رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 543188

میرزایی نیکو: دوره قبل افراد دستوری ردصلاحیت میشدند/ نمیشود قصاص قبل از جنایت کرد

ساعت24- یک نماینده سابق مجلس گفت: وقتی با ردصلاحیت گسترده یک طیف خاص مواجه می‌شوید، هیچ انگیزه‌ای برای حضور و فعالیت‌ها نمی‌ماند. مردم وقتی پای صندوق‌های رای می‌آیند که ببینند افرادی از نماینده‌های خودشان در لیست‌ها حضور دارند

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رویکرد حذفی هیأت های اجرایی برگزاری انتخابات شورای شهر، گفت: وقتی با رد صلاحیت گسترده یک طیف خاص مواجه می شوید، هیچ انگیزه ای برای حضور و فعالیت ها نمی ماند. مردم وقتی پای صندوق های رأی می آیند که ببینند افرادی از نماینده های خودشان در لیست ها حضور دارند.

به گزارش جماران، قاسم میرزایی نیکو، در خصوص رویکرد حذفی هیأت های اجرایی برگزاری انتخابات شورای شهر اظهار داشت: با اعلام ثبت نام کاندیداهای شورای شهر در برخی شهرها شاهد بودیم که خیلی فرمانداران و بخشداران به افراد زنگ زدند که شما ثبت نام کنید تا به حد نصاب برسد. در چنین شرایطی که کمتر از نصف نسبت به دوره قبل ثبت نام صورت گرفته، شاهد رد صلاحیت افراد در هیأت های اجرایی هستیم.

در خیلی از موارد رد شده شاید اصلا پرونده های افراد مطالعه هم نشده باشد!

عضو شورای مرکزی حزب مجمع ایثارگران افزود: متأسفانه باید به رئیس جمهور تبریک بگوییم که استانداران، فرمانداران، بخشداران و عوامل اجرایی این جوری دارند مدیریت می کنند. در استعلام هیأت های اجرایی از مراجع چهارگانه آنها فقط نظردهنده هستند و هیأت اجرایی است که باید مدارک را ببیند و به جمع بندی برسد. من اعتقادم این است که خیلی از موارد رد شده شاید اصلا پرونده های افراد مطالعه هم نشده باشد.

دوره قبل شاهد بودم که دستور می آمد که افراد رد شوند

وی تصریح کرد: چون خود من عضو شورای مرکزی نظارت دوره قبل بوده ام شاهدم که به هر حال دستور می آمد که این تعداد افراد رد شوند. معمولا سه شیوه را اعمال می کردند. یکی اینکه افراد را می خواستند و می گفتند انصراف بدهد، شکل دوم این بود که نامه کلی می دادند که این اسامی رد شوند و شکل سوم این بود که خیلی قاطع برای یک فرد نامه می زدند که «ایشان به مصلحت نیست». در هر سه مورد هیأت اجرایی باید احراز کند هیأت اجرایی است و هیأت نظارت هم از همین قضیه تبعیت می کند.

میرزایی نیکو ادامه داد: اگر هیأت اجرایی به صرف استدلال خودش بگوید که این فرد صلاحیت دارد و آن فرد صلاحیت ندارد و هیچ کسی دفاع نکند نشان می دهد این هیأت اجرایی از کفایت لازم برخوردار نیست. البته در خیلی جاها بد عمل نشده ولی در کل تا کسی سابقه سوء نداشته باشد نمی توان او را رد صلاحیت کرد.

وقتی یک فرد الآن مشکلی ندارد نمی شود قصاص قبل از جنایت کرد

وی یادآور شد: یکی از ایرادهایی که می گیرند این است که شما دوره قبل همه را تأیید صلاحیت کردید و این جریانات در رابطه با شورای شهرها و روستاها به وجود آمد و همه را دستگیر کردند. آن موقع جواب ما همین بود که وقتی یک فرد الآن مشکلی ندارد نمی شود قصاص قبل از جنایت کرد. افراد وقتی انتخاب شدند ممکن است موارد دیگری هم داشته باشند ولی در زمان ثبت نام باید سوء پیشینه نداشته باشند، عضو گروهک نباشند و پرامترهای آن کاملا روشن است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تأکید کرد: شاید اگر هیأت نظارت این کار را بکند بگوییم عیبی ندارد که مثلا به بند ۳ تبصره «و» افراد را رد کرده اند ولی هیأت اجرایی جایی است که عدد و رقم و متر و اندازه دارد و کاملا امکان سنجش هست. به نظر من اگر این کار در این سطح انجام شود نشان دهنده عدم کفایت آن هیأت است.

با رد صلاحیت گسترده یک طیف خاص هیچ انگیزه ای برای حضور و فعالیت ها نمی ماند

وی در پایان گفت: وقتی با رد صلاحیت گسترده یک طیف خاص مواجه می شوید، هیچ انگیزه ای برای حضور و فعالیت ها نمی ماند. مردم وقتی پای صندوق های رأی می آیند که ببینند افرادی از نماینده های خودشان در لیست ها حضور دارند. ولی وقتی جناحی برخورد می کنید و فقط یک کفه ترازو را می زنید و کفه دیگر را نمی زنید، اتفاقا عکس العمل منفی به دنبال دارد و دوره های گذشته نشان داده هر قدر از این کارها انجام شود انتخابات پرشور و حداکثری به یک انتخابات حداقلی با انتخاب معدود افراد تبدیل می شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها