رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 543326

ادعای خبرگزاری فرانسه درباره مذاکرات تهران و ریاض

ساعت24-خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام عراقی و یک دیپلمات اروپایی مدعی شد که ایران و عربستان در بغداد با یکدیگر مذاکره کرده‌اند و سرپرستی هیئت ایرانی را نمایندگانی از سوی علی شمخانی بر عهده داشته‌اند.

در روزهای اخیر برخی رسانه ها گزارش هایی ادعایی از وجود مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی طی هفته های اخیر منتشر کرده و آورده اند که این رایزنی ها با میانجی گری نخست وزیر عراق و در بغداد انجام شده است.

یک مقام دولت عراق در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد که این مذاکرات انجام شده است. یک دیپلمات اروپایی نیز به این خبرگزاری گفت که پیش از برگزاری مذاکرات ایران و عربستان در جریان آن قرار گرفته و هدف آن کمک به برقراری روابط بهتر میان تهران و ریاض و کاهش تنش ها بوده است.

خبرگزاری فرانسه همچنین مدعی شد که سرپرستی هیئت سعودی در این رایزنی ها را خالد بن علی الحمیدان رئیس اطلاعات عربستان بر عهده داشته و سرپرستی طرف ایرانی را نیز نمایندگانی از سوی علی شمخانی دییر شورای عالی امنیت ملی برعهده داشتند.

این در حالی است که عربستان سعودی به طور رسمی وجود چنین مذاکراتی را رد کرده است. ایران نیز همچنان سکوت اختیار کرده و تنها تاکید کرده است که همواره از رایزنی با ریاض استقبال می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این رایزنی ها تا زمانی که روزنامه فایننشال تایمز روز یک شنبه ادعا کرد که اولین دور از رایزنی ایران و عربستان روز نهم آوریل (ماه جاری میلادی) در بغداد صورت گرفته است، محرمانه باقی مانده بود اما اکنون به نظر می آید که این دو قدرت منطقه ای که بر سر موضوعات زیادی از سوریه گرفته تا یمن اختلاف نظر دارند، با وساطت عراق وارد مرحله جدیدی از گفت وگو با هدف بازگرداندن روابط میان دو کشور شده اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها