های پروازی و کرونا باز هم پرواز این سرمربی را به تأخیر انداخت. حالا با برنامه‌ریزی تازه فدراسیون والیبال قرار است امروز خودش را به ایران برساند.

توتولو رسما کار را شروع کرد

تمرینات تیم ملی والیبال برای شرکت در رقابت‌های لیگ جهانی و بازی‌های المپیک 2020 توکیو در حالی از بعد تعطیلات نوروز با مربیان داخلی آغاز شده که تنها معطوف به تمرینات بدن‌سازی، ریکاوری و فیزیوتراپی بوده تا اینکه الکنو به تیم ملحق شود. البته در چند روز اخیر با ورود «توماس توتولو» اردوی تیم رسما حال و هوای جدی‌تری به خود گرفت. مرد ایتالیایی که دستیار اول ولادیمیر الکنو در این تیم است، چند روز زودتر از سرمربی به تهران آمده تا در این فاصله ملی‌پوشان را با فضای تمرینات جدید آماده کند. توتولو از مربیان سرشناس والیبال جهان است که سال‌ها با الکنو کار کرده و گفته می‌شود در کادر مربی روسی همه‌کاره تمرینات است.

غیبت لژیونرها در اردو

الکنو درحال‌حاضر ۲۷ بازیکن را به اولین مرحله اردوی تیم ملی دعوت کرده و در مراحل بعدی و پس از بررسی عملکرد آنها، احتمال دعوت نفرات دیگر همچنان وجود دارد. از بین این نفرات، هشت ملی‌پوش لژیونر هستند که هنوز در ترکیب تیم قرار نگرفته‌اند. فعلا فقط امیر غفور در اردو دیده می‌شود. این پشت‌خط‌زن باتجربه تیم ملی که نیم‌فصل دوم را در لیگ ترکیه سپری کرد، بعد از پایان کارش ترجیح داده هرچه سریع‌تر وارد اردوی تیم ملی شود. هنوز زمانی برای ورود سایر لژیونرها از جمله سعید معروف، سیدمحمد موسوی، میلاد عبادی‌پور، بردیا سعادت، امیرحسین اسفندیار، جواد کریمی و امیرحسین توخته اعلام نشده؛ درحالی‌که مأموریت باشگاهی برخی از آنها به اتمام رسیده و برخی هم هنوز مشغول بازی در تیم باشگاهی خود هستند. درباره زمان حضور بقیه لژیونرها در اردو باید منتظر نظر الکنو بود. او و دستیار ایتالیایی‌اش وضعیت لژیونرها را رصد می‌کنند و به‌زودی تکلیف حضور آنها مشخص خواهد شد.

خبری از سعید معروف هم نیست

جدای از الکنو که هنوز از زمان دراختیارگرفتن سکان هدایت تیم ملی در تهران دیده نشده، سعید معروف، کاپیتان و پاسور تیم نیز با وجود بازگشت به ایران از چند هفته قبل، هنوز وارد اردوی تیم ملی نشده است. به نظر می‌رسد او بعد از ورود الکنو، خودش را به اردو برساند تا تمرینات به شکلی کاملا متفاوت و البته جدی‌تر برای حضور در لیگ ملت‌ها و در نهایت المپیک توکیو پیگیری شود.

حمله کرونا به اردوی تیم ملی والیبال

البته از میان 19 نفر باقی‌مانده‌ای که مرحله نخست اردوی تیم ملی را آغاز کردند، تعدادی از بازیکنان هم به‌ناچار از این ترکیب خط خوردند؛ چراکه با ویروس کرونا دست به گریبان شدند. پوریا فیاضی، محمدرضا حضرت‌پور، آرمان صالحی، پوریا یلی، علی‌اصغر مجرد و محمدطاهر وادی بازیکنانی بودند که در کنار پیمان اکبری، مربی تیم در بدو حضور در اردو، تست‌های‌شان مثبت شد. این نفرات دوران قرنطینه را سپری کردند و آن‌طورکه گفته می‌شود به تمرینات بازگشته‌اند.

چالش دستیار ایرانی روی نیمکت الکنو

از مدت‌ها قبل که ولادیمیر الکنو به‌عنوان سرمربی تیم ملی والیبال انتخاب شده بود، اعلام شد که او فقط توماس توتولو، دستیار ایتالیایی‌اش را به ایران می‌آورد و قرار است دو مربی ایرانی هم در کادر فنی حضور داشته باشند. سیاست فدراسیون والیبال این بود که با هدف کسب تجربه برای مربیان وطنی فرصتی برای آنها مهیا کند تا بتوانند در کنار الکنو که از او به‌عنوان یکی از بزرگان والیبال دنیا یاد می‌شود، بهره ببرند. با توجه به این موضوع فدراسیون با چند مربی جلسه برگزار کرد و در نهایت برترین مربیان لیگ برتری و آنهایی که در سال‌های اخیر هم سابقه حضور در تیم ملی را داشتند، به اردو دعوت شدند. پیمان اکبری، رحمان محمدی‌راد، سعید رضایی و محمدرضا تندروان، چهار مربی انتخابی فدراسیون برای حضور در اردوهای ملی بودند تا در نهایت دو مربی ایرانی در المپیک توکیو کنار «الکنو» روی نیمکت بنشینند. رحمان محمدی‌راد نخستین مربی بود که پیشنهاد فدراسیون را نپذیرفت تا در فهرست رسمی اولیه اعلام‌شده از سوی فدراسیون برای آغاز اردوها حضور نداشته باشد. با شروع اردوها غیبت سعید رضایی به چشم آمد و در نهایت فدراسیون به صورت رسمی خبر از انصراف سعید رضایی از اردوهای ملی داد.

حال عدم تمایل مربیان باتجربه و نام‌آشنای ایرانی به حضور در اردوهای ملی و کناره‌گیری آنها سؤالی را در ذهن مخاطبان و اهالی رسانه ایجاد کرده است که دلیل این کناره‌گیری‌ها آن هم در آستانه المپیک چیست؟

در این زمینه گفته می‌شود الکنو از زمان توافق با ایران درخواست استفاده از مترجم روسی را داشته است تا در المپیک و در مواقع حساس به‌سرعت بتواند نکات خود را به ملی‌پوشان انتقال دهد. این درخواست ابتدا با مخالفت رئیس فدراسیون مواجه شد؛ چراکه در صورت حضور مترجم روسی روی نیمکت، تنها یک مربی ایرانی می‌تواند روی نیمکت حضور داشته باشد و این با سیاست فدراسیون در تضاد است. از سوی دیگر باید به الکنو برای این درخواست حق داد؛ چراکه او به زبان انگلیسی تسلط ندارد و برای انتقال سریع صحبت‌هایش به ملی‌پوشان در شرایط حساس مسابقات و بازی‌های المپیک نیاز به مترجم روسی دارد. ترجمه صحبت‌هایش از طریق دستیارش توتولو یک بار به روسی، بار دیگر به انگلیسی و سپس به فارسی پروسه‌ای طولانی در شرایط حساس بازی است. در این شرایط باید گفت این اتفاقات کار الکنو را راحت‌تر کرده؛ چون قرار بود او دو مربی را از بین این چهار نفر انتخاب کند. حالا به نظر می‌رسد پیمان اکبری و محمدرضا تندروان مربیان تیم ملی در لیگ ملت‌ها و المپیک توکیو باشند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها