رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 543065

هر آنچه که باید از کسب سهمیه المپیک برای وزنه برداران ایرانی بدانید

پرده‌ای دیگر از نبرد رستم و سهراب

ساعت 24-مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا از روز گذشته با وزنه زدن پوپک بسامی برای ایرانی‌ها آغاز شد.

آغاز مسابقات وزنه برداری قهرمانی آسیا و تلاشی دیگر برای کسب سهمیه المپیک توکیو. بدون تعارف کار سخت است و شاید فقط علی داوودی باشد که اگر وزنه هایش را بزند و در اصطلاح اوت نکند می تواند مطمئن باشد سهمیه المپیک را گرفته است. وضعیت برای سهراب مرادی و کیانوش رستمی اما به راحتی علی داوودی نیست. سهراب پس از آن مصدومیت لعنتی حالا می خواهد شانس خودش را در ازبکستان، مسابقاتی که امتیازهایش در رده طلایی حساب می شود امتحان کند. سهراب در وزن تخصصی خودش یعنی 96 کیلوگرم وزنه خواهد زد اما کیانوش رستمی وضعیت متفاوتی دارد. کیانوش برای این گزینشی یک وزن پایین تر آمده تا شانس بیشتری برای کسب امتیاز داشته باشد. البته اگر کیانوش سهمیه بگیرد دوباره باید به دسته المپیکی 96 کیلوگرم برگردد. در این مطلب شانس سه وزنه بردار اصلی که می توانند سهمیه کسب کنند را بررسی کرده ایم.

چه کسانی سهمیه المپیک می گیرند؟
8 نفر اول هر وزن به همراه بهترین وزنه برداران هر قاره موفق به کسب سهمیه خواهند شد.البته گرفتن این سهمیه ها شرایط خاصی دارد. مثلا ایران فقط دو سهمیه دارد و حتی اگر وزنه برداران ایران جزو 8 نفر اول باشند فقط دو نفر از آنها می توانند در توکیو وزنه بزنند.
شرط بعدی این است که بر خلاف دوره های قبلی از هر کشور فقط یک وزنه بردار می تواند در هر وزن سهمیه بگیرد. این یعنی از بین سهراب مرادی و کیانوش رستمی در بهترین حالت ممکن یک نفر سهمیه المپیک را کسب خواهد کرد و نفر دیگر شانسی برای حضور در المپیک نخواهد داشت.

سهراب و کیانوش در چه شرایطی سهمیه می گیرند؟
با توجه به امتیاز نفرات برتر در رنکینگ المپیکی وزن 96 کیلوگرم سهراب و کیانوش شانس این را ندارند که در بین 8 نفر برتر قرار بگیرند. به همین دلیل تمرکز آنها روی این است که بعد از آن 8 وزنه بردار برتر عنوان بهترین در قاره آسیا را کسب کنند. در حال حاضر در آسیا رقیب جدی آنها رسولبکوف قرقیزستانی است. این وزنه بردار تا اینجای کار در هفت مسابقه گزینشی شرکت کرده و 3218 امتیاز کسب کرده است.سهراب و کیانوش برای رسیدن به عنوان بهترین وزنه بردار آسیایی به صورت جدی فقط رسولبکوف را پیش رو دارند و نبرد اصلی غیر از خودشان با این وزنه بردار قرقیزستانی خواهد بود.

کیانوش رستمی
از 96 کیلوگرم به دسته 89 کیلوگرم آمده یعنی یک وزن پایین تر.این باور کیانوش و مشاورانش بوده که او وزن خودش را کاهش بدهد، در ازبکستان وزنه بزند و شانس خودش را برای کسب سهمیه المپیک امتحان کند.کیانوش تا اینجای کار 2850 امتیاز را از 5 مسابقه ای که شرکت کرده کسب کرده است. حضور در ازبکستان آخرین شانس رستمی برای کسب سهمیه است. او با امتیازی که کسب کرده در رنکینگ فعلی سایت فدراسیون جهانی نفر سی و دوم است و البته در یک مسابقه هم بیشتر از سهراب مرادی شرکت کرده است.نکته ای که درباره کیانوش وجود دارد این است که او اگر وزنه ای بالاتر از وزنه ای که در مسابقات تایلند زد را بالای سرش ببرد امتیازاتش جایگزین آن مسابقه خواهد شد.رستمی در مسابقات تایلند 810 امتیاز کسب کرده بود.او اگر بتواند به رکورد 400 برسد 1227 امتیاز دیگر هم می گیرد و مجموع امتیاز های او به عدد 3238 می رسد و تا حدودی می تواند خیالش را از بابت حریف قرقیزستانی راحت کند.

سهراب مرادی
سهراب مرادی که با کتف آسیب دیده اش دست و پنجه نرم می کرد برگشته تا هم اعاده حیثیت کند و هم با بالابردن یک وزنه خوب سهیه المپیک را بگیرد.در رده بندی دسته 96 کیلوگرم مرادی در جایگاه 51 قرار دارد.نخستین رقیب جدی او برای کسب سهمیه کیانوش رستمی است.با این تفاوت که سهراب در یک مسابقه کمتر از کیانوش شرکت کرده است. مرادی در حال حاضر 2137 امتیاز دارد. او اگر بتواند مجموع 403 کیلوگرم را بالای سرش ببرد امتیاز 1118 را کسب می کند .امتیازی که تماما برای او ثبت خواهد شد و به عدد 3227 خواهد رسید. با این شرایط سهراب هم رسولبکوف را خواهد گرفت. اما رقابت بین سهراب و کیانوش همچنان ادامه دارد و با در نظر گرفتن این وزنه های فرضی، یک کیلوگرم سبک تر یا سنگین تر می تواند در سرنوشت این دو وزنه بردار برای کسب سهمیه موثر باشد.

علی داوودی
علی داوودی یکی از وزنه بردارانی است که خیالش از کسب سهمیه المپیک راحت است.او با 3638 امتیازی که کسب کرده در رده پنجم دسته سنگین وزن قراردارد و خطری تهدیدش نمی کند.داوودی اگر فقط وزنه ها را با هر کیلویی بالای سرش ببرد می تواند یکی از مسافران توکیو باشد.او البته اهداف دیگری از شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا دارد و می خواهد با کسب مدال طلا با روحیه بالایی حضور در توکیو را تجربه کند.جایی که لاشا تالاخادزه گرجستانی با شکستن رکوردهای پی در پی حضور دارد و داوودی امیدوار است در کنار رقابت با این گرجستانی حداقل مدال نقره المپیک را برای خودش مسجل کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها