رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 543872

فواید خواب خوب | معجزه خواب شب بر بدن

خواب شب برای سلامتی مفید است اما بسیاری از ما به دلیل فشار کاری یا مشکلات از این موهبت برخودار نیستیم در این مطلب قصد داریم شما را با فواید خوابیدن آشنا کنیم.

مضرات خواب زیاد
html>

یک فرد حدود یک سوم زندگی خود را در خواب می گذراند. مزیت بدون شک خواب در توانایی بازیابی موثر قدرت بدنی بسیار مفید است.

خواب آرام و با کیفیت به شما امکان می دهد سلول های سیستم عصبی مرکزی را بازیابی کنید ، این روش یک پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

در هنگام خواب ، ترمیم زخم ها و سوختگی ها بسیار سریعتر اتفاق می افتد. خواب کافی به مغز اجازه می دهد تا مواد شیمیایی و عاطفی سلول های عصبی را بازیابی کند ،کمبود منظم خواب به طور شگفت انگیزی عملکرد بدن انسان را تضعیف می کند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته ، از خواب درمانی به طور گسترده ای برای بهبود و فعال سازی سلول های عصبی - نورون ها استفاده می شود. اعتقاد بر این است که مزایای خواب در توانایی روانکاوی فرد در بهبود یا یافتن راه حل مناسب در خواب است.

فواید خواب کافی
سلامتی با خواب مفید

فواید خواب کافی

به طور مستقیم در هنگام خواب ، مغز انسان مشغول تشخیص تمام مشکلات سیستم های بدن است و از مکانیسم های خود ترمیمی نیز استفاده می کند. پزشکان متوجه شده اند افرادی که خواب کافی دارند کمتر از بیماری های مزمن رنج می برند. در طول دوره خواب ، فشار خون و متابولیسم هورمونی نرمال می شود و سطح قند خون تثبیت می شود.

عوارض بی خوابی
مضرات بی خوابی

عوارض بی خوابی


این بی خوابی است که علت بیماری های بی شماری است. اگر فردی نتواند به مدت نیم ساعت بخوابد ، پس علت این پدیده استرس عاطفی یا استرس است. بیداری منظم در شب نشان دهنده مشکلات اندام های داخلی است ، ارگان بیمار سیگنالی به مغز می فرستد و شما از خواب بیدار می شوید. بیدار شدن زودهنگام زودهنگام از مشکلات هورمونی صحبت می کند. اگر شخصی که مدت زمان کافی خوابیده است کاملاً بیدار نشده و استراحت نکرده است ، ممکن است دچار مشکلات مغزی یا اختلال روانی پیشرفته ای مانند افسردگی شود.

مضرات خواب زیاد

پزشکان معتقدند که خواب زیاد نیز مضر است. 10 ساعت خواب برای بزرگسالان منجر به اختلال در بیوریتم ها ، کاهش سطح انرژی بدن می شود ، که همچنین می تواند منجر به افسردگی ، بی علاقگی و سردرد شود. لازم است که میزان خواب را که تقریباً 6 یا 8 ساعت است ، تنظیم کنید.

روش های داشتن یک خواب خوب
چگونه راحت بخوابیم

روش های داشتن یک خواب خوب


برای داشتن یک خواب سالم و با کیفیت ، باید از قوانین پیروی کنید. محل خواب باید دارای تشک مناسب و پتو گرم اما نه زیاد گرم باشد. باید در اتاق خواب هوای تازه وجود داشته باشد ، اتاق باید قبل از خواب تهویه شود. دمای پایین هوا ، حدود 18-22 درجه ، برای خوابیدن مناسب است. متخصصان می گویند هرچه دمای اتاق خواب پایین باشد ، خواب بهتر است. اما ، با این وجود ، یک درجه حرارت مناسب باید به صورت جداگانه انتخاب شود.

در اتاق خواب باید از بوی شدید جلوگیری کرد ، اما برای بی خوابی می توانید از یک لامپ رایحه با روغنهای اساسی چوب صندل ، اسطوخودوس ، هاپس ، شمعدانی بادرنجبویه و ... استفاده کنید. روغن ها با توجه به اولویت شخصی انتخاب می شود. و بیشتر در مورد بوها. رایحه مرکبات باعث خوش خلقی هنگام بیدار شدن می شود.

مضرات استفاده از وسایل الکترونیکی قبل از خواب

قبل از خواب نباید مدت طولانی جلوی کامپیوتر یا صفحه تلویزیون بنشینید. محققان ژاپنی به این نتیجه رسیده اند که استفاده از تلویزیون ، کامپیوتر یا وسایل الکترونیکی درست قبل از خواب عاملی است که بر روند خوابیدن و کیفیت خواب تأثیر منفی می گذارد و می تواند منجر به اختلال در خواب (بی خوابی) شود.

قبل خواب غذا نخورید

چند ساعت قبل از خواب میل کنید (حداقل 2 ساعت). شکم پر برای خواب سالم مناسب نیست. اما شاید برخی از افراد برای داشتن خواب سالم نیاز به خوردن چیزی سبک داشته باشند.



پیاده روی برای درمان بی خوابی



مفید است که قبل از خواب 20-30 دقیقه (تا آنجا که ممکن است) با سرعت آرام راه بروید. راه رفتن در هوای تازه مغز را از اکسیژن پر می کند. و استرس روزانه جمع شده را برطرف می کند. هنگام راه رفتن می توانید با آرامش به مشکلات جمع شده در طول روز فکر کنید ، تا هنگام خواب آنها را ترک نکنید. حل مشکلات در حین پیاده روی امکان پذیر نخواهد بود ، اما تهیه یک برنامه عملیاتی (حداقل تقریبی) فقط می تواند جواب دهد. این کار باعث آرامش سیستم عصبی و آرامش بیشتر خواب شما می شود.

ژیمناستیک و فعالیت بدنی

هرگز غرق در انجام تمرینات بدنی در شب نشوید ، تمام تمرینات قبل از خواب با حرکت آهسته انجام می شود. بهتر است کارهای سخت جسمی و روحی را به صبح یا اواسط روز موکول کنید. خستگی مفرط اعم از ذهنی یا جسمی نیز مانع از خواب سریع شما می شود.

دوش گرفتن قبل از خواب میتواند مفید باشد اما نباید آب گرم یا سرد باشد. آب گرم بدن را آرام می کند ، که به شما کمک می کند سریعتر بخوابید. برعکس ، آب سرد سیستم عصبی را تحریک کرده و باعث بی خوابی می شود.


قبل از خواب نمی توانید به هیچ مشکلی فکر کنید ، به دنبال راه حل باشید. در غیر این صورت ، در چنین شرایطی به بی خوابی مبتلا خواهید شد. با کمک جمله - "فردا به این موضوع فکر می کنم" از پرداختن به افکار منفی دور شوید ، خصوصاً این مربوط به شرایط عصبی ، عاطفی و استرس زا است.

رژیم غذایی برای خواب خوب
رژیم غذایی مفید برای خواب راحت



تأثیر خواب شب بر بدن


برای استراحت و خواب با کیفیت باید برنامه غذایی کم کالری در روز داشته باشید. برای حفظ سلامتی ، فرد مطمئناً باید "امروز" بخوابد و "فردا" بیدار شود. هر ساعت خواب قبل از نیمه شب برابر با دو ساعت خواب بعد از نیمه شب است. سومنولوژیست ها معتقدند که یک فرد مانند طبیعت باید در صورت امکان ، هنگام غروب آفتاب بخوابد ، سحر از خواب بیدار شود. توصیه می شود که همزمان با غروب آفتاب به رختخواب بروید تا عادت به خواب رفتن ایجاد شود.

فواید خواب خوب | معجزه خواب شب بر بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن ما را در برابر عفونت ها و بیماری ها محافظت می کند. او برای عملکرد خوب به خواب نیاز دارد. وقتی می خوابیم، اندام ها، بافت ها و سلول ها ترمیم و بازسازی می شوند. خواب عملکرد سیستم ایمنی بدن ما را افزایش می دهد و برعکس، کمبود خواب کارایی آن را مختل می کند. به همین دلیل است که خواب می تواند مقاومت ما را برای مبارزه با برخی عفونت ها و بیماری ها افزایش دهد.

نجات قلب

بدون استراحت شبانه، قلب و عروق خونی دائماً تحت فشار هستند. بیماری های قلبی عروقی (سکته قلبی، فشار خون بالا یا سکته مغزی) بیشتر احتمال دارد رخ دهد. افرادی که کمتر از 6 ساعت در شب می خوابند، 27 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط با سفت شدن رگ ها هستند و این رقم برای افرادی که خواب با کیفیت پایینی دارند (بیداری های مکرر) به 34 درصد افزایش می یابد.

مغز را توسعه دهید

مغز به ویژه در هنگام خواب فعال است. او از این زمان برای به خاطر سپردن و ذخیره اطلاعات آموخته شده در طول روز استفاده می کند. بنابراین، به تحکیم یادگیری کمک می کند. از این فرصت برای از بین بردن ضایعات متابولیک نیز استفاده می شود که تجمع آنها باعث بروز بیماری های عصبی می شود. بنابراین، سلامت مغز ما محافظت می شود. خواب خوب همچنین ما را هوشیار، با انگیزه، متمرکز نگه می‌دارد و یادگیری اطلاعات جدید را آسان‌تر می‌کند، که به ما کمک می‌کند در محل کار یا مدرسه عملکرد بهتری داشته باشیم.

جلوگیری از افسردگی

یکی از مزایای اصلی خواب بهبود خلق و خوی ما در طول روز است. وقتی کمبود خواب داریم، تولید کورتیزول، هورمون استرس، افزایش می‌یابد که از خواب آرام و ایجاد یک چرخه معیوب جلوگیری می‌کند. ما بیشتر خسته هستیم، تمایل به نشخوار فکری داریم و احساس افسردگی می کنیم. از سوی دیگر، وقتی خوب می خوابیم، احساس خوبی داریم و می توانیم احساسات خود را بهتر مدیریت کنیم.

وزن خود را مدیریت کنید

خواب با کاهش تولید گرلین، هورمونی که اشتها را افزایش می دهد، به تنظیم متابولیسم کمک می کند. سطح قند خون نیز تنظیم می‌شود و باعث می‌شود کمتر تمایل به خوردن غذاهای شیرین داشته باشیم. بنابراین، خواب خوب به ما کمک می کند تا از برخی بیماری های مرتبط با رژیم غذایی نامناسب یا اضافه وزن مانند دیابت نوع 2 جلوگیری کنیم. و وقتی خوب بخوابید، انرژی و انگیزه بیشتری برای فعالیت بدنی خواهید داشت که به شما در مدیریت وزن و خواب کمک می کند.

صرفه جویی در انرژی و بازسازی

برای برخی از دانشمندان، خواب از بازیابی فرآیندهای فیزیولوژیکی آسیب دیده در هنگام بیداری سرچشمه می گیرد. بنابراین، هنگامی که ارگانیسم به شدت درخواست می شود (تلاش فیزیکی شدید، بارداری، بلوغ)، مدت زمان خواب طولانی می شود.

برای دیگران، خواب بقیه مغز و اتصالات عصبی آن را تسهیل می کند، که با یک دوره بیداری طولانی مدت کارایی آنها کاهش می یابد. خواب از انباشت استرس محافظت می کند و امکان بازیابی منابع انرژی را فراهم می کند. در نهایت، خواب عمیق به پاکسازی سموم و سایر مواد زائد از مغز، سیستم تنفسی، سیستم قلبی عروقی و غدد کمک می کند. در طول خواب عمیق، مناطق مغز محل شلیک عصبی واقعی است که مواد آمیلوئید و پروتئین تولید می کند. که در بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر نقش دارند.

تولید پروتئین و هورمون

در طول خواب موج آهسته، تولید پروتئین های خاصی افزایش می یابد. بنابراین در طول خواب است که کودک رشد می کند. همچنین ساعات اولیه شب بسیار مهم است، کوچکترین اختلالی می تواند از تولید این هورمون جلوگیری کند. کاهش خواب موج آهسته ناشی از سندرم آپنه خواب درمان نشده می تواند متعاقباً منجر به شکست منحنی رشد در کودکان شود.

سازگاری با محیط زیست

مطالعات رفتاری انسان و حیوان نقش خواب را در سازگاری با محیط نسبت می دهند. محرومیت از خواب سیستم ایمنی بدن ما را ضعیف می کند و به افزایش حساسیت به عفونت ها کمک می کند. ساعت شبانه روزی تعادل پایداری را در برابر تغییرات خارجی حفظ می کند. بر اساس آن اصل تغییر ناپذیر است که بدون استراحت دوره ای هیچ فعالیت مداومی وجود ندارد و فعالیت های ریتمیک شرکت ما را هماهنگ می کند. به عنوان مثال، خواب ما از یک ریتم روز/شب پیروی می کند، پوست ما سلول های خود را در طول شب تجدید می کند (با اوج آن در حدود ساعت 1 بامداد)، و ترشح آنزیم های معده وعده های غذایی را پیش بینی می کند.

خواب حافظه را بهبود می بخشد

خواب مغز را برای یادگیری و ذخیره اطلاعات جدید در طول روز آماده می کند. همچنین به تقویت حافظه و یادگیری آن کمک می کند تا آن را به خاطره ای ماندگار تبدیل کند. هر مرحله از خواب نقش انتخابی ایفا می کند و خاطرات مختلف ما (اعلامی، رویه ای، ادراکی و حرکتی و غیره) را تثبیت می کند.

فواید خواب روی پوست

خواب علائم پیری را از بین می برد. مطمئناً یک خواب خوب شبانه چین و چروک ها را با ضربه زدن یک انگشت پاک نمی کند. از سوی دیگر، چندین شب بدخوابی می تواند کیفیت پوست را تغییر داده و آن را ضعیف کند. را بنابراین، "امتیاز" آسان تر است. خوب خوابیدن به نرمی، سلامت و شادابی پوست کمک می کند.

خوب خوابیدن خلق و خوی شما را بهبود می بخشد

یکی از مزایای اصلی خواب بهبود خلق و خوی ما در طول روز است. احتمالاً قبلاً متوجه شده اید که وقتی خوب یا کافی نمی خوابید، خلق و خوی شما بد است. شما روحیه ضعیفی دارید، استرس دارید و نمی توانید در کاری که انجام می دهید 100% از خود بگذرید.

از طرف دیگر، مطالعات اخیر نشان داده‌اند که کمبود خواب می‌تواند مشکلات روانی خاصی مانند اختلالات اضطرابی یا افسردگی ایجاد کند. متوجه شده اید: خوب خوابیدن بدن شما را تحریک می کند، به شما اجازه می دهد خلق و خوی خوبی داشته باشید و احساسات خود را به خوبی مدیریت کنید.

خواب خوب افزایش وزن را محدود می کند

افرادی که خواب کافی ندارند بیشتر در معرض افزایش وزن هستند. در واقع، کمبود خواب یا خواب بی کیفیت بر خلق و خوی کلی و احساس سیری تأثیر می گذارد. این امر تولید هورمون های کنترل کننده اشتها را مختل می کند. معده مقدار زیادی گرلین ترشح می کند، هورمونی که احساس گرسنگی را تحریک می کند.

خطر تنقلات و تمایل به خوردن غذاهای چرب بیشتر از بعد از یک خواب خوب شبانه است. وقتی کمبود خواب منظم باشد، عادات بد از بین رفته و منجر به افزایش وزن می شود. مطالعات اخیر همچنین نشان می دهد که کمبود خواب باعث افزایش ذخیره چربی و کاهش توانایی حذف آن می شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها