رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542978

تنش‌های روسیه و اوکراین بالا گرفت؛انگلیس هم ناو جنگی اعزام کرد

ساعت24-خبرگزاری رویترز با اشاره به‌افزایش تنش میان مسکو و کی‌ف در هفته‌های گذشته، از ارسال ناوهای جنگی انگلیس به دریای سیاه با هدف حمایت از تمامیت ارضی اوکراین در ماه می (اردیبهشت) خبر داد.

به نقل از این خبرگزاری انگلیسی، کشتی های جنگی انگلیس با افزایش تنش میان اوکراین و روسیه در ماه آینده میلادی (ماه می) به سمت دریای سیاه حرکت می کنند.

در حالیکه تنش میان مسکو و کی‌ف در میانه استقرار نیروهای روسی در مرز و درگیری در شرق اوکراین بین ارتش و جدایی طلبان طرفدار روسیه افزایش یافته است، تارنمای روزنامه "ساندی تایمز" هم به نقل از منابع ارشد نیروی دریایی گزارش داد که این اعزام با هدف نشان دادن همبستگی با اوکراین و متحدان ناتو انگلیس است. بر اساس این گزارش، یک ناوشکن نوع ۴۵ مجهز به موشک های ضدهوایی و یک ناوچه ضد زیردریایی نوع ۲۳ ناوگان نیروی دریایی سلطنتی را در مدیترانه ترک خواهد کرد و به سوی تنگه بسفر در دریای سیاه حرکت می کند.

این گزارش می افزاید: جت های رادارگریز "اف ۳۵ بی لایتنینگ" و بالگردهای شکار زیردریایی مرلین برای پشتیبانی از کشتی های جنگی در ناوگروه عملیاتی آماده خواهند بود.

در پی انتشار این گزارش، یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس گفت: دولت انگلیس با همکاری اوکراین از نزدیک در حال بررسی شرایط بوده و همزمان در تماس با مقامات مسکو برای تنش زدایی است. وی افزود: انگلیس و متحدان بین المللی حمایت بی دریغ خود را از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین اعلام می کنند.

روابط میان روسیه و اوکراین پس از استقلال این کشور در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی همواره پرتنش بوده است. از دید کشورهای غربی و به ویژه اعضای ناتو، روسیه در مرزهای غربی خود در حال توسعه طلبی بوده و با همین هدف در سال ۲۰۰۸ به گرجستان و در ۲۰۱۴ به اوکراین لشگرکشی کرده است.

در ادامه درگیری های سال ۲۰۱۴، روسیه توانست شبه جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کند و از آن پس روابط غرب و روسیه بیش از پیش تنش آلود شد، هرچند اتحادیه اروپا، ناتو و آمریکا، به جز چند مورد تحریم، در عمل کار خاصی علیه روسیه از پیش نبردند.

در روزهای اخیر بار دیگر مناطق مرزی میان روسیه و اوکراین شاهد تنش بوده است. دبیرکل ناتو روز سه شنبه هفته گشذته، روسیه را به انتقال هزاران نیروی آماده رزم به منطقه مرزی با اوکراین متهم کرد. روس ها این موضوع را رد نکرده و در مقابل، غرب و آمریکا را متهم می کنند که با مسلح کردن برخی نیروهای اوکراینی در صدد ایجاد بی ثباتی و ایجاد چالش برای روسیه هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها