رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542950

به بهانه کوچ غریبانه امپراتور شمالی

مرگ بر اثر کرونا به مستطیل سبز رسید

ساعت 24-نادر دست‌نشان هم رفت. امپراتور فوتبال شمال ایران. اسطوره نساجی. رفت پیش علی انصاریان. پیش مهرداد میناوند. پیش چند صد نفری که هر روز در این کشور بر اثر کرونا جان می‌دهند. پیش هزاران نفری که از یک سال پیش تنها یک عدد بودند که به اعداد قبلی اضافه شدند.

خبر
اهالی فوتبال دوباره هشتگ واکسن بخرید را ترند کردند. ترندی که رفت کنار موارد قبلی. علی دایی نوشت. علی کریمی نوشت. همه آنهایی که صدای‌شان بلندتر است نوشتند تا به گوش کسانی که باید برسد. وزیر بهداشت هم همان روز مثل همیشه گفت ان‌شاءالله به زودی!
رفتن نادر دست‌نشان غم‌انگیز است. مثل تمام جان‌های عزیزی که در این بیش از یک سال از دست دادیم. در عین حال اتفاقی که روز جمعه رخ داد یک بعد بسیار مهم دیگر هم دارد که باید حتما جدی گرفته شود. اینکه نادر دست‌نشان از جمله کسانی بود که در خلال مسابقات فوتبال به کرونا مبتلا شد. از این منظر او با مرحوم انصاریان و میناوند تفاوت دارد. با تمام کسانی که در زندگی‌ شخصی‌شان به بیماری مبتلا شدند فرق دارد. دست‌نشان در حالی به ویروس کرونا مبتلا و در نهایت درگذشت که هدایت تیم رایکا بابل را در لیگ دسته یک برعهده داشت. او به همراه تیم رایکا از روز هفتم فروردین کارش را در سال جدید آغاز کرد و سپس در روز بیستم فروردین خبر رسید که در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده است. پس کاملا مشخص است که مرحوم دست‌نشان در زمانی که رقابت‌های فوتبال و تمریناتش جریان پیدا کرد به بیماری مبتلا شده بود. اینکه آیا قبل از شروع تمرینات تیم رایکا از بازیکنان این تیم تست کرونا گرفته شده یا خیر، سوالی است که مدیران تیم بابلی باید به آن پاسخ بدهند. با این حال تست گرفتن در آغاز تمرینات یک بحث است و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی لیگ‌های فوتبال کشور بحث دیگر. در دستورالعمل بهداشتی مسابقات لیگ آمده است که تیم‌ها هر دو هفته یک‌بار موظف به انجام تست پی‌سی‌آر هستند. این خبر را سهیل مهدی در اواخر سال 1399 مطرح کرد. همان موقع خیلی‌ها به این زمان‌بندی اعتراض کردند، چراکه هر دو هفته یک‌بار تست گرفتن عملا کمکی به شناسایی موارد بیماری قبل از آلوده کردن دیگران نمی‌کند. با این حال شرایط نسبتا پایدار کشور در پایان سال ۹۹ و همچنین خوب شدن تمام فوتبالیست‌ها و مربیان مبتلا شده شاغل در لیگ برتر و دسته یک و حتی تمام لیگ‌های فوتبال دنیا به نوعی باعث بروز خوشبینی بین مدیران و حتی خود اهالی فوتبال شده بود. تصور عمومی بر این شده بود که فوتبالی‌ها کرونای خفیف می‌گیرند. این تصور را می‌توان در رفتار مسوولان و رسانه‌ها و هواداران فوتبال ردیابی کرد. وقتی برای نخستین‌بار در شروع بازگشایی لیگ برتر خبر رسید بازیکنان استقلال به کرونا مبتلا شدند همه وحشت کردند اما وقتی همین اتفاق ابتدای سال جاری رقم خورد دیگر کسی نگران نشد. همه گمان کردند آنها با ۱۴ روز قرنطینه مشکل را پشت سر می‌گذارند. اتفاقی که برای همه رخ داد جز یک نفر؛ نادر دست‌نشان. ساده‌انگاری و فراموش کردن پروتکل‌های بهداشتی در تمامی کشور به فاجعه منجر شده و در فوتبال هم همین‌طور. ما نادر دست‌نشان را از دست دادیم تا یادمان بیاید که فوتبالی‌ها هم می‌توانند مبتلا شوند و بیماری سختی را پشت سر بگذارند و حتی جان‌شان را هم از دست بدهند. ستاد مقابله با کرونا در ورزش و فدراسیون پزشکی ورزشی به اضافه مدیران فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بدون شک در این اتفاق دخیل هستند همان‌طور که ستاد کل مقابله با کرونا و وزارت بهداشت و مجموعه دولت در سیاه شدن شرایط کرونایی در کشور مقصرند.
هفته‌های زیادی تا پایان رقابت‌های لیگ‌های دسته برتر تا سطوح پایین‌تر باقی مانده و با توجه به اینکه قرار نیست مسابقات تعطیل شود باید بازنگری جدی در قوانین بهداشتی مسابقات صورت بگیرد، چراکه هم شرایط کشور عوض شده و هم برای نخستین‌بار از زمان ورود کرونا به کشور ما یک فرد شاغل در مسابقات را از دست دادیم. دیگر هر دو هفته تست گرفتن کمکی به مهار شیوع ویروس بین تیم‌های فوتبال نمی‌کند. دیگر نباید با دیده اغماض به حضور هواداران سر تمرین تیم‌ها و مقابل هتل‌های اقامت و گاهی اوقات در کنار زمین نگاه شود. دیگر نباید اجازه داده شود اهالی رسانه در نزدیک‌ترین حالت ممکن و گاهی بدون ماسک با بازیکنان و مربیان گفت‌وگو کنند. اینها چیزهایی است که به وضوح در هفته‌های گذشته لیگ برتر مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند. یادمان نرفته در بازی پرسپولیس و پدیده در ورزشگاه امام رضای مشهد چند صد نفر هوادار که معلوم نبود از کجا آمده بودند در ورزشگاه حضور داشتند! کم ندیدیم اعضای کادر فنی و بازیکنان روی نیمکت را که به ماسک زدن توجهی ندارند. بازیکنان و مربیانی را دیدیم که بدون توجه به پروتکل‌ها رفتارهای پرخطر از خودشان بروز می‌دهند و مسوولان برگزاری مسابقات در تمام این مدت چشمان‌شان را بستند و با سهل‌گیری از کنار تخلفات گذشتند. روز جمعه سهیل مهدی، سرپرست برگزاری رقابت‌های لیگ اعلام کرد به بیماری کرونا مبتلا شده اما خدا را شکر شرایط خوبی دارد. با آرزوی سلامت برای ایشان امیدواریم به محض بازگشت طرح تغییر شیوه‌نامه بهداشتی مسابقات لیگ را پیگیری کند و روی رعایت قوانین هم سختگیری بیشتری به خرج دهد. همچنین از سایر کسانی که به هر نوعی با برگزاری رقابت‌های فوتبال در ارتباط هستند می‌خواهیم که با وسواس کامل روی انجام پروتکل‌ها نظارت و قوانین را با توجه به وضعیت روز کشور به‌روز رسانی کنند. متاسفانه حتی اگر امروز هم این کار انجام شود دیر است چون یکی از گنجینه‌های فوتبال ایران از دست رفته اما به هر حال بهتر از این است که خدای نکرده کرونا بتواند قربانی‌های بیشتری از فوتبال بگیرد. ضمنا واکسن هم بخرید!
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها