رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 543092

سلیمی نمین: اصولگرایان به اجماع برسند، قالیباف قطعا کاندیدا میشود/تعداد کاندیداهای اصولگرا و اصلاح طلب برابر است /شور انتخاباتی شکل خواهد گرفت

ساعت 24-یک تحلیلگر سیاسی اصولگرا می‌گوید: اگر اصولگرایان بر کاندیداتوری محمدباقر قالیباف اجماع کنند او قطعا وارد میدان می شود.

خبر
در فاصله دو ماه مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، لیست بلندبالایی از کاندیداهای احتمالی وجود دارد و بسیاری معتقدند این افراد از جناح راست بیش از پیش فعال شدند. هرچند که عباس سلیمی نمین، تحلیلگر و فعال سیاسی اصولگرا معتقد است تعداد کاندیداهای اصولگرا و اصلاح طلب تقریبا برابر است.

او همچنین به میزان مشارکت مردم در انتخابات خوشبین و معتقد است که انتخابات پیش رو با انتخابات ۹۸ قابل مقایسه نیست زیرا انتخابات مجلس یک حرکت منطقه ای است، اما انتخابات ریاست جمهوری حرکتی ملی است.

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین درباره احتمال کاندیداتوری محمدباقر قالیباف که این روزها با اما و اگرهای زیادی همراه است هم می گوید: اگر اجماع اصولگرایان حول ایشان باشد قطعا وارد میدان می شود و اگر حول یک شخصیت دیگری این اجماع باشد او هم باید در این زمینه وارد میدان شود و همراهی کند.

مشروح گفت‌وگوی با عباس سلیمی‌نمین را در ادامه بخوانید؛

****

*آقای سلیمی‌نمین! به نظر شما در فاصله دو ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شور انتخاباتی به وجود آمده و شاهد افزایش مشارکت مردم در انتخابات خواهیم بود؟ به ویژه با توجه به تجربه ای که کشور در جریان انتخابات ۹۸ و کاهش چشمگیر مشارکت داشت.

انتخابات پیش رو با انتخابات ۹۸ قابل مقایسه نیست. انتخابات مجلس بیشتر یک حرکت منطقه ای است، اما انتخابات ریاست جمهوری یک حرکت ملی است. بنابراین نمی شود این دو را مقایسه کرد. من فکر می کنم در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری به دلیل حساسیتی که همه گروه های سیاسی دارند قادر خواهند بود که نیروهای اجتماعی خود را به میدان آورند.

به بیان دقیق ترمقایسه انتخابات ریاست جمهوری با انتخابت مجلس خیلی دقیق و درست نیست، در انتخابات ریاست جمهوری یک تمرکزی وجود دارد ضمن اینکه بحث جایگاه بسیار بالاتری است و این دومین جایگاه بالا در کشور است، پس طبیعتا اقبال گروه ها و جریانات سیاسی نسبت به این موضوع زیاد است. ضمن اینکه مسائل خاصی هم وجود دارد که انتخابات به سرنوشت بسیاری از افراد و جریانات گره خورده است یعنی اگر در این انتخابات نتوانند حرکت موفقیت آمیزی را انجام دهند، لطماتی خواهند خورد که جبران ناپذیر است.

برای همین انگیزه ها در جریانات سیاسی بسیار پر رنگ است و از همین رو من معتقدم آنها قادر خواهند بود تا حد زیادی پایگاه اجتماعی خودشان را در ارتباط با انتخابات فعال کنند که فعال هم خواهد شد، از سویی علت اینکه این تعداد فراوان برای اولین بار به سوی ثبت نام در انتخابات سوق پیدا کردند که تاکنون حدود ۵۰ نفر از چهره های جریانات سیاسی برای ثبت نام اعلام آمادگی کرده اند معنی خاصی دارد و ما مشارکت بالایی را خواهیم دید.

*یعنی فکر می کنید تحرکات سیاسی جناح ها اکنون مطلوب است و شور انتخاباتی نزدیک به انتخابات بیشتر هم می شود؟

قطعا. چراکه سرمایه گذاری جریان های سیاسی هنوز به جامعه نکشیده و اگر به جامعه برسد شرایط خیلی فرق می کند.

*در سالهای گذشته همیشه اینطور بوده که دقیقه ۹۰ و در هفته ها یا روزهای پایانی منتهی به انتخابات نظر مردم نسبت به کاندیداها تغییر می کرده، فکر می کنید این دوره هم ما شاهد چنین اتفاقی باشیم؟

ممکن است، بستگی به پدیده ها دارد. ما اکنون بعضی از افراد را داریم که می توانند در این انتخابات پدیده باشند که روند رشدشان هم بسیار مثبت بوده است بنابراین این پدیده ها می توانند شرایط را به گونه ای رقم بزنند و متفاوت از آنچه که ما ارزیابی کردیم یا پیش بینی کردیم پیش ببرند.

*شما قبلا گفته بودید اقتصاد و معیشت برای مردم مهم است و اگر آقای قالیباف هم نیازشان را برطرف کند به او رای می دهند. نظرتان درباره این دوره از انتخابات چیست؟ فکر می کنید اقتصاد همچنان حرف اول را می زند؟

خود اقتصاد خیر. من فکر می کنم امروز گفتمان کارآمدی اهمیت فوق العاده ای دارد، یعنی کسی بتواند کارآمدی را در کشور در مورد مدیریت اقتصادی تقویت کند. اگر چنین امری شکل بگیرد علی القاعده حوزه اقتصاد را هم متاثر از خودش خواهد کرد لذا کارآمدی در مدیریت بسیار حائز اهمیت است و من فکر می کنم این امر در حوزه های مختلف مثل حوزه مسائل فرهنگی و سیاسی یک تحولی ایجاد کند.

*یا این تفاسیر نظرتان درباره احتمال کاندیداتوری آقای قالیباف چیست؟

من فکر می کنم اگر اجماع صورت گیرد قطعا ایشان خواهند آمد و حتما پاسخ مثبت به این اجماع می دهند. اگر اجماع اصولگرایان حول ایشان باشد قطعا وارد میدان می شود و اگر حول یک شخصیت دیگری این اجماع باشد او هم باید در این زمینه وارد میدان شود و همراهی کند.

*همانطور که گفتید این روزها بیش از ۵۰ نفر برای حضور در انتخابات اعلام کاندیداتوری کردند که بسیاری از آنها از جناح اصولگرایی هستند. دلیل آن چیست؟ آیا احساس تکلیف است یا نشان از اختلاف نظر در جریان اصولگرایی است؟

من فکر می کنم تعداد کاندیداها در دو جناح برابر هستند، یعنی جریان اصلاح طلب هم کاندیدای زیادی دارد و این گونه نیست.

*به نظر شما اصولگرایان به اجماع می رسند؟ شرایط در فاصله باقی مانده به انتخابات در این جناح چطور است؟

فکر می کنم به اجماع خواهند رسید.

*به نظر شما چهره هایی مثل آقای رئیسی و آقای قالیباف اگر اجماع اصولگرایان را داشته باشند باید در انتخابات حضور پیدا کنند؟

بله حتما.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها