رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 543273

مقایسه دستمزد کارگران ایران با کارگران کشورهای مختلف

ساعت 24- آخرین پرونده دستمزد کارگران در دولت تدبیر و امید شامگاه بیست‌وسوم اسفند ماه سال ۹۹ با افزایش 3۹ درصدی مزد بسته شد.

بنا به عدد تعیین شده از سوی کمیته دستمزد شورای عالی کار حداقل دریافتی هر کارگر ایرانی برای یک ماه اشتغال ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۳ تومان و مجموع دریافتی خانواده ۳.۳ نفری ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است. با احتساب کارکرد ماهانه ۱۹۲ ساعت برای کارگران، حداقل دستمزد ساعتی آنها در ایران معادل ۱۶۸۳۰ تومان و با احتساب دلار ۲۴ هزار تومانی حدود ۰.۵۷ دلار است. ایلنا در گزارشی درباره بررسی دستمزد کارگران ایرانی و سایر کشورها نوشت:«بر اساس گزارش‌های اداره آمار اتحادیه اروپا، متوسط دریافتی یک کارگر(به جز بخش کشاورزی و خدمات دولتی) در کشورهای عضو اتحادیه از ۲۷.۷ یورو در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۲۸.۵ یورو در سال ۲۰۲۰ رسید. کارگران بلغارستانی برای هر ساعت کار ۶.۵ یورو معادل ۷.۳۰۵ دلار امریکا دریافت می‌کنند که این دریافتی، کمترین دستمزد در نظر گرفته شده برای کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. کارگرانی که در کشور دانمارک نیز اشتغال دارند از بیشترین دستمزد برخوردار هستند و برای هر ساعت کار مبلغ ۴۵.۸ یورو معادل ۵۱.۴۷ دلار درآمد دارند. هزینه کار ساعتی افزون بر پرداخت دستمزد، پاداش و سایر هزینه‌ها از جمله لباس، غذا، آموزش، بیمه و مالیات می‌شود که به ‌طور متوسط سهم ۲۴.۵ درصدی در کل هزینه ساعتی هر کارگر شاغل در اتحادیه اروپا دارد. بخشی از افزایش هزینه کار ساعتی در اتحادیه و منطقه یورو به دلیل بسته‌های حمایتی دولت‌ها از کارگرانی است که در دوران شیوع کرونا بیکار شده‌اند. همچنین کاهش ساعت کار در دوران کووید- ۱۹ نیز مدنظر قرار گرفته است. متوسط دستمزد هر کارگر برای یک ساعت اشتغال در ۱۹ کشور حوزه پولی یورو نسبت به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیشتر است. این دریافتی از ۳۱.۴ یورو برای هر ساعت در سال ۲۰۱۹ به مبلغ ۳۲.۳۲ یورو برای هر ساعت در سال ۲۰۲۰ رسید. دستمزد کارگران کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در منطقه یورو حضور ندارند نیز دستخوش تغییراتی بوده است. دریافتی یک کارگر در کشور کرواسی حدود یک درصد کاهش یافته و مجارستان با افزایش ۷.۹ درصدی، بالاترین نرخ را به نام خود ثبت کرده است. در میان کشورهای عضو اتحادیه، حداقل حقوق در هلند نیز افزایش داشته و از ۵ هزار و ۴۰۳ یورو در ماه به ۵ هزار و ۵۶۷ یورو رسیده است. همچنین دستمزد ماهانه یک کارگر در کانتون سوییس(کانتون‌های سوییس به عنوان اجزای تشکیل‌ دهنده کنفدراسیون سوییس و از لحاظ تئوری در حکم دولت‌های نیمه مستقل هستند) 4 هزار فرانک و حدود ۳۸۰۰ یورو درنظر گرفته شده است.
به این ترتیب حداقل دستمزد از این پس در کانتون ژنو حدودا ساعتی ۲۳ یورو خواهد بود. در ادامه این گزارش آمده است:«شهروندان غیراروپایی که مهارت‌های شغلی، مدارک دانشگاهی بالا و پیشنهاد کاری با حقوق بالاتر از حقوق متوسط کشورهای اروپایی دارند و در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشغول به کار هستند هم از افزایش حداقل دستمزد همچون کارگران اروپایی بهره‌مند شده‌اند. دولت آلمان که از پیشگامان استخدام کشورهای ثالث محسوب می‌شود، حداقل دریافتی کارگران در مشاغلی که نیروی انسانی کمتری در آن بخش حضور دارند را معادل ۴۴ هزار و ۳۰۴ یورو در ماه اعلام کرد. آن دسته از کارگرانی که در کارهایی با عدم کمبود نیروی انسانی اشتغال دارند ۵۶ هزار و ۸۰۰ یورو در هر ماه دریافت می‌کنند. قطر هم قوانین کار خود را تغییر داده و حداقل دستمزد را با ۲۵ درصد افزایش، ماهانه ۱۰۰۰ ریال(۲۷۵ دلار در ماه و ۱.۳ دلار در هر ساعت) اعلام کرد. همچنین کارفرمایان قطری باید ۳۰۰ ریال به عنوان کمک هزینه خرید اقلام خانوار و ۵۰۰ ریال به عنوان حق مسکن به کارگران پرداخت کنند.»
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها