رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 543694

خواص شیر | معجزه شیر برای دیابت و چاقی

شیر از حیاتی ترین مواد غذایی مورد نیاز بدن است و در بین خوراکی های بسیار محبوب است اما شاید بسیاری از ما تاکنون به خواص آن آشنا نباشیم در این مطلب قصد داریم به گوشه ای از این خواص بیشمار اشاره کنیم با ما همراه باشید.

شیر سالم چه ویژگی دارد
html>


همه می دانند که شیر برای کودکان حیاتی است. بیهوده نیست که شیر اولین غذا برای کودک است شیر نه تنها برای یک بدن در حال رشد ، بلکه برای یک بزرگسال نیز لازم است. فواید شیر قابل شمارش نیست و بهترین نوشیدنی طبیعی محسوب می شود.

تاریخچه شیر
مصرف شیر در طول تاریخ

تاریخچه شیر

از زمان های بسیار قدیم ، شیر حیوانات مختلف توسط افراد سالم و بیمار مصرف می شده است. مصریان باستان از شیر الاغ برای اهداف دارویی استفاده می کردند. بقراط از شیر بز و مادیان برای بیماری سل ، شیر گاو برای درمان نقرس و کم خونی استفاده می کرد ، اغلب شیر خر را به بیماران خود توصیه می کرد. در قرون وسطی ، شیر به عنوان یک محصول دارویی فراموش شد و فقط در قرن شانزدهم دوباره مورد استفاده قرار گرفت. SP Botkin شیر را به عنوان "... یک داروی گرانبها در درمان بیماری های قلب و کلیه ..." معرفی می کرد.

ترکیبات مفید شیر

بیایید ببینیم این محصول منحصر به فرد از چه چیزهایی تشکیل شده است.

شیر تقریباً از 86٪ آب و 14٪ ماده خشک تشکیل شده است که به نوبه خود به چربی شیر ، پروتئین ، قند شیر و مواد معدنی تقسیم می شود.

شیر سرشار از:

ویتامین های A ، D منیزیم
گروه B (B1 ، B2 ، B12) سدیم
کلسیم آهن
پتاسیم فلورین
فسفر ید

ترکیب پروتئین شیر از کازئین ، آلبومین ، گلوبولین تشکیل شده است. کازئین در شیر گاو ، بز و گوسفند بیشتر است ، در حالی که آلبومین بیشتر در مادیان ، گوزن و خر است. هنگامی که شیر ترش می شود ، کلسیم از کازئین جدا شده و پنیر دلمه به دست می آید. هنگام جوشیدن ، آلبومین یک لایه (کف) تشکیل می دهد و تا حدی رسوب می کند.

خواص شیر برای بزرگسالان
فواید خوردن شیر

خواص شیر برای بزرگسالان

چربی های شیر - حداکثر 3/7 درصد - به صورت امولسیون ارائه می شوند ، که انحلال و جذب خوب ویتامین های A و D را در محصولات لبنی سبب می شود. و خود چربی ها دارای نقطه ذوب زیر دمای بدن انسان هستند و به خوبی جذب می شوند. کربوهیدرات اصلی شیر لاکتوز است ، یک دی ساکارید است که از گلوکز و گالاکتوز تشکیل شده است. این لاکتوز است که طعم شیرین خود را به شیر می بخشد. ویتامین های شیر و حدود 30 مورد از آنها وجود دارد ، هم در محلول در چربی (A ، D) و هم در آب (ریبوفلاوین ، اسید پانتوتنیک ، پیریدوکسین ، اسید اسکوربیک) نیز به خوبی جذب می شوند.

در میان مهمترین مواد معدنی شیر باید از کلسیم نام برد (تا 120 میلی گرم درصد) ، علاوه بر این ، تقریباً به طور کامل از بدن توسط شیر جذب می شود. علاوه بر آن ، شیر تقریباً همه عناصر مفید را در خود دارد.

فواید شیر برای دیابت و چاقی
درمان دیابت با شیر

فواید شیر برای دیابت و چاقی

شیر سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و تقریباً بر روی همه دستگاهها و اندامهای انسان تأثیر مثبت دارد ، داروی خوبی برای مقابله با سرماخوردگی است ، تأثیر مثبتی بر عملکرد دستگاه گوارش دارد ، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد .

تحقیقات نشان می دهد افرادی که شیر و فرآورده های لبنی مصرف می کنند نسبت به افرادی که مصرف نمی کنند دارای اضافه وزن هستند.

این ویژگی های شیر ، آن را به یک محصول غیر قابل انکار در رژیم غذایی هر فرد تبدیل می کند.

شیر سالم چه ویژگی دارد
شناخت شیر سالم


شیر سالم چه ویژگی دارد

فیزیکی - ظاهر و رنگ. شیر کامل خوب ، حاصل از گاوهای سالم ، مایع مات همگن با رنگ سفید یا کمی مایل به زرد. شیر بدون چربی رنگ مایل به سفید پیدا می کند.

طعم - شیر تازه با طعم کمی شیرین. چربی به شیر لطافت خاصی می دهد

چگالی (وزن مخصوص در دمای 20+ درجه سانتیگراد) توسط هیدومتر اندازه گیری می شود. در شیر طبیعی ، می تواند حدود 1.0271.033 نوسان داشته باشد. از شاخص تراکم برای ایجاد طبیعی بودن شیر استفاده می شود. وقتی آب اضافه می شود ، چگالی کاهش می یابد ، وقتی چربی از بین می رود ، افزایش می یابد. شیر با تراکم کمتر از 1.027 در نظر گرفته می شود که با آب رقیق شده یا از حیوانات بیمار به دست می آید.

اسیدیته مهمترین شاخص درجه طراوت شیر است. اسیدیته شیر تازه 16-18 درجه سانتیگراد است. هنگام ذخیره شیر ، اسید لاکتیک به دلیل فعالیت حیاتی میکرو فلورا در آن جمع می شود و اسیدیته افزایش می یابد.

شیر با اسیدیته بالاتر از 20 درجه سانتیگراد برای فروش توصیه نمی شود ؛ این نوع شیر را معمولاً از حیوانات بیمار تهیه می کنند.

علاوه بر شیر گاو ، از شیر گوسفند ، بز ، شتر ، مادیان و سایر حیوانات استفاده می شود. شیر بز هم برای نوشیدن و هم برای تهیه پنیر دلمه ، خامه ، خامه ترش ، فرآورده های شیر تخمیر شده و مخلوط با شیر گوسفند برای پنیرها استفاده می شود.

شیر و سرماخوردگی

هنگام سرماخوردگی نباید خود را از شیر محروم کنید. شیر منبع عالی پروتئین است که به ساخت آنتی بادی هایی کمک می کند که با عفونت ها مبارزه کنند. شیر همچنین منبع آبرسانی است، زیرا 85 درصد آن آب است.

علیرغم همه بحث‌هایی که در مورد ناتوانی بزرگسالان در جذب پروتئین شیر وجود دارد، فواید شیر تقریباً غیرقابل انکار است، زیرا حاوی موارد زیر است:

- پروتئین ها (کازئین، لاکتوآلبومین، گلوبولین های آلفا و بتا)

- چربی ها به شکل مونو، دی و تری گلیسیرید و همچنین لسیتین

- اسیدهای چرب غیر اشباع

- کربوهیدرات ها به شکل لاکتوز (قند شیر)

- اسیدهای آمینه ضروری (لیزین، والین، متیونین، ترئونین، تریپتوفان و غیره)

- ویتامین های محلول در چربی A، D، E، K

- ویتامین های B محلول در آب (تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، بیوتین، کوبالامین، پانتوتنیک و اسیدهای نیکوتینیک)

- ریز مغذی ها (کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سلنیوم و روی) به شکل نمک های مرتبط با کازئین با میسل ها.

آنزیم هایی در شیر وجود دارد، اما بیشتر آنها در طی پاستوریزاسیون غیرفعال می شوند که باعث افزایش ماندگاری آن می شود. با این حال، در میان آنزیم های لبنی مقاوم به حرارت، متخصصان از لاکتوفرین و لاکتوپراکسیداز نام می برند که خاصیت ضد باکتریایی خاصی دارند.

خواص شیر | معجزه شیر برای دیابت و چاقی

دستور العمل شیر برای سرماخوردگی

یادتان باشد برای سرماخوردگی فقط از شیر پاستوریزه یا آب پز استفاده کنید. نوشیدن شیر داغ بالاتر از 60 درجه، در صورت سرفه توصیه نمی شود. ممکن است باعث خلط غلیظ شود و سرفه را دشوار کند. بنابراین، نوشیدن فقط شیر گرم با سرماخوردگی، سرفه و گلودرد در دمای بالاتر از +45 درجه سانتیگراد ضروری است.

بیشتر اوقات برای سرماخوردگی شیر را با عسل بنوشید

در 150-200 میلی لیتر شیر داغ یک قاشق چایخوری عسل قرار دهید که هنگام مخلوط کردن حل می شود. جرعه های کوچک بنوشید تا شیر گرم شود. همچنین عسل با شیر را برای سرماخوردگی برای زنان باردار توصیه می شود.

رژیم شیر برای کاهش وزن

متأسفانه، این دیدگاه اغلب وقتی زمان شروع غذای سالم فرا می رسد ما را غرق می کند. اگر به طور کلی از رژیم غذایی صحیح پیروی نکنید، خواهید دید که رژیم لبنیات با این واقعیت مشخص می شود که شیر قادر است کمبود بسیاری از مواد مغذی ضروری را جبران کند. علاوه بر این، محصولات لبنی هضم را بهبود می بخشد و فرآیندهای متابولیک را تسریع می بخشد، که به طور مثبت بر پویایی کلی کاهش وزن بیش از حد تأثیر می گذارد.

رژیم شیر همیشه شامل استفاده از شیر کامل نیست. تقریباً روی همه محصولات لبنی تأکید می شود: ماست، پنیر، کره و...

به گفته کسانی که قبلا چنین رژیمی را تجربه کرده اند، برای 7-10 روز می توانید به راحتی شاخص های وزن خود را 5-6 کیلوگرم تغییر دهید و با توجه به اینکه انواع مختلفی از رژیم غذایی روزانه وجود دارد، هرکسی می تواند مناسب ترین را انتخاب کند.

اطلاعات کلی در مورد رژیم غذایی شیر

محصول اصلی رژیم لبنیات شیر است و باید با کیفیت و تازه باشد. هر چه این محصول تازه تر باشد، مواد معدنی، آنزیم ها، اسیدهای آمینه، چربی ها، قندها، ویتامین ها و ... بیشتری دارد.

چرا همه شیرهای شناخته شده به هماهنگی بدن کمک می کنند؟ متخصصان توضیح می دهند که مصرف منظم محصولات لبنی فرآیندهای متابولیک را تسریع می کند، عملکرد دستگاه گوارش را تثبیت می کند. به لطف شیر، غذا به طور کیفی و سریع در معده هضم می شود.

اکثر رژیم های لبنی نه تنها شیر ساده، بلکه محصولات شیر تخمیر شده را نیز در منوی خود گنجانده اند. متخصصان تغذیه تایید می کنند که چنین رژیمی موثر است و در عین حال باعث احساس گرسنگی و ضعف نمی شود. رژیم لبنیات لزوما باید با مصرف آب آشامیدنی همراه باشد. غذا خوردن باید هر 2.5-3 ساعت و شام باید 3-2 ساعت قبل از خواب مصرف شود.

رژیم شیر در دوران بارداری

هر پزشک به این نکته اشاره می کند که زنان باردار به طور کلی در هر رژیم کاهش وزن منع مصرف دارند. اما برای حفظ رژیم غذایی کامل و متعادل مورد استقبال قرار می گیرد. پزشکان توصیه می کنند که تمام محدودیت های سخت (همچنین در رژیم شیر) را کنار گذاشته و به تغذیه مناسب روی بیاورید. به جلوگیری از افزایش وزن و به دنیا آوردن نوزادی سالم کمک می کند.

شیر و سلامت قلب و عروق

شیر که حاوی اسیدهای چرب اشباع و کلسترول است، مدت ها است که مشکوک به ایجاد بیماری های قلبی عروقی است. با این حال، حاوی کلسیم نیز می باشد. مطالعات بیشتر تایید می کنند که مصرف شیر و کلسیم با بیماری های قلبی عروقی ارتباطی ندارد. مصرف کم شیر حتی در برخی مطالعات با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. مقدار شیر مصرف شده برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی در حال حاضر ناشناخته است، اگرچه به نظر می رسد خطرات برای افرادی که کمتر از دو وعده شیر در روز مصرف می کنند افزایش می یابد.

فشار شریانی

مطالعات نشان داده است که کلسیم موجود در شیر می تواند فشار خون را بهتر افزایش دهد. علاوه بر این، مصرف سه تا چهار وعده شیر در روز همراه با رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات ممکن است فشار خون را در افراد دارای فشار خون نرمال یا خفیف کاهش دهد.

پیشگیری از پوکی استخوان

بسیاری از دانشمندان موافق هستند که شیر یک ماده مغذی مهم برای رشد و سلامت استخوان است زیرا حاوی کلسیم و ویتامین D است. این ماده به شیر اضافه می شود. کلسیم و ویتامین D از مواد مغذی مهم در پیشگیری از پوکی استخوان هستند. مصرف شیر در دوران کودکی و نوجوانی بر قد در نوجوانی تأثیر می گذارد، اما می تواند عواقب بیشتری در بزرگسالی داشته باشد. در واقع، 45 درصد از توده استخوانی در دوران نوجوانی تشکیل می شود و در این دوره از رشد سریع، دریافت شیر و کلسیم بر معدنی شدن استخوان تأثیر می گذارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها