رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 543072

رمز صعود آسیایی ایرانی‌ها از زبان فینالیست لیگ قهرمانان

باید بر سر بعضی جاهای این فوتبال پارچه مشکی بزنیم

ساعت 24-فرشید طالبی عملکرد باشگاه های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا را بسیارخوب ارزیابی می کند.

لیگ قهرمانان آسیا با تب و تاب فراوانی در حال برگزاری است و فشرده ترین دوره این رقابت ها، هر دو شب یک بار بینندگان تلویزیونی و هواداران تیم ها را پای تلویزیون ها میخکوب می کند. ایران هم با 4 نماینده در این رقابت ها، بیشترین تیم را در منطقه غرب دارد و با تراکتور، فولاد، پرسپولیس و استقلال یکی از بهترین شروع ها را توانسته به نام خود ثبت کند.

برای بررسی عملکرد نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا به سراغ چهره ای رفتیم که یدطولایی در این رقابت ها دارد. فرشید طالبی که تجربه حضور در تیم های ذوب آهن، سپاهان و تراکتور را در کارنامه اش دارد، در سال 2010 با سبزپوشان اصفهانی، فینال لیگ قهرمانان آسیا را هم پشت سر گذاشته و حالا معتقد است که اگر تیمی می خواهد موفق باشد، باید در دفاع باهوش و در حمله،زهردار باشد:

*داغ ترین اتفاق این روزهای فوتبال ایران، رقابت های لیگ قهرمانان آسیا است که 4 نماینده ما در آن حضور دارند و محور بحث ما هم در مورد این بازی ها است و می خواهیم از تراکتور شروع کنیم که خود شما هم سابقه بازی در این تیم را دارید. عملکرد شاگردان رسول خطیبی را در دو بازی اول لیگ قهرمانان چطور دیدید و با توجه به این که آن ها فقط 2 امتیاز تا اینجا کسب کرده اند، شانس صعود به مرحله بعد را دارند؟

-در مورد تراکتور و سبک بازی اش، من در سه برنامه تلویزیونی با صدای بلند اعلام کردم که این تیم برای حضور موفق در آسیا، احتیاج به یک ساختار قوی دارد. شرایط حضور در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا کاملا با شرایط لیگ ایران متفاوت است. شما باید خود را برای قهرمانی آسیا آماده کنید تا بتواند در لیگ ایران نتیجه بگیرید. چنین نگاهی باید حاکم باشد. تراکتور متاسفانه در نخستین پله آماده سازی خود برای لیگ ایران دچار مشکل شد. تراکتور فصل گذشته بسیار زحمت کشید تا به قهرمانی جام حذفی رسید و درست از این قهرمانی بود که کار تراکتور برای ساختن یک تیم قدرتمند شروع می شد اما درست از همان روز، این تیم رها شد. شما فقط مرور کنید که تراکتور از ابتدای لیگ امسال چه میزان تنش و هیاهو را پشت سر گذاشته تا به اینجا رسیده. اتفاقاتی که هرکدام می تواند ضربات مهلکی به یک تیم باشد.

*دلیل این تنش های اطراف تراکتور و آسیب هایی که به این تیم وارد شده است را در چه می دانید؟

-از نظر من پیش از مسائل فنی، مشکل تراکتور مدیریتی است و در این حوزه احتیاج به تمرکز دارد. حتی در لیگ های عربی هم که ما آن ها را بخاطر برکناری مربیان مسخره می کنیم، مربی را هفته چهارم کنار نمی گذارند آن هم در شرایطی که علیرضا منصوریان داشت خوب کار می کرد. مدیران عزیز تراکتور گویی یک تیم محلی را مدیریت کرده اند. ما اگر بخواهیم در مورد عملکرد تراکتور در دو سال اخیر صحبت کنیم، باید در مورد 10 مدیر، سرپرست و سرمربی صحبت کنیم و این نشان دهنده آشوب در این تیم است. تراکتور با هر متر و معیاری، به عنوان پرتماشاگرترین تیم آسیایی انتخاب شده است. الان بنظر من تراکتور به جز هوادارانش هیچکس را ندارد و خود این تیم هم در غیاب هوادارانش، با آن تیم ایده آل فاصله زیادی دارد. من پیش از این هم گفته بودم که تراکتور اگر می خواهد در آسیا موفق باشد باید ساختار دفاعی اش را به شدت ترمیم کند. تراکتور در بازی اولش مقابل پاختاکور بردی را که در مشتش بود فقط بخاطر همین ساختار دفاعی از دست داد که در لیگ هم ضعف آن مشهود بود. در بازی مقابل الشارجه هم عملکرد تراکتور تا حدودی معقول بود و توانست در مقابل این تیم اماراتی امتیاز بگیرد. تراکتور در فاز هجومی تیم قدرتمندی است و زدن سه گل به تیم قدرتمند پاختاکور نشان دهنده قدرت تراکتور است اما از آن طرف خوردن سه گل در 15 دقیقه،بسیار خطرناک است. در بازی های آسیایی شما به شدت احتیاج به بردهای اقتصادی دارید. یعنی باید با یک گل اختلاف کار را به نفع خود تمام کنید.چرا که هر تیمی به شما اجازه نمی دهد که بتوانید 3 گل بزنید. تراکتور در بازی دوم نشان داد که از اتفاقات بازی با پاختاکور درس گرفته و تعادل بیشتری را از خود نشان داد ولی بنظر من باید کادرفنی تراکتور تعویض های بهتری انجام بدهد چرا که تعویض خوب می تواند شرایط بازی را تغییر بدهد. به عنوان مثال، مسعود شجاعی که بازیکن بسیار باتجربه ای است، می تواند در دقایقی از مسابقه بسیار به تراکتور کمک کند و اگر به زمین بیاید، می تواند مفید باشد. البته ما از بیرون این صحبت ها را مطرح می کنیم و باید ببینیم آقای خطیبی در نهایت چه تصمیمی می گیرد.

*عملکرد فولاد را تا اینجای کار چطور دیده اید؟ آن ها تنها نماینده پلی آفی ایران بودند و حالا با 4 امتیاز در گروه خود، بخت زیادی برای صعود به مرحله بعدی دارند.

-فولادی به خوبی نشان داد که با یک ساختار خوب تهاجمی و تدافعی، می شود بهترین نتایج را گرفت. بهترین اتفاق برای فولاد، آن برد 4-0 مقابل العین در پلی آف بود که این تیم را با یک انرژِ مضاعف وارد بازی ها کرد. عملکرد خوب فولاد در پلی آف، به آن ها این اعتماد به نفس را داد که در مقابل تیم قدرتمند السد که قهرمان لیگ قطر بود هم نمایش خیلی خوبی داشته باشند و به گل برسند. واقعا باید به فولاد بخاطر این عملکردش تبریک گفت. جواد نکونام با اشراف کاملی که به سبک بازی ژاوی داشت توانست مقابل السد عالی کار کند و همچنین وجود سعید آذری که یک مدیر ورزشی است، اتفاقی بسیار مثبت برای فولاد است. آذری می داند که تیمش را باید با چه نقشه ای راهی مسابقات کند و نتیجه اش را هم داریم می بینیم.

*حالا کمی هم درباره عملکرد دو نماینده دیگر ایران صحبت کنیم و ابتدا به سراغ پرسپولیس برویم. شاگردان یحیی گل محمدی یک بازی سخت و مهم را توانستند ببرند و حالا بخت اول صدرنشینی به حساب می آیند.

-پرسپولیس نشان داد که وجود تجربه در چنین تورنمنتی چقدر می تواند موثر باشد. گل نخوردن و ساختار دفاعی قوی با وجود نعمتی به نام سیدجلال حسینی، بسیار در عملکرد خوب پرسپولیس موثر بوده. اتفاق زیبای بازی دیروز پرسپولیس این بود که یحیی گل محمدی توانست نیمه مربیان را ببرد و ورق را در مقابل مربی بزرگی به نام لوران بلان برگرداند. ایرانی ها نشان دادند که در مقابل بزرگانی مثل ژاوی و بلان که برای خودشان یلی هستند، می توانند از توانایی های خود به نحو احسن استفاده کنند و نتیجه بگیرند.ما فقط احتیاج به مدیران دلسوزی داریم که از این توانایی ها بتوانند به خوبی استفاده کنند. مغانلو و عالیشاه در این دو بازی بی نظیر بازی کردند و من به آن ها تبریک می گویم. بازگشت مهدی ترابی هم خیلی به پرسپولیس کمک کرده است و باید در پایان به یحیی گل محمدی آفرین گفت که دارد از وحید امیری که یک وینگر رو به جلوست به عنوان مدافع چپ استفاده می کند و چقدر هم این بازیکن دارد مفید کار می کند.باور کنید این کارها در آسیا اصلا کارهای کمی نیست.

*استقلال هم دقیقا مثل پرسپولیس شروعی پرقدرت داشت و توانست الاهلی عربستان را در زمین خودش 5تایی کند. عملکرد آبی ها را با فرهاد مجیدی چطور دیده اید؟

-استقلال چک اول را محکم زد. این برد پرگل دو حالت برای استقلال دارد. در درجه اول الان همه تیم ها از استقلال می ترسند و در درجه دوم با تمام قوا مقابل استقلال به زمین می آیند. یعنی این برد 5-2 هم به نفع استقلال است هم به ضررش. الان توقعات هم از این تیم بالا رفته و کار در بازی های پیش رو سخت است. در مورد استقلال من همان صحبت تراکتور را تکرار می کنم که این تیم هم باید در فاز دفاعی، بسیار باهوش باشد. استقلال چه در دفاع فردی و چه دفاع گروهی باید با دقت بیشتری بازی کند و آقای مجیدی هم حتما تمام تلاشش را خواهد کرد که این مشکلات برطرف شود. آن ها درحال حاضر به خوبی از ریگی در مقابل مدافعین استفاده می کنند تا زهر خط میانی و خط حمله حریفشان را بگیرند و روزنه ها را بپوشانند. دفاع فردی اما حاصل هوش و تمرکز خود بازیکن است و ما می دیدیم که حتی در دقایقی که تیم با 4 یا 5 گل جلو بود، اشتباهات فردی به چشم می آمد و این خطرناک است. 5 گلی که استقلال زد برای خط حمله اش بود اما فراموش نکنیم که 2 گل هم خورد و می توانست بیشتر هم بخورد. من مطمئنم که کادرفنی خوب استقلال تلاش خواهد کرد تا این نقاط ضعف را بپوشاند. در حال حاضر به نظر من سبکی دفاعی که جواد نکونام در فولاد پیاده می کند و الهام گرفته از سبک تیم کارلوس کی روش است، به خوبی نتیجه خود را در لیگ برتر و لیگ قهرمانان نشان داده و باقی تیم ها از جمله استقلال هم باید باهوش تر بازی کنند. در این مسابقات، تک بازی ها بسیار تاثیرگذار است و یک اشتباه درست از جنس اشتباه مدافع پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان فصل قبل، می تواند تمام زحمات را بر باد بدهد.

*اگر در پایان صحبتی دارید، در خدمت هستیم.

-یک بار دیگر جا دارد بخاطر عملکرد 4 تیم ایرانی در آسیا تبریک بگویم که علی رغم تمام ناملایمتی ها و نامردی هایی که در آسیا در حق ما شده، به این شکل دارند خوب بازی می کنند و از اسم ایران دفاع می کنند. ما مثلا در ای اف سی کرسی داریم اما دیدیم که این کرسی ها به هیچ درد فوتبال ایران نخورد و آن ها هم درست مثل سایرین، فقط به فکر خودشان هستند. ما ادعای نفوذ داشتن و کرسی داشتن در آسیا را داریم اما به هند میزبانی می دهند و به ایران نمی دهند. این نشان داد که هیچکس به فکر منافع این کشور نیست و جای تاسف دارد که هند و بحرین و عربستان میزبانی می گیرند اما به ایرانی که هم امن است هم پروتکل ها را به خوبی رعایت می کند، میزبانی نمی دهند. باید بر سر بعضی جاها پارچه مشکی بزنیم. با تمام این داستان ها، عملکرد باشگاه های ما فوق العاده بوده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها