رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 544026

استاندارد ابعاد درب های ساختمان

رپورتاژ تبلیغی/معمولا ابعاد درب‌ها به مساحت ساختمان و نوع معماری آن بستگی دارد. با این حال، برای اینکه استفاده از درب برای افراد راحت باشد، اندازه‌های استانداردی برای آن مشخص شده است. آگاهی از استاندارد ابعاد درب های ساختمان و انتخاب دستگیره ورودی مناسب برای آن از اهمیت زیادی برخوردار است. ابعاد درب‌ ها باید به اندازه‌ای باشد که بتوان وسایل بزرگ مثل مبلمان، یخچال و ... را از آن‌ها عبور داد. در صورتیکه این ابعاد چند سانتی‌متر کمتر یا بیشتر باشد، ممکن است مشکلات زیادی را برای ساکنان ساختمان ایجاد کند.

image-20210426010850-1.jpeg

استاندارد ابعاد درب های ساختمان

معمولا ابعاد درب‌ها به مساحت ساختمان و نوع معماری آن بستگی دارد. با این حال، برای اینکه استفاده از درب برای افراد راحت باشد، اندازه‌های استانداردی برای آن مشخص شده است. آگاهی از استاندارد ابعاد درب های ساختمان و انتخاب دستگیره ورودی مناسب برای آن از اهمیت زیادی برخوردار است. ابعاد درب‌ ها باید به اندازه‌ای باشد که بتوان وسایل بزرگ مثل مبلمان، یخچال و ... را از آن‌ها عبور داد. در صورتیکه این ابعاد چند سانتی‌متر کمتر یا بیشتر باشد، ممکن است مشکلات زیادی را برای ساکنان ساختمان ایجاد کند.

اگر در حال تصمیم‌گیری برای خرید درب جدید هستید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا با ابعاد استانداردی که برای این محصولات وجود دارد آشنا شوید.

انواع درب ساختمان

یکی از قسمت‌های مهم هر ساختمان، درب آن است که امروزه در اندازه‌ها و طرح‌های مختلف تولید می‌شود. در هر ساختمان درب‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به محل نصب خود به دو دسته تقسیم می‌شوند:

· داخلی: این نوع درب‌ها در فضاهای داخلی ساختمان مثل اتاق خواب، حمام و سرویس بهداشتی نصب می‌شوند.

· خارجی: درب‌هایی که در بخش‌های ورودی ساختمان مثل حیاط یا پارکینگ قرار دارند، درب خارجی نامیده می‌شوند.

آشنایی با استاندارد ابعاد درب‌ های ساختمان

با توجه به نوع درب، ابعاد متفاوتی برای آن در نظر گفته می‌شود. در ادامه اطلاعات مفیدی در مورد ابعاد استاندارد این محصولات کسب خواهید کرد. همچنین در صورتی که قصد دارید از قیمت دستگیره درب برای ساختمان خود مطلع شوید، می‌توانید روی لینک قرار داده شده، کلیک کنید.

ابعاد استاندارد درب ضد سرقت

امروزه درب‌های ضد سرقت که جز درب‌های امنیتی طبقه‌بندی می‌شوند طرفداران زیادی دارند. چون حفظ امنیت ساکنان ساختمان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. این محصولات اولین بار از کشور چین وارد ایران شدند. ابعاد محصولات چینی حدود 210 در 105 سانتی‌متر بود. بعدها شرکت‌های ایرانی با توجه به همین ابعاد شروع به ساخت درب ضد سرقت کردند. اما به تدریج محصولاتی با ابعاد بزرگتر هم وارد بازار شدند.

در حال حاضر افراد می‌توانند با صرف هزینه بیشتر و با توجه به نیاز خود ساخت درب‌های بزرگتر را سفارش دهند. البته در هنگام سفارش درب ضد سرقت باید به این نکته توجه کرد که عرض این محصولات نباید از 120سانتی‌متر بیشتر باشد. در صورتیکه عرض درب از این میزان بیشتر باشد، درب باید به صورت یک و نیم لنگه یا دو لنگه ساخته شود.

استاندارد ابعاد درب های ساختمان

استاندارد ابعاد درب ایرانی

ابعاد استاندارد محصولات ایرانی با توجه به شرکت تولیدکننده متفاوت است. بعضی از این درب‌ها دارای ابعاد بازشو 90 در 200 سانتی‌متر هستند. با این حال، عرض محصولات ایرانی می‌تواند تا 110 سانتی‌متر افزایش پیدا کند. بنابراین می‌توان گفت که امکان سفارشی‌سازی درب‌های ایرانی، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این محصول در مقایسه با درب‌های وارداتی است.

ابعاد استاندارد درب چینی

محصولات چینی در دو اندازه 105 در 210 سانتی‌متر و 120 در 210 سانتی‌متر در دسترس عموم قرار دارند. با این حال، درب‌هایی که عرض 105 سانتی‌متر دارند از استقبال بیشتری برخوردار هستند. چون ورودی آپارتمان به طور استاندارد باید 90 سانتی‎متر باشد و درب چینی ورودی مفیدی معادل 91 سانتی‌متر را برای مشتری فراهم می‌کند.

استاندارد ابعاد درب ترک

درب‌های ساخت ترکیه نوع دیگری از محصولات ضد سرقت هستند که به دلیل کیفیت بالا طرفداران زیادی دارند. معمولا ابعاد استاندارد این محصولات 115 در 215 سانتی‌متر با بازشوی مفید 100 در 205 سانتی‌متر است. البته امروزه با توجه به سفارش کارفرمایان ابعاد چهارچوب درب‌های ترک تغییر کرده است. با این حال، برای جلوگیری از بروز هر نوع مشکلی باید به عرض استاندارد درب توجه شود.

ابعاد استاندارد درب های اروپایی

کشورهای اروپایی مثل ایتالیا و فرانسه محصولات خود را در ابعاد مختلف تولید می‌کنند. بنابراین، نمی‌توان برای آن‌ها اندازه استانداردی را در نظر گرفت. در ادامه با ابعاد بعضی از درب‌های ساخته شده در این کشورها آشنا خواهید شد:

· برند Okey: اندازه این درب‌ها 108 در 213 سانتی‌متر با بازشو مفید 92 در 205 سانتی است.

· برند Golden door: اندازه بازشو مفید این محصولات 95 در 206 سانتی‌متر است.

· برند pd secure: ابعاد درب‌های تولیدشده در این شرکت 106 در 216 سانتی‌متر است.

ابعاد استاندارد درب ضد حریق

این محصولات برای نصب در داخل ساختمان‌های اداری یا مسکونی باید مجوز سازمان آتش‌نشانی را دریافت کنند. این نوع درب‌ها را می‌توان با ابعاد سفارشی تولید کرد. اما دربی که مورد تائید سازمان آتش‌نشانی باشد از دو اندازه استاندارد برخوردار است:

· درب با ابعاد 105 در 210 سانتی‌متر برای بازشو 90 سانتی‌متر

· درب با ابعاد 110 در 210 سانتی‌متر برای بازشو 95 سانتی‌متر

استاندارد ابعاد درب های ساختمان

ابعاد استاندارد درب لابی و درب ورودی

به طور کلی، اندازه درب لابی به معماری و نقشه‌کشی ساختمان بستگی دارد. با این وجود، می‌توان برای درب تک لنگه ابعاد استاندارد 180 در 210 سانتی‌متر و برای درب دو لنگه ابعاد استاندارد 200 در 210 سانتی‌متر را در نظر گرفت.

درب ورودی با توجه به نوع کاربری خود دارای اندازه و ابعاد متفاوتی است:

· در صورتیکه درب ورودی نفر رو و تک لنگه باشد، باید عرضی معادل 110 تا 130 سانتی‌متر داشته باشد.

· اگر درب ورودی نفر رو و دو لنگه باشد، عرض 120 تا 220 سانتی‌متر برای آن مناسب است.

· ابعاد استاندارد درب پارکینگ باید حداقل 300 سانتی‌متر در نظر گرفته شود.

ارتفاع درب ورودی ساختمان‌های جنوبی که مسقف هستند باید بین 210 تا 240 سانتی‌متر باشد. اما در مورد ساختمان‌های شمالی می‌توان این ابعاد را افزایش داده و به 400 سانتی‌متر رساند.

بیشتر بخوانید: خرید دستگیره کابینت از سایت htnprime

استاندارد ابعاد درب اتاق خواب

با توجه به محدودیت‌هایی که در معماری و ساختمان‌سازی وجود دارد، معمولا ابعاد استانداردی برای درب‌های داخلی در نظر گرفته نمی‌شود. با این حال، درب اتاق خواب باید به اندازه‌ای باشد که به راحتی وسایل مختلف از میان آن عبور کند. بر این اساس، استاندارد عرض درب اتاق خواب تک لنگه 70 تا 85 سانتی‌متر است.

نحوه اندازه‌گیری درب

برای اندازه‌گیری درب بهتر است از افراد مجرب کمک گرفته شود. با این حال اگر می‌خواهید خودتان اقدام به این کار کنید، نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

· در ساختمان‌های در حال ساخت یا تعمیر، اندازه‌گیری را بعد از اتمام کف و دیوارها انجام دهید. چون ارتفاع کف و عرض دیوار روی ابعاد درب تاثیر دارد.

· اندازه‌گیری را سه بار تکرار کنید. این کار دقت اندازه‌گیری را بالا می‌برد.

· تمام ابعاد را بر حسب میلی‌متر اندازه‌گیری و یادداشت کنید.

· درب‌ها به شکل مستطیل و دارای زاویه داخلی 90 درجه هستند. بهتر است دو قطر این مستطیل را اندازه‌ گرفته و با هم مقایسه کنید.

· جهت باز شدن درب به سمت داخل یا خارج را مشخص کنید. به عنوان مثال هنگامی که در داخل اتاق ایستاده و به درب نگاه می‌کنید، درب به سمت داخل باز شده و دستگیره آن سمت چپ قرار می‌گیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها